Ce sunt târgurile de joburi și cum te pot ajuta

Târgurile de joburi reprezintă una dintre cele mai accesibile strategii de recrutare pentru unul sau mai mulți angajatori. Pe scurt, este o reuniune a celor ce caută un loc de muncă și a celor interesați să angajeze, fiind o ocazie perfectă de a stabili conexiuni profesionale și de a discuta despre potențiale oportunități. Târgurile pot fi restrânse la un domeniu de activitate sau pot avea o ofertă variată, pot fi destinate celor aflați la început de carieră sau celor cu experiență, iar uneori, se pot adresa celor care se află într-un anumit segment de vârstă. Târgurile de locuri de muncă pot fi găzduite (sau organizate) de universități, de organisme guvernamentale și de plasare a forței de muncă sau de angajatori individuali.

Ce trebuie să știi despre târgurile de joburi

Dintre toate tipurile de evenimentele de recrutare, un târg de locuri de munca este unul dintre cele mai bune moduri de a obține, rapid, un loc de muncă. Indiferent de instituția care organizează efectiv târgul, angajatorii sunt prezenți la acesta tocmai cu scopul de a recruta personal. Cel mai des, participă mai mulți angajatori sau reprezentanți ai acestora, din domenii diverse de activitate, deși nu este neobișnuit ca la un astfel de târg să participe un singur angajator care are un număr mare de joburi disponibile, situație specifică mai ales marilor companii. Evenimentele cu un singur angajator sunt organizate pe departamente și nivele de instruire profesională.

Târgurile de joburi pot fi organizate la nivelul centrelor universitare și sunt destinate studenților din anii terminali și masteranzilor, putând fi organizate de instituții de tipul Agențiilor de Ocupare a Forței de Muncă sau de alte organisme guvernamentale care colaborează cu birourile de șomaj.

Aceste reuniuni pot fi locale, regionale sau chiar naționale, pot fi organizate fizic sau online, beneficiază de promovare eficientă înainte de data la care au loc și au un tipar standard, în ceea ce privește organizarea. Astfel, angajatorii și/sau recrutorii au standuri proprii, iar solicitanții de locuri de muncă merg de la unul la altul, pentru a se prezenta și a vorbi cu aceștia. În unele situații, interviurile cu potențialii angajați se consumă la fața locului, iar în altele, candidații trec doar de primele filtre de selecție.

Organizarea permite și încurajează depunerea de CV-uri, prin dialogul direct între părți. În funcție de complexitatea profesională cerută de respectivul job, pot apărea și oferte de angajare.

Cum funcționează târgurile virtuale

Criza sanitară i-a obligat pe oameni să se mute în online. Dincolo de neajunsuri, lumea virtuală a oferit soluții care s-au dovedit extrem de utile și eficiente, cu atât mai mult cu cât munca la distanță oferă constant joburi noi pentru cei interesați.

În timp ce târgurile de locuri de muncă in persona sunt caracterizate de comunicarea față în față, cele virtuale permit recrutorilor și candidaților să se conecteze folosind conexiunile la internet, prin chat, video sau apeluri telefonice. Cele mai mari avantaje ale târgurilor virtuale sunt:

  • solicitanții de locuri de muncă și recrutorii se pot afla oriunde;
  • oferă flexibilitate candidaților;
  • sunt infinit mai ușor de organizat;
  • presupun costuri mult mai reduse decât cele clasice.

Dezavantajul este că doar anumite profesii și activități pot fi practicate în sistem remote, dar nu trebuie omis faptul că recrutarea se poate face in mod virtual, indiferent de specificul locului de muncă sau al profesiei.

Cum te pregătești pentru un târg de joburi

Dacă participi la un târg de joburi, pregătirea este la fel de importantă precum în cazul unei invitații la un interviu. Astfel:

  1. Analizează ce recrutori participă și stabilește care sunt domeniile de activitate pentru care ești pregătit sau care te interesează, apoi documentează-te cu atenție cu privire la acestea;
  2. Adaptează CV-ul pentru fiecare situație în parte, conform regulilor esențiale legate de redactarea acestuia (educația, abilitățile și experiența care te califică pentru acel job);
  3. Pregătește o variantă scurtă de CV (date personale, date de contact, ultima etapă de studii finalizată și experiența/stagiile de pregătire ori acțiunile de voluntariat) – la un târg de joburi, lucrurile se mișcă mult mai repede, fără să fie, însă, superficiale, așa că este indicat ca angajatorul care te interesează să poată parcurge într-un interval de câteva secunde aspectele cele mai importante din CV-ul personal;
  4. Redactează și un CV în engleză, pentru ofertele de munca in strainatate;
  5. Fă mai multe copii ale CV-ului personal – in extenso, și distribuie-l angajatorilor din domeniile pentru care ești calificat sau care te interesează, eventual, adaptat intereselor și obiectivelor specifice fiecărui angajator;
  6. Fii pregătit să oferi angajatorului, dacă îți solicită, un portofoliu de carieră (poate fi o variantă printată sau pe un stick de memorie);
  7. Pregătește dosare complete, cu tot ceea ce poate convinge un angajator cu privire la pregătirea și experiența profesională.

