Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Mediul de lucru este unul dintre cele mai importante criterii atunci când suntem în căutarea unui loc de muncă. Poziția în cadrul companiei, salariul și motivația sunt criterii după care ne orientăm atunci când aplicăm pentru un post, însă vrem să știm că vom avea colegi cu care să putem lucra eficient, fără conflicte, în armonie.
Desigur, suntem diferiți, avem personalități diferite, iar asta ne ajută să găsim împreună soluții creative și benefice pentru echipă. De asemenea, diferențele ne motivează să construim un mediu de lucru productiv și captivant, în care ne simțim bine și putem funcționa eficient. Însă micile conflicte și diferențele de opinie sunt inerente și este important să cunoaștem tipurile de personalitate ale colegilor, pentru a putea gestiona mai ușor un conflict la locul de muncă.
Tipuri de personalitate și gestionarea acestora
Sfaturi pentru angajatori pentru a menține un mediu de lucru armonios
Tipuri de personalitate și gestionarea acestora
Ne petrecem cea mai mare parte a zilei la locul de muncă. Acesta este, de asemenea, și spațiul în care avem cele mai multe interacțiuni. Atunci când ești în căutarea unui loc de muncă, indiferent dacă este part-time sau full-time, ia în considerare și cultura organizațională și valorile companiei, pentru ca orele petrecute la birou să fie cât mai plăcute și mai eficiente. Însă o parte dintre interacțiuni sunt cu persoane cu care nu relaționăm foarte simplu sau natural, iar de multe ori, inevitabil, apar și conflicte. De aceea, este necesar să cunoaștem cele mai importante tipuri de personalitate cu care venim în contact, pentru a putea gestiona mai bine conflictele și pentru a avea relații cât mai armonioase la locul de muncă.
- Ambițiosul este acel coleg care pare să nu obosească niciodată, poate lucra la mai multe proiecte în același timp și este extrem de competitiv. Având o personalitate dominantă și puternic motivată, se așteaptă ca ceilalți să fie la fel de organizați și concentrați pentru a atinge obiectivele comune; atunci când acest lucru nu se întâmplă din varii motive, persoanele care fac parte din această categorie se simt stresate și iritate de lipsa de implicare a celorlalți membri ai echipei. Pentru a colabora eficient și pentru a evita conflictele cu acești colegi, este important să îi lăsăm să ia conducerea în cadrul proiectelor, să îi asigurăm constant că termenele limită nu vor fi depășite și să ne adaptăm feedbackul astfel încât să scoatem cât mai mult în evidență punctele forțe și calitățile pe care le posedă.
- Tipului de personalitate anxios îi este foarte dificil să își părăsească zona de confort, mai ales atunci când este vorba despre implicarea într-un nou proiect, despre schimbări organizaționale sau stabilitatea locului de muncă. În cazul în care ești managerul unei persoane anxioase, trebuie să iei în considerare faptul că aceasta are constant temeri cu privire la performanțele profesionale și la siguranța poziției pe care o ocupă. De aceea, este important să îi oferi feedback pozitiv de câte ori este cazul și să o asiguri cu privire la suportul de care beneficiază din partea ta și a celorlalți colegi.
- Colegii pasivi-agresivi sunt, de cele mai multe ori, nemulțumiți și pot genera conflicte, fără însă a lua parte la o confruntare directă. Vei ști cu exactitate din atitudinea unui pasiv-agresiv că ai făcut sau ai spus ceva care l-a deranjat, însă nu îți va spune niciodată acest lucru direct. Persoanele din această categorie nu acceptă feedback negativ, iar atunci când lucrează la un proiect, preferă să facă lucrurile individual, fără a asculta sfaturile celorlalți. Dacă ai un coleg sau un angajat care are acest tip de personalitate, concentrează feedbackul asupra aspectelor care pot fi îmbunătățite și transformă greșelile în oportunități de dezvoltare.
- Optimistul este colegul preferat al tuturor, cel care vede întotdeauna partea plină a paharului și caută soluții creative la problemele echipei. Are o atitudine veselă și prietenoasă, își oferă ajutorul colegilor și nu refuză solicitările acestora. Însă are tendința de a se implica în foarte multe proiecte în paralel, din dorința de a ajuta, iar acest lucru îi poate deturna atenția de la propriile obiective. În plus, îi este foarte dificil să observe și să analizeze potențialele riscuri ale unui proiect și își asumă riscuri care, de cele mai multe ori, pot pune în pericol atingerea unui obiectiv sau încheierea unui proiect la timp. Având o personalitate plăcută și deschisă, optimistul își face cu ușurință prieteni la locul de muncă și este tipul de personalitate la care toate celelalte se pot adapta cu ușurință, prin aducerea în discuție a părților pozitive și valoarea adusă în cadrul echipei.
