Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Atunci când cauți un loc de muncă, felul în care te prezinți este la fel de important ca experiența, cunoștințele și aptitudinile pe care le ai. Însă această „prezentare” a ta nu are loc doar în cadrul interviului, ci începe din momentul în care angajatorul află pentru prima dată de tine – momentul în care îți citește CV-ul.
De aceea, este important să pui la punct din timp un CV nu doar plăcut ochiului, ci mai ales suficient de concis și relevant pentru cel care îl citește. Un format care te poate ajuta în acest sens este CV-ul Europass, indiferent de jobul pentru care aplici.
Ce vei afla:
Cum se face un CV
Ce este CV-ul Europass
De ce ai nevoie de un CV Europass
Unde găsești un model de CV Europass
Cum completezi fiecare secțiune a CV-ului
Model CV obișnuit
Alte sfaturi
Cum se face un CV
CV-ul este un document scurt, care include detalii despre experiența ta profesională, studii, competențe, abilități. Există mai multe modele de CV, astfel că poți alege să ai două, trei diferite în funcție de domeniul în care vrei să activezi sau de postul pe care vrei să îl ocupi. Cea mai simplă metodă de a face un CV este să cauți un model necompletat și să adaugi în el informațiile care crezi că te vor ajuta să primești jobul dorit. Poți, însă, să iei în calcul și alte exemple de CV, cum este cel creativ – cum ar fi unul grafic sau animat – dacă dorești să fii original.
Pentru a-ți face un CV, poți avea în vedere următorii pași:
- stabilește clar ce obiectiv profesional ai – te va ajuta să ai acces doar la joburile de care ești cu adevărat interesat, dar îi va fi util și angajatorului, care își va da seama că ești o persoană care știe ce vrea;
- amintește-ți de toate proiectele și stagiile de voluntariat în care ai fost implicat, vorbește despre ele și despre rezultatele pe care le-ai obținut în cadrul acestora;
- evidențiază punctele forte pe care le ai;
- nu include informații neadevărate despre tine sau experiența ta, pentru că nu te vor ajuta; angajatorul își va da seama ce e real și ce nu din CV-ul tău;
- folosește propoziții simple, concise, ușor de înțeles.
Modelul de CV Europass este unul dintre cele mai cunoscute și ușor de completat, așa că îl poți lua în calcul dacă ești în căutarea unui nou job sau poate chiar al primului.
Ce este CV-ul Europass
În anul 2004, membrii Parlamentului și Consiliului European au creat inițiativa Europass cu scopul de ajuta cetățenii Uniunii Europene să-și poată prezenta în mod clar calificările și competențele. Inițiativa a fost pusă în practică prin întocmirea unei serii de cinci documente, printre care se numără și acest Curriculum Vitae standardizat.
Încă de la început, scopul Europass a fost acela de a încuraja migrarea forței de muncă între statele membre UE. Astfel, tot mai multe companii europene (inclusiv din România) au început să ceară un astfel de CV angajaților lor.
De ce ai nevoie de un CV Europass
Înainte de a fi un standard, CV-ul Europass este un mod clar și eficient prin care îți poți organiza informațiile pe care dorești să le prezinți angajatorului. Astfel, îți poți face o idee mult mai clară în privința aptitudinilor, dar și a aspirațiilor tale sau, cu alte cuvinte, asupra a ceea ce vrei să prezinți unui posibil angajator.
Un CV Europass te poate ajuta să scoți în evidență realizările tale cele mai importante, indiferent de joburile pe care le cauți. Fie că vânezi un post de programator sau de patiser, de copywriter sau de șofer, de vânzător sau de babysitter, te poți folosi de Europass pentru a menționa în mod explicit acest lucru și pentru a arăta de ce ești candidatul potrivit.
Chiar dacă firma la care aplici nu cere în mod explicit un CV în format Europass, asta nu înseamnă că cei care citesc documentul nu se vor bucura de faptul că îl pot parcurge repede și găsi informația de care au nevoie. Totuși, este important de menționat că mulți angajatori (privați și publici) din România și din străinătate (nu doar din țările UE) recunosc și acceptă Europass.
De altfel, Europass este disponibil oficial în peste 30 de limbi. Astfel, dacă încerci să găsești un job în străinătate, formatul îți poate crește șansele de a fi contactat de un angajator străin.
Unde găsești un model de CV Europass
În ziua de azi, este o nevoie de o simplă căutare pe Google pentru a găsi un model necompletat de CV Europass în orice limbă dorești. De departe, cea mai simplă variantă este să intri direct în editorul online de pe site-ul oficial Europass. Aici vei introduce informația dorită în câmpurile disponibile, urmând ca la final să salvezi CV-ul în documente PDF, Microsft Word sau în format XML.
