Inteligența emoțională se referă la capacitatea unei persoane de a-și recunoaște propriile emoții și de a înțelege cum le poate gestiona cât mai bine. Aceasta este considerată o abilitate destul de importantă atunci când vine vorba de modul în care interacționezi cu alte persoane, în special la locul de muncă.
Află, în cele ce urmează, ce este inteligența emoțională și de ce este atât de importantă, dar și cum te poate ajuta la locul de muncă.
Ce este inteligența emoțională
Cum recunoști o persoană cu inteligență emoțională
Importanța inteligenței emoționale la locul de muncă
Cum poți să îți îmbunătățești inteligența emoțională
Ce este inteligența emoțională
Termenul de inteligență emoțională a fost introdus de către psihologi în anii ‘90. Ulterior, acest concept a devenit din ce în ce mai popular, fiind utilizat în diferite domenii, precum cele de business, educație și cultură populară.
Inteligența emoțională este definită drept capacitatea de a recunoaște și înțelege propriile emoții, dar și pe ale celor din jurul tău. Această abilitate presupune, în același timp, capacitatea de a folosi inteligența emoțională pentru a lua decizii, a rezolva probleme și a comunica eficient cu ceilalți.
Au fost identificate, astfel, pentru nivele diferite ale inteligenței emoționale:
- Percepția emoțiilor
- Raționarea emoțiilor
- Înțelegerea emoțiilor
- Gestionarea emoțiilor
Ideea de inteligență emoțională este esențială, deoarece te ajută să îți dai seama că acțiunile tale și modul în care reacționezi la anumite situații sunt în strânsă legătură cu starea de spirit. Cu cât ai o capacitate mai mare de a-ți gestiona emoțiile, cu atât îți va fi mai ușor să iei deciziile potrivite, bazate pe raționament.
De altfel, abilitățile care stau la baza inteligenței emoționale sunt conștiința de sine, autoeducarea, motivarea, empatia și abilitățile sociale. Alte componente care fac parte din inteligența emoțională sunt autocunoașterea și autostăpânirea.
Este simplu să îți dai seama de ce este importantă inteligența emoțională, dacă te gândești la modul în care emoții precum fericirea, frica, teama sau tristețea pot influența comportamentul unei persoane. Atunci când cineva își recunoaște propriile emoții, le poate gestiona și poate lua decizii mult mai potrivite în diferite situații.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.
Cum recunoști o persoană cu inteligența emoțională
O persoană cu inteligență emoțională este cea care poate să își folosească emoțiile pentru a înțelege mai bine situațiile cu care se confruntă, dar și pentru a le gestiona mai bine. Iar această abilitate este extrem de importantă la locul de muncă, unde trebuie să interacționezi cu colegi care au diferite personalități și, uneori, opinii diferite față de alte tale.
Însă, înainte de a vorbi despre importanța inteligenței emoționale la locul de muncă, iată cum poți recunoaște o persoană cu inteligență emoțională:
- Are capacitatea de a-și recunoaște greșelile și punctele slabe, dar și de a ști care îi sunt punctele forte și valorile pe care le apreciază. La locul de muncă, o astfel de persoană pare că are mereu încredere în forțele proprii și apreciază atunci când primește critici constructive. De exemplu, un manager poate fi conștient că termenele limită îl fac să nu se mai concentreze la fel de bine, motiv pentru care va încerca să își gestioneze cât mai bine programul de muncă.
- Are capacitatea de a trece peste evenimentele negative sau mai puțin plăcute și poate relaționa eficient cu oamenii în diferite contexte. De exemplu, dacă o echipă nu reușește să facă o prezentare sau un pitch corect pentru un client, liderul echipei nu va reacționa cu țipete. În schimb, va încerca să afle care sunt motivele pentru acest eșec, le va explica celorlalți consecințele unei prezentări făcute de mântuială și va încerca să găsească împreună cu aceștia soluții.
- Se simte motivat atunci când îndeplinește diferite sarcini. Pasiunea pentru munca depusă, optimismul și energia de a-ți îmbunătăți abilitățile profesionale sunt puncte cheie ale inteligenței emoționale.
- Este considerată o persoană empatică și un bun ascultător, care ia în considerare emoțiile celorlalți înainte de a lua o decizie. Empatia este extrem de utilă în momentul în care se fac angajări, dar și pentru retenția angajaților talentați.
- Este capabilă să stabilească limite și nu se teme să refuze idei sau situații în care nu se simte stăpână pe sine.
- Spune ceea ce simte, acceptă critici constructive fără să găsească scuze sau să dea vina pe ceilalți.
- Nu îi este teamă să își recunoască greșelile și să își ceară scuze.
Citește și Rezilienta: ce este, cum te ajuta in situatii dificile si cum o antrenezi
Importanța inteligenței emoționale la locul de muncă
La locul de muncă se pot naște tot felul de idei noi sau pot fi găsite soluții creative la probleme dificile. Iar aceste lucruri se întâmplă atunci când oameni cu personalități și idei diferite au capacitatea de a colabora într-un mod eficient și benefic, datorită inteligenței emoționale.
