COMPETENT

Angajarea directă în cadrul companiei (Direct Hire) – ce este, cum se face, cum recrutezi cei mai buni angajați

23 December 2020
Array

Autor: and

Angajarea directă, numită și încadrare directă, reprezintă recrutarea unui angajat prin departamentul de resurse umane al companiei sau extern, printr-o agenție de recrutare, pentru un contract pe termen lung. În general, angajările directe oferă stabilitate profesională și mai multe beneficii. Procesul de alegere a angajaților poate dura mai mult decât în cazul unui contract temporar de muncă, deoarece angajatorul dorește să stabilească o relație profesională de lungă durată și are nevoie de candidații potriviți. 

În cele ce urmează, poți afla de ce fac companiile angajări directe, ce beneficii are această formă de muncă, în ce domenii și pe ce poziții se pot face angajări directe, precum și ce diferențe există între angajarea prin departamentul de resurse umane al firmei și angajarea printr-o agenție de recrutări. 

De ce fac companiile angajări directe
Beneficiile angajării directe
Locuri de muncă unde se pot face angajări directe
Angajarea directă prin companie vs. prin agenție de recrutări
Cum să găsești locuri de muncă unde se fac angajări directe
Sfaturi de care să ții cont la interviul pentru angajare directă

De ce fac companiile angajpri directe

Companiile pot fi interesate de angajările directe prin propriul departament de resurse umane sau prin externalizare, din mai multe motive:

  • Pentru a acoperi acele poziții care necesită un angajament pe termen lung – angajații pe poziții de acest fel sunt mai loiali față de companie;
  • Pentru a ocupa funcții executive sau de management;
  • Pentru a ocupa poziții unice care necesită o anumită combinație de abilități și experiență;
  • Pentru a atrage angajați capabili – potențialii angajați sunt mult mai dispuși să renunțe la locul de muncă actual pentru o angajare directă, deoarece aceasta vine la pachet cu mai multă stabilitate;
  • Pentru a se adapta într-o perioadă în care piața angajaților este mai mică decât numărul pozițiilor care trebuie ocupate;
  • Pentru a sări peste unii pași din procesul de recrutare – folosindu-se de angajații existenți pentru a alege viitorii salariați, angajatorul face economie în ceea ce privește comisioanele și se asigură că angajatul se potrivește viziunii și mesajului pe care compania vrea să îl transmită.

Beneficiile angajării directe

Angajările directe au mai multe beneficii atât pentru angajator, cât și pentru viitorul angajat:

  • Salariatul este angajat full-time, iar astfel, angajatorul economisește cheltuielile anuale aferente schimbului de angajați temporari;
  • Funcțiile permanente sunt mult mai atractive angajaților de top – astfel, persoanele cu abilități remarcabile sunt angajate pe poziții bine remunerate, iar angajatorul beneficiază de servicii de top;
  • Angajații direcții sunt mai loiali companiei și mai dispuși să depună efort pentru atingerea obiectivelor pe termen scurt și lung;
  • Angajările directe permit economia de bani, timp și resurse, iar noii angajați sunt mai productivi;
  • Angajarea directă permite angajatorului să aleagă angajați pe poziții dificil de ocupat, poate chiar nișate, care necesită o anumită combinație de abilități, creativitate și asertivitate;
  • Știind că este vorba de un contract pe termen lung, angajatorul va investi resurse, timp și cunoștințe în perfecționarea noului său angajat. Astfel, ambele părți au de câștigat.

Locuri de muncă unde se pot face angajări directe

Există mai multe locuri de muncă unde se fac angajări directe. Acestea includ:

  • Pozițiile permanente în instituțiile publice – aici intră angajarea directă în jandarmerie, poliție, SRI, SIE, penitenciar, pompieri etc.;
  • Poziții executive sau management (vicepreședinte, CEO etc.) – atunci când pozițiile de acest fel sunt temporare, pot afecta operațiunile firmei, planificarea pe termen lung și creșterea financiară. De aceea, multe companii își aleg liderii cu foarte multă grijă și le oferă un post permanent;
  • Poziții STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) – joburi precum inginer, analist financiar, software developer, computer support specialist, chimist etc.;
  • Poziții specifice, foarte nișate;
  • O poziție importantă într-o perioadă în care nu există multă forță de muncă pe piață – companiile sunt forțate să depună mai mult efort pentru a găsi candidații potriviți. De aceea, sunt nevoite să le ofere viitorilor angajați, prin angajarea directă, suficiente beneficii și un salariu mai mare, care să îi determine să renunțe la locul actual de muncă. 

👉 Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.