Editorul Europass îți oferă posibilitatea de a include orice informație consideri relevantă și de a atașa documente care ar putea prezenta interes angajatorului (diplome, atestate, portofoliu de lucrări – fotografii, articole etc.). Pentru fiecare câmp, site-ul îți oferă instrucțiuni clare de completare, asigurând astfel o experiență fără dificultăți chiar și pentru cei care își fac un CV pentru prima dată în viață.
Totuși, dacă nu dorești să lucrezi cu acest editor și preferi să editezi CV-ul direct în Microsoft Word, poți descărca direct un model necompletat fie în română (descarcă aici), fie în engleză (descarcă aici).
Cum completezi fiecare secțiune a CV-ului
Încă de la început trebuie să știi că nu este necesar să completezi fiecare câmp pe care formatul Europass îl pune la dispoziție. Nu încerca să umpli spațiile cu informații irelevante pentru a face CV-ul să pară mai stufos. Așa cum am menționat deja, majoritatea celor care se ocupă de resurse umane preferă să citească CV-uri concise, de maximum două pagini.
Sub nicio formă nu încerca să inventezi informații despre tine sau să îți exagerezi abilitățile și realizările!
Alegerea fotografiei
Nu este obligatoriu să îți pui o poză în CV, însă aceasta are rolul de a da documentului mai multă personalitate și de a-l ajuta pe angajator sau specialistul de resurse umane să-și construiască o imagine mentală mai bună asupra persoanei tale.
Nu alege o poză excesiv de formală, dar nici prea relaxată; nu are nimeni nevoie să te vadă îmbrăcat în cămașă albă și privind fix în cameră, ca în poza de buletin, dar nici cu o bere în mână, stând pe plajă. Dacă îți faci acum o poză pentru CV, îmbracă-te casual (nu ostentativ) și încearcă să zâmbești.
Informații personale
Numele, data nașterii, adresa, numărul de telefon și adresa de email sunt considerate informații esențiale pentru cei de la resurse umane. Restul câmpurilor (iar editorul îți pune destul de multe la dispoziție) nu trebuie să le consideri obligatorii, mai ales că multe dintre ele intră sub umbrela datelor cu caracter personal.
În plus, angajatorul își va da probabil seama de sexul tău doar citindu-ți numele, fără ca tu să fii nevoit să bifezi căsuțele cu „Masculin” sau „Feminin”. Naționalitatea, de asemenea, va fi evidentă pentru majoritatea celor care îți citesc adresa. Totuși, nu ar strica să completezi acest câmp atunci când aplici la un job în străinătate.
La această secțiune, vei observa că ai și posibilitatea de a completa un câmp cu ID-ul tău de Skype, Yahoo sau alt program de direct messaging. Această informație poate fi utilă tot dacă aplici pentru un post în afara țării și urmează să susții un interviu online.
Tipul aplicației
Acest câmp îți oferă opțiunea de a alege exact jobul pentru care aplici, ceea ce rareori este necesar să menționezi într-un CV. Asta ar însemna ca pentru fiecare job la care candidezi să salvezi un nou exemplar de CV doar pentru a modifica această scurtă bucată de informație.
Dacă vrei cu adevărat să-ți personalizezi CV-ul în funcție de angajator, în editor, în câmpul numit „Tipul aplicației” alege opțiunea „Profilul Personal”. Astfel, îți va fi pus la dispoziție un câmp în care tu să creezi o descriere scurtă a ta, în care să-i prezinți angajatorului informațiile cele mai relevante pentru poziția la care candidezi, într-un mod cât mai atractiv.
Fă o descriere nu mai lungă de 100 de cuvinte și adoptă un ton sincer, direct, lipsit de afirmații elogioase sau de falsă modestie. Concentrează-te mai degrabă pe punctele tale forte, prezentarea pe scurt a experienței și a realizărilor importante (dacă acestea există).
Iată și două exemple:
- Șofer profesionist, posesor de permis de conducere categoriile B, C și D, cu experiență dobândită în curierat și transportul persoanelor, îmi doresc să lucrez în domeniul turismului.
- Absolvent de al Liceului Tehnic „Anghel Saligny” ca tehnician designer mobilă și amenajări interioare, creativ și atent la detalii, doresc să îmi încep cariera într-un studio de design interior.
Poți trata acest text ca pe o mică scrisoare de intenție. Chiar dacă va trebui să modifici uneori profilul personal pentru a rezona mai bine cu unii angajatori, de cele mai multe ori vei putea lăsa textul neschimbat, mai ales dacă aplici la joburi din același domeniu.