- Persoanele pesimiste sunt cele care văd întotdeauna minusurile unui proiect, sunt convinse că nu va fi gata la timp și nu își pun prea mari speranțe în succesul vreunui demers. Atitudinea negativistă poate demotiva restul echipei, care nu va mai fi la fel de productivă și există chiar riscul ca o parte dintre colegi să preia din această mentalitate. De aceea, este bine să asculți punctul de vedere al unui pesimist, fără însă a adopta aceeași atitudine. Nu este indicat să ai o discuție în contradictoriul cu acest tip de personalitate, ci să oferi soluții sau o perspectivă nouă, pe care sugerezi să o ia în calcul. Când proiectul este finalizat cu succes, nu încerca să-l faci să se simtă vinovat pentru atitudine sau să admită că nu a avut dreptate.
- Gânditorul este tipul de personalitate care își dorește ca fiecare sarcină să fie realizată perfect, fără greșeală. De aceea, găsește întotdeauna ceva de îmbunătățit, de corectat sau modificat, pentru că niciun rezultat nu i se pare suficient de bun. Acesta poate fi un lucru contraproductiv atunci când este vorba de un proiect cu termen-limită, pentru că gânditorului îi va lua foarte mult timp să admită că a ajuns la cea mai bună versiune a unui document, de exemplu. Dacă lucrezi cu o astfel de persoană, cel mai potrivit este să o întrebi de ce dorește să aducă anumite modificări, pentru a afla care este raționamentul și dacă sunt într-adevăr necesare schimbările. Încearcă să îi explici că nu trebuie să fie totul perfect și că mai pot fi aduse modificări și pe parcurs.
- Narcisistul este colegul care are răspunsul la orice întrebare și este gata oricând să demonstreze că poate rezolva orice problemă fără ajutor. Acest lucru poate deveni deranjant uneori, mai ales pentru că are tendința de a arăta celorlalți că modul lui de a face lucrurile este mai bun, iar feedbackul pe care îl oferă este pozitiv doar în cazuri excepționale. Pentru a nu intra în conflict cu acest tip de personalitate, este indicat să îi asculți punctul de vedere și să preiei ideile și propunerile potrivite, explicându-i de ce anumite puncte nu pot fi integrate așa cum își dorește. Recunoaște-i calitățile și contribuția adusă echipei și argumentează detaliat de fiecare dată când nu aveți aceeași părere.
👉 Citește și: Cum iti dai seama ca un angajat este potrivit inca din procesul de recrutare

Sfaturi pentru angajatori pentru a menține un mediu de lucru armonios
Ca angajator, sunt șanse foarte mari ca echipa pe care o coordonezi să fie formată din oameni cu personalități diferite, care au abordări diverse ale problemelor și nu văd lucrurile la fel. Deși ar fi mai ușor de gestionat, o echipă omogenă are dezavantajul lipsei de puncte de vedere diferite și al creativității în găsirea soluțiilor. De aceea, atunci când construiești o echipă, este ideal să ai personalități cât mai diferite în pozițiile-cheie, care aduc un plus de valoare și unghiuri neașteptate de soluționare a problemelor.
Pentru a gestiona o echipă din care fac parte oameni cu tipuri diferite de personalitate, este necesar să îi cunoști cât mai bine, să ai în vedere care le sunt punctele forte atunci când atribui sarcini și să adaptezi feedbackul în funcție de modul în care aceștia reacționează și îl integrează. Este important să explici în mod clar care sunt obiectivele echipei și să le împarți în etape, pentru a putea evalua pe parcurs evoluția și pentru a face ajustări acolo unde este necesar.
Un mediu de lucru armonios este secretul unei echipe de succes, în care oamenii se simt între prieteni, știu că își pot exprima fără teamă punctele de vedere și pot cere feedback onest din partea superiorului sau a colegilor.
👉 Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să-l găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat!
Sursa foto: Unsplash
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
16 February 2021