Cum recrutezi, dacă vrei diversitate și incluziune în organizația ta

Diversitatea și incluziunea nu mai sunt de multă vreme obiective „de atins, dacă se poate”, ci au devenit principii esențiale pentru cultura unei companii deschise către înțelegerea profundă a valorilor unei societăți moderne, în care fiecare dintre noi poate face ceva ca să reducă efectele inechităților de tot felul. Ideea fundamentală care stă la baza conceptului de a recruta, pentru a crește nivelul diversității și al incluziunii în organizația ta, este aceea că talentul nu depinde de vârstă, gen, etnie sau de faptul că o persoană are o anumită dizabilitate. Atunci când într-o companie nu există un demers concret în acest sens, se pierde, practic, o resursă importantă de talent, ceea ce se traduce prin limitarea potențialului de a inova mai mult, de a fi mai competitiv și mai prosper.

Nu este suficient să rămână totul la nivel declarativ. Este nevoie de acțiune și, din acest punct de vedere, te invităm, în cele ce urmează, să afli care sunt punctele de pornire în construirea unei strategii de recrutare eficiente și cum o poți pune în practică, atunci când îți dorești ca în organizația ta să existe mai multă diversitate și incluziune.

Dacă vrei să construiești o politică de recrutare solidă, astfel încât în compania ta să existe diversitate și incluziune, poți acționa concret, prin publicarea anunțurilor tale de angajare pe OLX. Astfel, mesajul tău va ajunge la cât mai mulți oameni interesați nu doar de oferta ta, ci și de faptul că ești deschis să le acorzi o șansă pe măsura aptitudinilor și a talentului lor, lăsând la o parte orice prejudecată.

Importanța diversității și a incluziunii într-o companie modernă
Puncte-cheie în strategia de încurajare a diversității și incluziunii
Diversitatea și incluziunea în companie – cum recrutezi

Importanța diversității și a incluziunii într-o companie modernă

Diversitatea și incluziunea sunt mai importante ca oricând, pentru că studiile de profil arată că angajatorii se confruntă cu cea mai competitivă piață a muncii din ultimii 50 de ani, iar din punct de vedere demografic, forța de muncă se schimbă continuu și rapid. Astfel, angajatorii încearcă să se evidențieze pe o piață concurențială dură, de așa natură încât să atragă de partea lor angajați valoroși și talentați. Acești potențiali salariați au cereri diferite față de cei de acum 40-50 de ani și pun accent pe respectarea drepturilor omului, echitate, posibilitatea de a fi autentici și acceptați așa cum sunt, indiferent de vârsta pe care o au, mediul din care provin sau cultura în care au crescut. Un candidat modern care își caută de lucru va ști să recunoască rapid o companie în care diversitatea și incluziunea chiar contează și în care eforturile leadership-ului sunt vizibile în acest sens.

Ca angajator, ai posibilitatea de a crea un loc de muncă altfel în organizația ta, prin promovarea unei culturi a companiei care să demonstreze tuturor actualilor salariați, potențialilor angajați, dar și partenerilor de business că diversitatea și incluziunea sunt importante. Există mai multe moduri prin care poți arăta tuturor interesul tău în acest sens, și anume:

  • încurajează crearea unui mediu de lucru sigur și motivant pentru angajații tăi, punând frecvent întrebări dificile și căutând cel mai sincer și realist feedback legat de felul în care promovezi diversitatea și incluziunea în organizația ta;
  • organizează întâlniri și team building-uri în care toți salariații să se facă auziți și să se simtă ascultați, fără nicio discriminare;
  • revizuiește strategia de recrutare, în sensul reducerii și chiar eliminării prejudecăților sau a judecăților de valoare greșite;
  • apreciază diversitatea în toate formele ei și pune acest lucru în evidență în cadrul unor evenimente organizate în companie;
  • transformă diversitatea și incluziunea în principii care definesc cultura organizației tale, pentru a crea un mediu de lucru în care oamenii să se simtă mai fericiți, respectați, apreciați pentru aptitudinile și ideile lor și în care să nu fie priviți cu scepticism, în cazul în care sunt diferiți de ceilalți, într-un fel sau altul.

Citește și Cum creezi un mediu de lucru primitor pentru un nou angajat cu dizabilitati

Politica de recrutare și, mai departe, procesul de angajare ar trebui să atingă scopuri precum:

  • reflectarea diversității și incluziunii în brandul companiei, prin conținut video și scris, pe site-ul oficial al firmei și pe rețelele de socializare;
  • construirea unei reputații de angajator pentru care diversitatea și incluziunea sunt valori reale, nu doar la nivel declarativ; încurajează angajații să-și împărtășească experiențele pe rețelele de socializare.

Puncte-cheie în strategia de încurajare a diversității și incluziunii

Indiferent de vârstă, mediul din care provin ori dacă au sau nu anumite dizabilități, salariații și potențialii angajați moderni pun mare preț pe diversitate și incluziune, valori care au devenit mai puternice decât oricând. Din această perspectivă, este nevoie de stabilirea unei strategii eficiente în cadrul organizației tale, pornind de la recrutare și ajungând până la politicile de promovare și de acordare a diverselor beneficii materiale și non-materiale. Punctele-cheie pe care ar trebui structurată o astfel de strategie se referă la:

  • definirea conceptului de strategie de recrutare, promovare și recompensare, care susține diversitatea și incluziunea;
  • importanța unui proces de recrutare transparent pentru compania ta;
  • crearea, adaptarea și îmbunătățirea constantă a procesului de recrutare;
  • stabilirea obiectivelor care trebuie atinse atunci când faci angajări;
  • punerea în acord a principiilor recrutării cu alte politici ale companiei;
  • organizarea și punerea în practică a unui plan de acțiune multidisciplinar;
  • măsurarea și evaluarea întregului proces;
  • identificarea punctelor slabe și găsirea unor soluții pentru rezolvarea lor.