Experiență profesională
Aceasta este secțiunea din CV-ul tău care va fi citită amănunțit de către orice potențial angajator sau de către specialiștii HR, așa că acordă-i și tu o atenție deosebită. Listează experiențele în ordine cronologică inversă, adică începând cu cea mai recentă.
Nu uita să menționezi intervalul de timp în care ai lucrat la ultimul job, iar dacă încă mai un job activ, să treci „prezent” în locul datei la care ai încheiat colaborarea. La fel ca până acum, încearcă să fii economic cu textul; descrie pe scurt fiecare job, dar nu intra prea mult în detalii. Menționează realizările cu adevărat importante, precum promovările sau obținerea unor premii.
Un alt sfat important în privința completării acestei secțiuni este faptul că nu trebuie să menționezi chiar fiecare job pe care l-ai avut vreodată. Aici stă de fapt secretul personalizării CV-ului. Dacă tu, de exemplu, aplici pentru un post de inginer software, nu va interesa pe nimeni că ai lucrat două luni ca barman în timpul facultății. Mai important pentru angajator este să știe că ai făcut o practică sau un internship în domeniu.
Încearcă să mai elimini din joburile irelevante sau din cele la care ai lucrat perioade prea scurte, deoarece unii angajatori pot lua asta ca pe un semn de instabilitate. Nu uita nici de faptul că CV-ul tău nu ar trebui să aibă mai mult de două-trei pagini.
În cazul în care, din contră, nu ai cu ce să umpli paginile, adică nu ai prea multă experiență în domeniu, insistă ceva mai mult pe puțina experiență pe care ai acumulat-o sau pe studii și pregătire. În câmpurile „Activităţi şi responsabilităţi principale” (pentru joburi) și „Disciplinele principale studiate/competenţele profesionale dobândite” (pentru studii) detaliază toate aspectele care crezi că i-ar putea atrage atenția angajatorului.
Situația în care ai prea puțină experiență este probabil singura în care NU trebuie să prezinți joburile sau studiile cât mai pe scurt.
Educație și formare
Și acestei secțiuni trebuie să îi acorzi o atenție importantă, mai ales dacă ești la început de carieră și nu ai încă experiență în domeniu. Dacă la liceu este suficient să scrii numele și profilul, în cazul facultății sau a școlii de arte și meserii făcute nu strică să oferi mai multe detalii.
Descrie în puține cuvinte cele mai importante cursuri urmate și abilitățile dobândite în urma lor. Nu ar fi greșit nici să menționezi titlul și subiectul lucrării de licență sau ale dizertației dacă acestea pot dovedi o mai bună cunoaștere a domeniului.
Competențe personale
Ultima secțiune din CV este menită să ofere angajatorului tabloul complet al atuurilor tale. Chiar dacă unele dintre ele ar trebui deja să reiasă din tot ce ai scris în secțiunile „Experiență” și „Educație”, menționează-le cât mai explicit și aici.
Dacă restul textului din CV îl poți personaliza cu scopul de a-l adapta așteptărilor angajatorului, aici chiar ești încurajat să enumeri toate aptitudinile, chiar și cele irelevante pentru postul la care aplici.
Formatul Europass îți pune la dispoziție 6 câmpuri:
- Limba maternă
- Limbile străine
- Competențe de comunicare
- Competenţe organizaţionale/manageriale
- Competenţe dobândite la locul de muncă
- Competențele digitale
În câmpul limbilor străine nu este suficient să treci „engleză avansat” sau „spaniolă la nivel conversațional.” Formatul Europass îți va pune la dispoziție (pentru fiecare limbă pe care declari că o cunoști) posibilitatea de a alege câte un nivel de referință CECRL (Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi) pentru fiecare din cele cinci abilități lingvistice:
- ascultare
- citire
- participare la conversație
- discurs oral
- scriere
Este important să nu îți supraestimezi cunoștințele lingvistice, deoarece acestea pot fi testate la interviu. În plus, formatul îți dă posibilitatea de a atașa orice atestat al cunoașterii unei limbi străine.
Și pentru competențele digitale, autoevaluarea se desfășoară după un sistem similar. Cu privire la abilități precum „Procesarea informației”, „Creare de conținut” sau „Securitate”, trebuie să alegi dacă ești un utilizator „elementar”, „independent” sau „experimentat”.
Chiar dacă descrierile nivelurilor pentru fiecare abilitate sunt clare și exhaustive, este totuși posibil ca din ele să nu reiasă exact cunoștințele tale într-un anumit program sau limbaj de programare. Tocmai de aceea este bine să atașezi și aici orice atestat ai la dispoziție.
