Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Munca de acasă a fost și, probabil, va fi și de acum înainte, una dintre cele mai bune alegeri, în contextul pandemic. Dar asta nu este tot: nevoia de a lucra de la domiciliu a demonstrat utilitatea și eficiența, iar acest mod de a profesa, acolo unde activitatea permite acest gen de muncă, va rămâne o soluție bună și pentru angajați, și pentru angajatori, chiar și după ce criza sanitară va fi depășită. Toate acestea sunt motive temeinice pentru ca cei ce lucrează remote să gestioneze cât mai bine etapa de work from home.
1.Zona dedicată biroului de acasă
Pandemia ne-a schimbat viața, iar această modificare va fi pe termen lung, pentru că, în ciuda complicațiilor, oamenii au descoperit și aspectele pozitive. În mod evident, unul dintre ele este munca de acasa. Marile companii sunt dispuse să le permită, celor care doresc și pot, să lucreze de acasă, cu normă întreagă, chiar și după ce lucrurile vor reveni la normal. Prima condiție este să te muți, efectiv, din clădirea de birouri, acasă, unde să ai un loc al tău, pentru a lucra în liniște, fără să deranjezi sau să fii deranjat. Spațiul de lucru de acasă trebuie să fie cât mai confortabil (lumină și temperatură ideale, un scaun ergonomic, o conexiune foarte bună la internet, plus alte necesități impuse, în mod particular, de activitatea desfășurată). Regula de bază: asigură-te că le ai pe toate cele necesare într-un singur loc.
2.Programul de lucru
Este relativ dificil să faci o delimitare precisă între timpul de lucru și cel personal, atunci când lucrezi de acasă, iar rezolvarea acestei chestiuni este unul dintre cele mai importante aspecte care te vor ajuta să gestionezi eficient perioada work from home. Respectă exact același program de lucru ca dintr-o zi normală, în care mergeai efectiv la serviciu: aceeași oră de trezire, regula micului dejun și a unei ținute potrivite. Poate că pare comod să lucrezi în pijama, din pat, dar este ineficient și lipsit de randament pe termen lung. Îmbracă-te pentru lucrul de acasă: un trening, o bluză comodă, blugi și pantofi sport în picioare, ținută care îți va da imboldul de care ai nevoie.
Lucrand de acasă, câștigi pentru tine intervalul de timp pe care l-ai fi consumat pentru a te deplasa spre serviciu, așa că folosește aceste minute pentru a citi, a asculta muzică sau a face gimnastică. Oprește-te din lucru în momentul în care ai parcurs programul zilnic. Una dintre cele mai mari capcane ale activității la distanță este aceea că intervalul alocat muncii „fură” din timpul liber.
3.Fă pauze
Un alt risc al muncii la distanță vine din faptul că nu vrem să fim prinși în „pauză”. Este o reacție psihologică normală, care pleacă de la faptul că lipsește interacțiunea directă. Nu ești prezent în mijlocul colegilor, deci, dacă nu răspunzi imediat la mesaje, presupui, instinctiv, că acest fapt va fi perceput ca o „absență”. Este o situație care aduce un stres inutil și care îți poate afecta starea de sănătate. Atitudinea corectă este aceea de a renunța la imboldul de a răspunde în secunda următoare mesajelor sau apelurilor și de a face pauze, din când în când. Acestea îți vor crește productivitatea.
4.Rămâi conectat
Un alt sentiment neplăcut este că, lucrând de acasă, te poți simți izolat. Interacțiunea umană este importantă pentru starea mentală, iar alternativa pentru munca la distanta o reprezintă dialogurile video și telefonice cu cei de la job, înaintea comunicării în scris, prin mesaje. Oricât ar fi de bine redactate, indiferent câte emoticoane am folosi, acest tip de comunicare are lacune și poate duce la interpretări eronate, care să accentueze sentimentul de izolare. De aceea, întrunirile online sunt necesare și extrem de utile.