Angajare directă prin companie vs. prin agenție de recrutări

În general, companiile externalizează angajările directe din mai multe motive:

  • Nu au timpul sau resursele necesare pentru a recruta candidați pentru o poziție deschisă și, mai apoi, să intervieveze posibilii angajați;
  • Nu au un departament de resurse umane sau staff-ul necesar pentru a se dedica procesului de recrutare;
  • Au schimbat mai mulți angajați într-un interval scurt de timp, pentru poziția respectivă;
  • Compania dorește să se concentreze asupra activității sale de bază și lasă procesul de recrutare agenției.

De asemenea, externalizarea angajării directe necesită standardizarea poziției prin realizarea unei fișe a postului și a unei descrieri a acestuia. Tot agenția de recrutare se ocupă de testarea unor competențe și aptitudini specifice postului, pentru a identifica cei mai buni candidați. Ulterior, compania selectează din propunerile agenției acei potențiali angajați care se pliază cel mai bine pe postul liber. 

Pe de altă parte, dacă angajatul alege să renunțe la poziția pentru care a candidat cu succes, agenția de recrutare este obligată, prin contractul semnat, să găsească o altă persoană pentru postul respectiv, fără a percepe comisioane sau taxe suplimentare. 

Printre beneficiile angajării pe un post cu angajare directă, prin intermediul unei agenții de recrutare, se numără:

  • Confidențialitatea – dacă ești angajat, dar dorești un loc de muncă mai bun, poate chiar o poziție permanentă, îi poți spune recrutorului acest lucru. Astfel, căutarea ta pentru un alt loc de muncă rămâne privată și nu îți riști actualul job;
  • Gratuitatea – în general, firmele de recrutare percep un comision companiilor, pentru a le oferi cei mai calificați angajați;
  • Experiența – companiile de recrutare sunt la zi în ceea ce privește oferta și cererea de muncă, precum și abilitățile/competențele căutate într-o anumită perioadă. Fie că ești la început de drum, fie că dorești să obții un post de CEO, angajații firmei de recrutare cunosc piața pentru ceea ce oferi din punctul de vedere al experienței și abilităților. De asemenea, îți pot spune la ce să te aștepți, iar astfel, eviți surprizele neplăcute. Recrutorii îți pot oferi inclusiv sfaturi despre cum poți lua mai ușor decizii în carieră și cum să îți stabilești obiectivele profesionale;
  • Networking – agențiile de recrutare au la dispoziție o vastă gamă de conexiuni și sunt la curent inclusiv cu locurile de muncă ce nu sunt listate public. Multe companii apelează întâi la o agenție de recrutare, pentru a găsi cei mai buni candidați și apoi pun anunțul public. Astfel, agenția te poate ajuta să te angajezi direct într-o companie despre care poate nici nu știai că angajează. Multe firme angajează salariați de top atunci când îi descoperă și nu neapărat când au un loc liber în companie;
  • Feedback – majoritatea agențiilor de recrutare urmăresc evoluția aplicației tale la o companie. S-ar putea să primească informații despre ce i-a plăcut angajatorului la aplicația ta, precum și motivele pentru care nu te-a selectat. Agenția comunică, de regulă, cu aplicanții, iar acest feedback te poate ajuta în aplicarea pentru un alt loc de muncă, în corectarea unor lacune din CV sau în schimbarea tacticii de abordare a interviului de angajare. 

În ceea ce privește neajunsurile optării pentru angajarea printr-o firmă de recrutare, acestea vizează mai ales firma. Pentru fiecare angajat permanent, obținut prin agenție, compania plătește un comision, iar pe măsură ce funcția este mai nișată sau necesită anumite abilități, această taxă poate crește. De exemplu, costurile vor fi diferite în cazul angajării unui CEO care va influența pe termen lung evoluția companiei. Un alt lucru important este și selectarea potențialilor angajați. 

Firma de recrutare poate alege angajați potențiali, însă este posibil ca aceștia să nu se potrivească postului. Acest lucru duce la noi căutări, pierderi de timp și de resurse în vederea găsirii persoanei potrivite. În funcție de mărimea companiei și de jobul pentru care se caută un angajat permanent, o opțiune mai bună poate fi alegerea, dintr-un număr restrâns, bineînțeles, a angajatului permanent de către o persoană care va lucra direct cu acesta și care știe ce dorește să vadă într-un candidat. 

O altă diferență la angajare vizează managementul angajaților. În angajarea prin companie, salariații permanenți pot fi concediați/penalizați destul de greu. Este nevoie de reclamații la ITM, iar multe dintre acestea sunt realizate în momente de stres, motiv pentru care este bine de știut că nu pot fi retrase. Prin externalizarea serviciilor de management al personalului, lucrurile se schimbă. Firma sună sau trimite un email agenției că nu mai dorește să colaboreze cu un anumit angajat, iar în următoarea zi sau la un interval menționat în contract, angajatul este schimbat.