Totodată, este bine să iei în calcul că un târg de locuri de muncă este, totuși, un … târg. Asta înseamnă aglomerație și un zgomot de fond continuu. Interacțiunea dintre cei ce caută un loc de muncă și angajatori este scurtă, iar prima impresie, calitatea mapei de prezentare, aspectul CV-ului, entuziasmul, atitudinea și modul în care interacționezi cu recrutorii sunt esențiale și fac diferența.

Ținuta contează în foarte mare măsură, iar varianta cea mai bună este cea „business casual”, dar poți adopta și variante mai lejere, dacă aplici pentru joburi care implică activități manuale.

Aparențele contează, la târgul de joburi

Toți facem judecăți rapide pe baza aparențelor, iar recrutorii nu fac excepție. Evaluarea candidatului începe în momentul în care acesta se îndreaptă către un potențial angajator. Înainte de a te prezenta, a vorbi sau a preda un CV, recrutorul își formează o primă impresie care poate să fie pozitivă, neutră sau negativă.

Este cu certitudine incorect, dar merită luat în calcul faptul că persoanele prezentabile, îmbrăcate adecvat sunt percepute ca fiind mai inteligente, mai demne de încredere și mai responsabile, în timp ce persoanele îmbrăcate casual sau mai neglijent sunt percepute ca fiind nepregătite sau mai puțin calificate. Partea bună este că această primă impresie poate fi modelată rapid prin atitudine, modul în care dialoghezi, dar și prin conținutul CV-ului.

Deși prima impresie pe care o generează o persoană poate fi înșelătoare și se poate schimba radical în timp, ea este foarte importantă la un târg de joburi, iar candidații trebuie să se preocupe pentru ca aceasta să fie una cât mai favorabilă.

Trucuri pentru reușită

Cei care participă la un târg de joburi pot lua în calcul aceste câteva trucuri – sau, mai bine spus, sfaturi care sunt utile în procesul de pregătire înainte de participarea la târgul de joburi, dar mai ales în timpul acestuia:

  • îmbracă-te corect, dar neutru, pentru că nu ținuta trebuie să rămână în atenția recrutorului, ci persoana ta, dar alege haine în care te simți bine și care îți dau încredere;
  • stabilește exact, înainte de a intra în spațiul unde se desfășoară evenimentul, care sunt angajatorii pentru care vrei să aplici și nu face greșeala de a căuta în timpul târgului o companie care oferă joburi potrivite;
  • nu ezita, adoptă un aer sigur, fii calm și dovedește că ești organizat (nu căuta un pix ca să-ți notezi o adresă sau un număr de telefon, de exemplu, și fii capabil să oferi prompt documentele pe care potențialul angajator ți le-ar putea solicita);
  • spune foarte clar, în fraze scurte, ce ai de oferit ca potențial angajat; începe cu experiența, apoi pregătirea profesională, continuă cu stagiile de perfectionare, abilitățile și competențele pe care le deții, iar la final, spune ce planuri ai, totul în maximum 60 de secunde;
  • fii pregătit să răspunzi la întrebări; acestea nu sunt foarte diferite de cele de la un interviu clasic, dar trebuie să poți formula răspunsuri scurte, care să cuprindă esențialul;
  • adresează întrebări bine gândite recrutorului; este o modalitate foarte înțeleaptă de a te face remarcat și de a prelungi dialogul cu acesta;
  • respectă eticheta și regulile de protocol – prezintă-te, vorbește la persoana a II-a plural;
  • stabilește contacte și colectează adrese de email și cărți de vizită de la persoanele care pot fi potențiali angajatori;
  • respectă strategia tipică de după un interviu și trimite un mesaj de mulțumire; trimite un CV în variantă electronică, o scrisoare de intenție, portofoliul și orice altceva îți este solicitat la prima întâlnire.

Încearcă să nu fii impresionat de atmosfera generală a târgului de locuri de muncă sau de numărul solicitanților prezenți. Fii concentrat pe companiile și joburile care te interesează și nu te descuraja, dacă nu primești imediat o ofertă de muncă. Un târg de joburi este doar primul pas în procesul de recrutare. De cele mai multe ori, participarea la un târg de locuri de muncă este o etapă intermediară foarte utilă, care te poate ajuta să găsești locul de muncă ideal. Și, nu în ultimul rând, fii perseverent!

Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici mii de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.

Sursa foto: Shutterstock.com

Comentarii (0)
Adauga comentariu