Autor: Alves Lucas
Contabilitatea este unul dintre cele mai importante aspecte când este vorba despre desfășurarea activității unei instituții economice, deoarece presupune înregistrarea și stocarea informațiilor financiare despre aceasta. Însă întregul proces de înregistrare și stocare se poate realiza doar în baza unor documente doveditoare, iar contabilitatea primară chiar la acestea se referă. Mai concret, contabilul primar are ca principală sarcină întocmirea acestor documente.
Care este legislația referitoare la contabilitatea primară
Care sunt documentele care se întocmesc în contabilitatea primară
Care sunt documentele care se întocmesc în contabilitatea primară
Ce pregătire trebuie să aibă un contabil primar
Care este legislația referitoare la contabilitatea primară
Contabilitatea este reglementată legal prin Legea Contabilității nr. 82/1991. Aceasta menționează o serie de entități care au obligația de a organiza și a conduce propria contabilitate, în funcție de specificul ei. Din această categorie fac parte:
- societățile comerciale;
- societățile/companiile naționale;
- regiile autonome;
- institutele naționale de cercetare-dezvoltare;
- societățile cooperatiste;
- instituțiile publice;
- asociațiile;
- persoanele fizice implicate în activități care produc venituri;
- alte persoane juridice cu sau fără scop patrimonial.
Aceeași lege prevede că activitatea de contabilitate trebuie realizată în limba română și în moneda națională – leul. Totuși, în cazul în care operațiunile pe care le efectuezi au loc în valută, contabilitatea se ține și în moneda națională, dar și în valută.
Instituția care stabilește normele și reglementările din domeniul contabilității este Ministerul Finanțelor Publice. Acesta se ocupă și de emiterea registrelor și formularelor standard pe care le utilizează contabilii în activitățile lor, dar și de normele de care trebuie să se țină cont pentru întocmirea acestora.
Contabilul are obligația de a consemna într-un document fiecare operațiune financiară care are loc, acest document devenind, astfel, justificativ, și stând la baza înregistrărilor în contabilitate.
Care sunt documentele care se întocmesc în contabilitatea primară
Dacă ești persoana însărcinată cu contabilitatea primară sau ești interesat de un post în acest domeniu, trebuie să știi care sunt documentele pe care le vei întocmi. Printre acestea se numără:
Registrele de casă
Sunt formulare care trebuie completate zilnic și care presupun înregistrarea tuturor încasărilor și plăților care au loc în numerar prin casieria unității.
Notele de intrare-recepție (NIR)
Sunt documentele justificative pentru încărcarea în gestiune și presupun recepția bunurilor cu care se face aprovizionarea.
Dispozițiile de plată
Acestea pot servi ca document justificativ de înregistrare în registrul de casă și contabilitate, atunci când au loc plăți în numerar în absența altor documente care să le dovedească, sau ca dispoziție pentru casierie.
Statele de salarii
Sunt numite și state de plată și sunt actele de bază care sunt luate în considerare când se calculează salariile angajaților, dar și în plata contribuțiilor și sumelor achitate și înregistrate în contabilitate.
Pontajele
Pontajele sunt documente care cuprind numărul de ore lucrate zilnic de fiecare angajat și sunt foarte importante deoarece angajatorul are obligația de a le prezenta inspectorilor de muncă dacă aceștia cer să le vadă.
Deconturile de cheltuieli
În general, acestea se întocmesc pentru cheltuielile pentru care nu se eliberează factură, ci doar bon fiscal. Deconturile de cheltuieli pot avea valoare de document justificativ în registrul de casă și în contabilitate, de act care să ajute la stabilirea diferențelor de primit sau de restituit sau de act pentru decontarea unor deplasări.
Alte documente care intră în sfera contabilității primare sunt facturile emise către clienți, chitanțele și cecurile și dispozițiile de încasare către casierii.
Ce cuprinde fișa postului unui contabil primar
Fișa postului unui contabil primar cuprinde mai multe sarcini și îndatoriri care țin de situația financiară a instituției. Dacă vei lucra pe un asemenea post, va trebui să:
- înregistrezi la timp, corect și în mod egal informațiile financiare necesare, folosindu-te de documentele justificative;
- organizezi documentele, să le îndosariezi și să le arhivezi;
- ții evidența la zi a tuturor operațiunilor economice care au loc prin casieria instituției;
- realizezi rapoarte de management și situații, luând în calcul documentele justificative;
- menții contactul cu reprezentanții administrației publice;
- predai și să preiei documentele contabile.
Ce pregătire trebuie să aibă un contabil primar
Persoana care se ocupă de contabilitatea primară are o responsabilitate foarte mare deoarece activitatea ei are implicații financiare și legale. De aceea, pentru a fi contabil este nevoie să ai anumite calități și abilități, în afară de pregătirea profesională propriu-zisă:
- o bună capacitate de organizare;
- abilitatea de a prioritiza sarcinile;
- atenția la detalii și meticulozitatea;
- un simț de răspundere ridicat;
- o bună gestionare a situațiilor stresante sau tensionate;
- abilitățile de comunicare dezvoltate pentru menținerea contactului cu clienții.
În ceea ce privește pregătirea profesională, există numeroase cursuri de contabilitate pe care le poți urma pentru a dobândi cunoștințele necesare în domeniu. Cea mai bună pregătire o are, însă, o persoană care a absolvit un liceu cu profil economic și o facultate în același domeniu. Dacă ai altfel de studii de specialitate, un manual cu noțiuni introductive de contabilitate te poate ajuta să te familiarizezi cu ceea ce presupune această ramură profesională.
Contabilitatea primară este esențială într-o instituție economică deoarece, fără aceasta, este imposibilă desfășurarea oricărei acțiuni financiare. Acest domeniu presupune mai ales respectarea normelor legale de către contabil, care trebuie să aibă o privire de ansamblu asupra tuturor activităților instituției.
Sursa foto: shutterstock.com
Autor: Alves Lucas
23 October 2019
Ultima editare: 15 May 2020