Celelalte câmpuri din secțiunea „Competențe personale” sunt doar căsuțe de text pe care le poți completa după cum dorești. Totuși, ține din nou cont de jobul pentru care aplici și încearcă să începi întotdeauna cu aptitudinile care crezi că te-ar califica pentru acel job.
Spre exemplu, dacă aplici pentru un post de bonă, în câmpul „Competențe de comunicare” poți începe cu ceva de genul:
- „excelentă abilitate de comunicare cu copii, dobândite din activitatea de voluntariat pentru UNICEF”
Abia apoi poți adăuga și informații despre alte competențe de comunicare precum:
- „bună abilitate de exprimare în scris, dobândită în perioada liceului și prin exercițiu”
- „abilitatea de a comunica eficient cu clienții, obținută în scurta perioadă în care am lucrat pentru un call center”
Competențele organizaţionale/manageriale sunt importante nu doar în marile corporații, ci și dacă aplici pentru joburi precum șef de depozit sau diriginte de șantier. Iată doar câteva exemple:
- „abilitate de coordonare a unei echipe mai mare de 20 de oameni, obținută în perioada în care am condus o echipă de muncitori necalificați în renovarea unei case”
- „bune competențe organizaționale, dobândite datorită rolului pe care l-am avut în departamentul de expediții al unei fabrici de apă minerală Bilbor”
Ca și până acum, folosește un limbaj clar și nu pretinde că ai avea abilități pe care nu le poți dovedi.
Exemple de competențe de comunicare și aptitudini
Competențele de comunicare sunt printre cele mai importante, deoarece sunt apreciate și căutate de majoritatea angajatorilor, iar aptitudinile tale pot fi transformate în elemente care să te diferențieze de alți candidați. De aceea, este bine să știi câteva exemple dacă ești în etapa de creare CV, dintre care să le alegi pe cele care ți se potrivesc.
Printre competențele de comunicare se numără:
- abilitățile de public speaking;
- abilitățile de negociere;
- emiterea de feedback în mod constructiv, pozitiv;
- colaborarea în armonie cu colegii de echipă;
- capacitatea de rezolvare/ aplanare a conflictelor și neînțelegerilor.
În ceea ce privește aptitudinile, printre cele mai utile se regăsesc:
- atenția selectivă și atenția distributivă;
- creativitatea;
- disciplina;
- atitudinea pozitivă și orientarea spre rezultate;
- optimismul;
- puterea de convingere;
- stabilitatea;
- originalitatea.
Important de știut este că atât competențele de comunicare, cât și aptitudinile pot fi dezvoltate. De aceea, dacă nu ești mulțumit de nivelul la care te afli în cazul unora dintre ele, cea mai bună idee este să dedici timp ca să le perfecționezi pe cele de care ai nevoie la jobul dorit.
Model CV obișnuit
În cazul în care nu ai o experiență profesională foarte vastă, îți dorești să ții lucrurile cât mai simple sau ai aflat că angajatorul pentru care îți dorești să lucrezi apreciază informațiile concise, atunci ar trebui să alegi să completezi un model de CV obișnuit.
Cu toate că un model de CV realizat în acest format nu are foarte multe rubrici pe care să le completezi, este realizat astfel încât să poți scoate în evidență principalele informații despre tine, care te fac potrivit pentru ocuparea locului de muncă. Astfel, într-un CV simplu vei putea completa informații precum datele personale, studiile, aptitudinile, competențele și experiența profesională dobândită până în prezent. De menționat este că un astfel de CV are maximum o pagină și este creat pentru a fi parcurs rapid de către angajator. Dacă îți dorești să afli cum arată un CV simplu, mai jos găsești un model.

Alte sfaturi
Multe din CV-urile care ajung în departamentele de HR sunt pline de clișee precum: „orientat către rezultate”, „capacitate de comunicare”, „spirit de echipă” sau „îmi plac provocările.” Cu astfel de expresii nu mai convingi niciun angajator, motiv pentru care nu ar trebui să le folosești nici la redactarea CV-ului tău.
Sub nicio formă nu te plânge de experiența avută la un fost loc de muncă! Oricât de nesatisfăcător ar fi fost un job, nu toți angajatorii te vor crede pe cuvânt. Unii ar putea considera că vei fi veșnic nemulțumit și la noul locul de muncă.
Odată ce termini de scris, recitește CV-ul cu atenție pentru a elimina orice greșeală gramaticală. Nu uita că CV-ul este un document asupra căruia trebuie să revii în permanență. Dacă, de exemplu, ai de gând să îți schimbi locul de muncă, nu uita să actualizezi CV-ul cu toată experiența recent dobândită.
Sursă foto: Shutterstock.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
25 September 2018
Ultima editare: 15 January 2021