Tocmai de aceea, inteligența emoțională este considerată o abilitate extrem de valoroasă atunci când vine vorba de locul de muncă. Această abilitate poate ajuta la îmbunătățirea comunicării între angajați și la nivelul echipei de management, fiind utilă și pentru soluționarea problemelor sau crearea unor relații benefice la locul de muncă. Totodată, este bine de știut că această abilitate poate fi îmbunătățită în timp, prin practică și training.
Pentru a face o comparație, persoanele cu inteligență emoțională pot lua decizii bune și rezolva probleme, își mențin calmul în situații limită, rezolvă conflicte, sunt empatice, ascultă cu atenție și știu cum să răspundă la criticile constructive. În schimb, persoanele care nu au un nivel ridicat al inteligenței emoționale vor juca rolul victimei și nu își vor asuma responsabilitatea atunci când apar greșeli. În plus, au un stil de comunicare pasiv sau agresiv, nu vor să lucreze în echipă, nu ascultă părerile celorlalți sau chiar îi critică pentru faptul că au opinii diferite.
Iată care sunt câteva dintre beneficiile inteligenței emoționale la locul de muncă:
- Ajută la dezvoltarea unor relații sănătoase între colegi;
- Contribuie la rezolvarea problemelor folosind logica și emoțiile, în cantități egale;
- Menține optimismul echipei în situații dificile sau stresante;
- Crește receptivitatea la nevoile celorlalți și la criticile constructive;
- Îmbunătățește comunicarea, mai ales atunci când ai de-a face cu persoane dificile;
- Dezvoltă capacitatea de lucru în echipă;
- Îmbunătățește abilitatea de a înțelege și empatiza cu ceilalți, dar și capacitatea de a face față schimbărilor sau de a trece peste obstacole;
- Ajută la motivarea echipei.
Citește și Proactivitatea: ce este si cum sa te remarci la locul de munca
Cum poți să îți îmbunătățești inteligența emoțională
În timp ce pentru unele persoane inteligența emoțională poate părea ceva natural, firesc, există anumite lucruri pe care oricine le poate face pentru a-și îmbunătăți capacitatea de a înțelege și gestiona propriile emoții. Iar acest lucru poate fi extrem de benefic la locul de muncă, unde relațiile și deciziile de business se bazează, de cele mai multe ori, pe experiențele fiecărui angajat în parte, capacitatea de a lucra în echipă și de a comunica eficient cu colegii.
Bineînțeles, personalitatea joacă un rol important în dezvoltarea inteligenței personale, dar aceasta reprezintă o abilitate care poate fi îmbunătățită în timp, prin practică. Iată câteva sfaturi în acest sens:
- Fii mult mai atent la modul în care te simți înainte de a lua o decizie;
- Înțelege care îți sunt punctele forte și slăbiciunile, pentru a le putea gestiona cât mai bine;
- Ține cont că emoțiile sunt trecătoare; chiar dacă un coleg te-a supărat, nu lăsa emoția de moment să te facă să iei o decizie greșită, în detrimentul obiectivelor pe termen lung la locul de muncă;
- Găsește tehnici care să te ajute să te relaxezi la locul de muncă, atunci când ai de-a face cu situații stresante;
- Păstrează-ți calmul și acceptă faptul că nu poți controla orice;
- Găsește modalități potrivite pentru a răspunde în situații limită, în loc să pui gaz pe foc;
- Nu te lăsa copleșit de emoțiile de moment și gândește rațional înainte de a acționa;
- Ascultă-i și pe ceilalți în mod activ, fii atent, pune întrebări și oferă feedback;
- Fii atent la comunicarea nonverbală, care îți poate indica mai multe despre ceea ce gândește o altă persoană;
- Îmbunătățește-ți capacitatea de a-i influența și convinge pe ceilalți atunci când ai o idee bună, dar rămâi deschis la critici și opinii diferite;
- Evită dramele și conflictele la birou;
- Încearcă să te pui în pielea altora, înainte de a lua o decizie, astfel încât să vezi lucrurile și din altă perspectivă;
- Fii atent la modul în care le răspunzi altora și la felul în care reacționezi în diferite situații;
- Încearcă să te concentrezi pe aspectele care îți plac la locul de muncă, astfel încât să îți găsești motivația;
- Adoptă o atitudine pozitivă.
Citește și Cum iti poți creste sansele de a te angaja atunci cand vrei sa iti schimbi jobul
Așadar, inteligența emoțională joacă un rol important nu doar pentru starea ta de bine, ci și pentru succesul tău la locul de muncă. Din fericire, există numeroase modalități prin care îți poți îmbunătăți abilitatea de a comunica eficient și de a gestiona așa cum trebuie situațiile de zi cu zi la birou. Totul începe cu conștientizarea propriilor emoții.
Sursă foto: Shutterstock