Cum depășești criticile sau feedback-ul negativ la job

Am trecut cu toții prin această experiență. Fie că a fost vorba despre opiniile negative ale coordonatorului sau șefului, fie că am primit critici din partea colegilor, la prezentarea unui proiect, feedback-ul negativ este o situație greu de suportat, uneori demoralizatoare. Cu toate acestea, este inevitabilă. Critica la locul de muncă trebuie privită ca pe o oportunitate. Fără opinii negative, nu ne putem îmbunătăți performanțele și nu putem evolua. Ceea ce mai trebuie știut este că modul în care gestionăm un feedback negativ depinde doar de cel care-l primește și există mai multe aspecte ale unei abordări sănătoase și benefice. 

Nu fi defensiv

Nimeni nu poate face față criticilor, indiferent cât sunt ele de justificate, fără să reacționeze emoțional, în mod instinctiv, dar este foarte important ca, la locul de munca, reacția să fie rațională și matură. Modul în care răspunzi este esențial pentru cel care îți aduce observații, dar reprezintă și o demonstrație de competență, fiind important pentru evaluarea profesionala

Este foarte posibil ca prima reacție să fie aceea de a te apăra, de a intra în defensivă, de a te explica, justifica și scuza. Deși aceasta este o atitudine extrem de umană, poate fi considerată imatură. Trebuie evitat, de asemenea, limbajul acuzator, iar cea mai bună abordare este aceea de a-ți asuma responsabilitatea pentru acțiunile tale și rezultatele lor. Explicații de genul „nu am știut”, „am confundat”, „am avut probleme cu internetul” sau oricare versiune pe tema asta nu au valoare în fața unui superior sau a unui coordonator. Singurul lucru care poate sta în picioare este recunoașterea erorii.

Clarifică lucrurile

Analizează situația, chiar dacă nu-ți este solicitată o explicație. Este cea mai bună cale prin care nu vei repeta greșeala.

În măsura în care este posibil, nu răspunde imediat la feedback-ul negativ pe care îl primești, pentru că este foarte posibil ca reacția să fie emoțională și mai puțin rațională. Poți solicita un timp, pentru a cerceta contextul care a dus la respectiva greșeală, poți răspunde în scris, logic și argumentat, dar evită scuzele și, în final, poți propune o soluție care să ducă la minimizarea daunelor sau la rezolvarea situației. O formulare de genul: „am înțeles situația, dar am nevoie de puțin timp pentru a analiza chestiunea și pentru a putea oferi un răspuns/o explicație” îți oferă ocazia de a te calma și de a evita o reacție emoțională sau impulsivă. 

Chiar dacă nu-ți este cerută o explicație, dovedești profesionalism și eleganță, dacă vei prezenta o evaluare a situației și identificarea cauzelor care au dus la producerea erorilor. Este esențial să nu pasezi vina pe umerii altcuiva, chiar dacă lucrurile stau așa. Poți semnala un lanț al greșelilor, dar este important să ți le asumi. Orice superior va aprecia acest efort și va înțelege că activitatea, pe viitor, va fi îmbunătățită.

Nu accepta orice critică

Trebuie să fii capabil de a face diferența dintre o critică obiectivă, constructivă, și cea care urmărește să-ți submineze poziția sau să te pună, pe nedrept, într-o situație dificilă. În cazul în care ești în acest ultim context, trebuie să reacționezi și să oferi argumente care să probeze contrariul. Un astfel de demers este mereu dificil, dar este singura abordare posibilă. 

Este important ca explicațiile pe care le oferi să fie clare, simple, și să nu sugereze o confruntare, dar, în același timp, să evite escaladarea tensiunilor. În ansamblu, această atitudine dovedește profesionalism și este convingătoare. Într-o astfel de situație, onestitatea și sinceritatea sunt necesare, deși relațiile interumane sunt deseori mult mai complexe, iar o abordare elegantă poate fi greșit interpretată.  