Diversitatea și incluziunea în companie – cum recrutezi

Într-un context caracterizat de neliniști sociale profunde și un număr foarte mare de oameni care nu au un loc de muncă, este evidentă nevoia ca angajatorii să încurajeze forța de muncă și să-și extindă procesul de recrutare, pentru a angaja oameni bazându-se pe talentul și abilitățile lor, dincolo de orice alte criterii. Astfel, diversitatea și incluziunea pot aduce un plus de performanță în organizația ta, iar recrutarea este primul pas pentru a putea avea rezultatele dorite. Iată câteva aspecte la care e bine să iei seama, pentru a pune în practică o strategie de recrutare eficientă în acest sens:

Analizează structura companiei

Înainte de orice, fă o analiză serioasă a angajaților tăi: ce vârstă au, de unde provin, ce etnie sunt, ce gen predomină, dacă sunt persoane cu dizabilități, cine are acces mai ușor la poziții de conducere, cum sunt plătiți. După ce ai realizat un astfel de raport, poți trage concluzii, care să stea la baza strategiei de mai târziu, pentru că știi de unde să pornești. Organizează o echipă și desemnează un responsabil de proiect.

Elimină prejudecățile și clișeele

În societatea în care trăim, există anumite clișee și prejudecăți legate de oamenii care sunt diferiți de ceilalți. Ca să aplici o politică de recrutare eficientă, atunci când vrei diversitate și incluziune în organizația ta, una dintre regulile de aur este să elimini din start miturile pe care le-ai văzut și auzit de-a lungul timpului. Nu te aștepta ca, dintr-odată, să vina către compania ta mulți candidați care să reflecte diversitatea și incluziunea. Este un efort pe care va trebui să-l depui ca să-i atragi și, în acest sens, nu este de ajuns să postezi un anunț de angajare sec. Va trebui să regândești modul în care transmiți mesajele mai departe, să pui accentul pe promovarea talentului și a aptitudinilor, să cultivi încrederea și să-ți construiești o reputație impecabilă. Este important să faci toate aceste lucruri, având în minte realitatea dură că foarte mulți dintre cei care ar putea fi interesați de jobul pe care tu îl oferi s-au lovit, de-a lungul timpului, de obstacole, discriminare, experiențe care le-au lezat imaginea. Ideea nu este să le arăți compătimire, ci respect deosebit pentru ceea ce ei pot să facă în compania ta, pentru pregătirea pe care o au și disponibilitatea de a se dezvolta profesional și uman în cadrul organizației tale.

Citește și Dreptul la munca al persoanelor cu dizabilitati: ce spune legislatia si care sunt obligatiile angajatorului

Promovează o politică de recrutare onestă și transparentă

Un aspect deosebit de important este să acorzi șanse egale de angajare. Din acest punct de vedere, este esențial să construiești și să pui în practică o politică de recrutare onestă și transparentă pentru toți candidații ce pot deveni, ulterior, angajații tăi. Analizează un pic ce face concurența în acest sens și vino cu ceva nou, ce candidații nu pot găsi în altă parte. Totodată, asigură-te că viziunea ta este foarte bine înțeleasă de angajații actuali și că aceștia vor pune în practică ceea ce îți dorești. Orice schimbare vine la pachet cu reticența oamenilor de a o accepta și, de aceea, este foarte important să existe o comunicare transparentă și o instruire (workshop-uri, conferințe, cursuri online) la toate nivelurile din corporația ta. Reține că autenticitatea este cheia reușitei într-un astfel de proces.

Evaluează și adaptează constant procesul de recrutare

Piața muncii evoluează constant, apar noi cerințe, noi nevoi și aspirații. Trebuie să fii pregătit pentru orice și să construiești întotdeauna un plan B, pentru a-ți atinge obiectivele. Studiază foarte bine piața și dinamica ei și vezi care sunt valorile la care oamenii percutează. Odată ce ai pus la punct o strategie de recrutare, eficiența ei depinde și de capacitatea de a o adapta constant. Ca să faci modificările potrivite la momentul oportun, evaluarea este o etapă esențială în tot acest proces. Monitorizarea rezultatelor, identificarea problemelor și găsirea soluțiilor sunt obligatorii, dacă vrei ca obiectivele tale să fie îndeplinite pe termen lung, nu doar pentru o perioadă scurtă.

Dacă ești angajator, recruteaza gratuit pe OLX. Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, intra in sectiunea speciala de pe OLX. Hai să schimbăm statisticile și să aducem mai multă diversitate și incluziune în companii!

Recrutarea, atunci când vrei diversitate și incluziune în organizația ta, implică o strategie pe termen mediu și lung, aplicabilă la toate nivelurile de decizie și execuție din cadrul companiei. Nu este un proces ușor, însă, ținând cont de câteva recomandări cum sunt și cele de mai sus, proiectul tău poate deveni realitate.

Sursa foto: Shutterstock

Comentarii (0)
Adauga comentariu