5.Stabilește limite
Este fundamental necesar ca cei care lucrează de acasă să beneficieze de înțelegere din partea membrilor familiei. Este deosebit de frustrant și aduce prejudicii eficienței pe care o ai în munca ta, în cazul în care copiii sau alte persoane din familie te vor întrerupe din activitate. Există o oarecare flexibilitate a celor care muncesc de acasă, dar și limite clare, pe care familia trebuie să le înțeleagă și să le respecte. Este valabil și reversul: cere colegilor, coordonatorilor și șefilor să-ți respecte orele libere. Pentru toate acestea este nevoie, în primul rând, să-ți respecți termenele și angajamentele asumate.
6.Gândește pe termen lung
Fii deschis la provocări și la oportunități, chiar dacă lucrezi, în condiții mulțumitoare pentru tine, de acasă. Nu înceta să explorezi variante, nu te plafona și gândește pe termen lung. Aceasta implică inclusiv comunicarea personală, activă și regulată cu amicii și colegii de serviciu, indiferent dacă ei lucrează de acasă sau nu.
Este foarte important, tocmai pentru că munca de acasă vine la pachet cu riscul plafonării și al izolării, să gândești în perspectivă în ceea ce privește cariera. Fii activ pe rețelele sociale profesionale și nu evita provocările. Acestea te vor menține implicat.
7. Separă munca de viața personală
Acestea sunt reguli pe care trebuie să le respecte toate persoanele active, dar cu atât mai mult acelea care lucrează doar de acasă. Cum faci asta? Folosește numere de telefon diferite pentru muncă și viața personală, la fel și adrese de email diferite. Dacă ai posibilitatea, lucrează folosind o rețea privată virtuală. Blochează alertele sonore, venite de la serviciu, între ora de final a programului și cea stabilită pentru începutul unei noi zile de muncă.
8. Nu ocoli oportunitățile de perfecționare
Când nu ești într-un birou, există riscul de a pierde oportunitățile legate de cursurile de formare și dezvoltare. Ideea este să nu renunți la posibilitatea de a te perfecționa. Poate că, aparent, pare convenabil faptul că reușești să eviți astfel de programe, dar în fapt, pierzi. Pentru cei care lucrează de la distanță, cursurile sunt un excelent prilej de interacțiune și un mod foarte bun de a te menține motivat.
9. Fii pozitiv
Este vital să rămâi pozitiv, dar între limite normale. Lucrul de acasă face ca momentele extreme (bune sau rele) să fie mult mai intense (pentru că nu vezi reacțiile, mimica și limbajul corporal al interlocutorilor).
Nu face greșeala de a presupune evenimente sau situații de la care ești „intenționat” exclus, nu interpreta informațiile, nu-ți imagina situații catastrofale. Când ai nelămuriri, indiferent de cauza sau natura lor, deschide un dialog virtual „față în față” și clarifică problema. Și convorbirile telefonice cu partenerii și colegii sunt utile. Inflexiunile vocii umane sunt utile pentru percepția corectă a mesajului.
10. Profită de avantajele muncii de acasă
În timp ce lucrezi, nimic nu te oprește să stai cu părul pe moațe sau cu o mască de hidratare pe față ori să nu te bărbierești o săptămână. Sau poți frământa dimineața, până începi munca, o pâine, să o lași la crescut până la prima pauză, când o pui să se coacă, după care poți să trimiți raportul săptămânal șefului. La fel de bine, nimic nu te oprește să lucrezi în timpul după-amiezii, dacă vrei ca a doua zi să fie liberă. Programul individualizat este un avantaj inclus în munca de acasă.
Ideea este că poți și trebuie să profiți de avantajele muncii de acasă. În parte, acestea sunt o compensație pentru neajunsurile pe care le implică, dar la fel de bine reprezintă beneficii de care ai tot dreptul să profiți.
În loc de final, un sfat pentru cei care lucrează de acasă. Acest stil de lucru poate să fie încununat de succes și poate aduce satisfacții de natură profesională, dacă angajații sunt foarte disciplinați și corecți. Dacă îți impui reguli stricte, modul neconvențional în care lucrezi nu-ți va afecta productivitatea.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: unsplash/pexels
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
13 January 2021