Acceptă opiniile negative 

Când cineva decide să-ți aducă o sumă de comentarii negative pe marginea activității profesionale, ia în calcul faptul că se află el însuși într-o poziție incomodă. Nu este plăcut să primești un feedback negativ, dar este la fel de inconfortabil și să-l formulezi. 

Poți face viața tuturor mai ușoară, acceptând și încurajându-l pe cel care o face să spună tot ceea ce are de zis. Asta dovedește din partea celui criticat siguranță de sine și profesionalism, dar și faptul că feedback-ul negativ primit este util și constructiv. 

Un alt beneficiu pentru o astfel de atitudine este acela că îți deschide calea unui dialog sincer, în cursul căruia poți să ceri sfaturi sau să te angajezi că poți rezolva problema. Oricare dintre variante te va pune într-o poziție bună.

Fă modificările necesare

Acceptarea criticii trebuie urmată imediat de implementarea modificărilor. La locul de muncă, feedback-ul negativ are mereu legătură cu activitatea profesională, deci o atitudine flexibilă, proactivă, este necesară. 

O reacție pozitivă din partea celui care primește o critică pentru erorile făcute la job poate să fie în avantajul celui în cauză, atâta vreme cât faci, rapid, corecțiile necesare pentru a-ți îmbunătăți activitatea. Și recunoașterea greșelii face parte din această modalitate constructivă de a gestiona o situație care îți aduce un feedback negativ, spre deosebire de cazul în care refuzi să accepți eroarea sau o arunci, copilărește, în sarcina altcuiva. 

Nu exagera cu scuzele 

Este normal să simți nevoia de a-ți cere scuze. Contează, însă, și cum o faci. Dacă feedback-ul negativ este produs de o greșeală, o neînțelegere sau o reacție nepotrivită, este suficientă prezentarea scuzelor. Acestea trebuie să fie sincere, concise, și să arate că înțelegi care a fost problema și că știi cum poate fi evitată pe viitor. Nu exagera, însă, cu atitudinea aceasta, nu repeta scuzele mai mult decât este cazul, nu aștepta ca șeful să-ți spună „este în regulă” de cinci ori pe zi.

Mergi mai departe

Este imposibil ca în activitatea de zi cu zi să nu apară greșeli. Toți le facem. Atâta vreme cât sunt neintenționate și nu le repetăm, după asumarea responsabilității și corectarea erorilor, lucrurile merg mai departe. Este total neproductiv și dăunător să pui în balanță lucrurile bune și eficiente pe care le-ai făcut cu cele, inevitabil, greșite. La fel de toxic pentru tine, dar și pentru colectivul din care faci parte este să intri într-o pasă depresivă sau să te temi pentru cariera ta. 

Indiferent cât ești de competent și de eficient, greșelile pot să apară, dar ele nu definesc o carieră. Situațiile în care poți primi reacții negative apar, dar aceasta nu trebuie să te oprească să mergi înainte, să evoluezi profesional și să-ți îmbunătățești activitatea și performanțele. Feedback-ul negativ trebuie văzut ca pe o cale ce va duce la dezvoltarea profesională. 

Este fundamental să rămâi concentrat pe aspectele pozitive ale activității, pentru a-ți atinge obiectivele. Este mai util și mai productiv decât să rămâi blocat pe lucrurile care au mers ineficient. Cu alte cuvinte, nu juca rolul martirului! 

Feedback-ul, indiferent că este pozitiv sau negativ, reprezintă un beneficiu și un factor cheie al performanței și al eficacității. Feedbackul negativ, în special, poate fi valoros, dacă este corect, deoarece permite monitorizarea și evaluarea performanțelor și permite schimbări benefice pentru activitatea profesională, în general. Analizele și studiile dovedesc că angajații care solicită un feedback critic sunt eficienți și au o evoluție bună. 

Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.

Sursa foto: unsplash.com

Comentarii (0)
Adauga comentariu