Pentru angajați, fie că sunt aleși prin agenție, fie direct de firmă, salariul este, de cele mai multe ori, similar sau foarte apropiat. 

in ce consta angajarea directa

Cum să găsești locuri de muncă unde se fac angajări directe

Similar locurilor de muncă temporare, și în angajarea directă este necesar să ai un CV bun (adaptat la locul de muncă, corect din punct de vedere gramatical și ușor de citit), să fii la curent cu noutățile din domeniul tău și să înveți lucruri noi, pentru a obține jobul mult dorit. Poți căuta activ angajări directe prin următoarele modalități:

  • Aplică pe site-ul firmelor la care dorești să te angajezi, chiar și atunci când nu sunt în căutarea unei persoane. Multe firme au sisteme bine puse la punct, astfel, aplicația ta poate rămâne în baza lor de date, iar atunci când vor avea un post liber, este posibil să te contacteze chiar pe tine;
  • Lucrează cu o firmă de recrutare – multe companii caută angajații direcți prin firme de recrutare, iar acestea le ajută să găsească persoanele potrivite;
  • Abonează-te la newsletter-ele companiilor la care speri să te angajezi – organizațiile mari trimit emailuri pentru a anunța potențialii angajați direcți că au un loc liber. Astfel, vei afla printre primii despre noul loc de muncă;
  • Urmărește activitatea firmelor din aria ta de interes pe LinkedIn și pe rețelele sociale – multe companii aleg să își facă publice anunțurile de recrutare pe paginile sociale. Unele fac acest lucru direct, oferind cerințele postului și o adresă de email de contact, în timp ce altele fac publică existența unui post liber printr-o postare pe blogul companiei, care este, mai apoi, distribuită în social media.

Sfaturi de care să ții cont la interviul pentru o angajare directă

Interviul este comun multor forme de angajare, însă, în cazul angajării directe, există câteva lucruri pe care trebuie să le iei în considerare:

  • Documentează-te temeinic – citește tot ce poți găsi despre companie și sarcinile de lucru, mai ales dacă recrutorul te-a descoperit și contactat. Într-o situație de acest fel, este posibil să nu ai multe cunoștințe despre organizație și cultura sa. Analizează site-ul companiei, anunțul și alte materiale pe care le găsești (interviuri cu angajați, articole despre organizație, podcasturi, conferințe etc). De asemenea, citește cu atenție anunțul pentru job și gândește-te în ce moduri ai folosit abilitățile cerute la locurile de muncă anterioare;
  • Repetă, repetă, repetă – în funcție de CV, poziție, nivel și industrie, persoana din fața ta îți va pune întrebări diferite. Gândește-te ce întrebări ți s-ar putea adresa, ia în calcul experiența ta profesională, educația și competențele și pregătește câteva elemente cheie pe care vrei să le transmiți. Astfel, interviul va fi mult mai relaxat, iar discursul tău, mult mai natural;
  • Fii încrezător, dar recunoscător – compania este deja interesată de tine, dacă te-a contactat pentru interviu. Relaxează-te, dar menține o atitudine profesionistă, zâmbește, menține contactul vizual și împărtășește din experiențele anterioare, pentru a stabili o legătură cu intervievatorul;
  • Concentrează-te asupra impactului pe care îl vei avea – oferă exemple pentru a-ți demonstra reușitele la joburile anterioare și include statistici. Poți spune, de exemplu, „am crescut rata de retenție a clienților cu 20% în 18 luni, prin lansarea unui program de fidelizare”. Astfel de afirmații arată că ești capabil să îți stabilești obiective și să le atingi.

Angajările directe sunt printre cele mai dorite metode de a ocupa o poziție. Oferă, în general, mai multă stabilitate pe termen lung și o serie de beneficii (de exemplu, bonusuri anuale sau un număr de acțiuni în cadrul companiei). Unele locuri de muncă sunt mai potrivite angajării directe, așa cum sunt pozițiile în administrația publică, locurile de muncă în domenii STEM sau pe poziții manageriale. Pentru a afla de ele, asigură-te că rămâi la curent cu postările de pe social media ale companiilor la care speri să lucrezi, că participi la diverse evenimente de networking (târguri de joburi sau conferințe) sau că apelezi la ajutorul unei firme de recrutări. Posibilitățile sunt multiple, iar șansele de a găsi jobul permanent dorit cresc pe măsură ce ești cât mai pregătit și informat. 

Sursa foto: Shutterstock

Array

Autor: and
23 December 2020


Cele mai noi anunțuri pentru de pe OLX

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 1 = 7

Alte articole