RESPONSABIL

Ce să faci când greșești la locul de muncă

28 iunie 2021

Autor: and

Este imposibil să nu greșim. Toți o facem și, dintr-un oarecare punct de vedere, este necesar, aceasta fiind, până la urmă, o cale prin care avem ocazia să ne perfecționăm. Ceea ce este esențial și contează, în cea mai mare măsură, este cum gestionăm greșeala, atât față de noi înșine, cât și față de cei din jurul nostru, pentru a repara și a reduce cât mai mult posibil din consecințe.

Cât de gravă este greșeala

Evaluarea erorii comise este esențială. O greșeală minoră poate trece neobservată sau poate fi corectată rapid, înainte de a produce consecințe, dar una mai mare poate fi gravă, având un impact negativ. Aceasta din urmă poate, de exemplu, să provoace o problemă juridică sau să pună în pericol relația cu un client sau sănătatea ori siguranța oamenilor. Repercusiunile sunt variate și pot merge de la o simplă observație până la sancțiuni sau chiar la pierderea locului de muncă. Această din urmă situație este una excepțională și se ajunge la ea atunci când eroarea este foarte gravă sau se repetă.

Unele consecințe ale greșelilor pot avea efecte pe termen lung (un proces penal sau civil, de exemplu, o anchetă penală sau impunerea unor despăgubiri). Acesta este și motivul pentru care, pentru unele profesii, există o asigurare prin care se preia o parte din responsabilitatea autorului, cum este în cazul medicilor, de exemplu.

Evaluarea greșelii, atunci când aceasta produce efecte ce trebuie gestionate, ulterior, de autor și/sau de angajator, o face un superior sau un grup de persoane, care trebuie să cântărească atât cauzele care au dus la producerea acesteia, cât și impactul pe termen mediu și lung, dar și sancțiunile pe care angajatul trebuie să le suporte ori modalitățile prin care situația poate fi corectată.

Din fericire, cele mai multe dintre erorile de la locul de munca sunt din categoria celor minore sau medii, dar este esențial modul în care cel aflat în culpă gestionează situația.

Asumarea vinovăției

Sunt importante asumarea greșelii și anunțarea acesteia superiorilor. Pare greu, dar această atitudine este cea mai bună, fiind singura care poate bloca producerea unor situații agravante ulterioare, inclusiv în ceea ce-l privește pe cel în cauză. Nu este necesară semnalarea unor erori minore, care pot fi rapid corectate și care nu produc consecințe. Nu se recomandă ascunderea greșelii, plasarea responsabilității pe umerii altcuiva sau, pur și simplu, ignorarea situației produse. O astfel de atitudine dovedește lipsă de verticalitate și de maturitate, neprofesionalism și o doză importantă de lașitate. A semnala eroarea comisă și a o recunoaște reprezintă o demonstrație de profesionalism și onestitate, trăsături importante, care sunt mereu apreciate de colegi și superiori.

Dacă este o greșeală colectivă, nu este necesară asumarea unei responsabilități mai mari decât fapta, dar nici transferarea culpei către altcineva nu este posibilă. Totodată, este de dorit renunțarea la justificări și explicații pentru eroarea comisă, mai puțin atunci când acestea pot demonstra, fără putință de tăgadă, faptul că nu ești responsabil integral pentru situația culpabilă produsă sau că vina ta este mai mică decât cea care îți este imputată. Nu este indicat să compari situația în care te afli cu a altora și nici să uzezi de faptul că nu există antecedente.

Cum gestionezi erorile la serviciu

Solicită un dialog cu superiorii

Acest lucru nu este întotdeauna necesar, dar dacă greșeala a dus la unele consecințe serioase, dialogul cu superiorul este necesar. Este momentul potrivit pentru a-ți asuma situația, dar și ocazia de a detalia contextul în care aceasta s-a produs. Mai mult, poți prezenta unele aspecte care au condus la producerea erorii. De regulă, o greșeală care produce consecințe este suma unui lanț de erori mai mici, care nu au fost sesizate, asumate și nici corectate la momentul oportun.

Orice lider poate înțelege și poate accepta erorile, așa că o atitudine demnă și corectă, asumarea și interesul sincer pentru repararea acestora sunt infinit mai utile decât lamentările și scuzele exagerate.

Corectarea erorii

Unele dintre greșelile comise la locul de muncă se pot corecta. Este utilă prezentarea unui plan sau a unei strategii prin care aceasta să fie reparată, iar consecințele să fie anulate sau reduse la minimum. De regulă, cel care produce o situație de acest fel pierde o parte din creditul profesional și este privit cu neîncredere. De aceea, este necesară cooptarea superiorilor (sau a unor colegi competenți), pentru a valida planul de restaurare al greșelii.

Este important, pentru prestigiul profesional al celui aflat în culpă, să găsească mai multe soluții și să-și asume punerea lor în aplicare. Trebuie luate în calcul și costurile pe care soluția găsită le implică. Este bine să fie acceptată intervenția celor din jur, a superiorilor și, eventual, dacă este nevoie de validare, se poate solicita ajutor.

Corectarea erorii este un pas important, care îl poate repune pe cel care a produs-o într-o poziție de normalitate în relația cu colaboratorii și superiorii săi, este ocazia de a demonstra că respectiva greșeală a fost o întâmplare și că problema apărută poate fi soluționată eficient și rapid. Cel în cauză trebuie să știe că, în situația în care demersul reușește, nu trebuie să aștepte nici laude, nici aprecieri sau recompense. În plus, este indicat ca implicarea în corectarea greșelii să fie pe timpul celui care a produs-o, adică ore suplimentare fără plată. Astfel, se demonstrează eleganță și implicare reală în rezolvarea problemei (sau a problemelor) produse.

Ce faci dacă ai greșit din cauza superiorului

Dacă eroarea comisă este consecința unor indicații greșite, de care este răspunzător unul dintre superiori, înfruntă situația și spune limpede și clar cum stau lucrurile. Superiorul poate să-și recunoască vina și să lucrați împreună pentru a o îndrepta. În cazul în care nu va face asta, ai de ales între a te adresa unui alt superior sau a dovedi cu argumente clare și probe situația în care te afli.

Într-un astfel de caz, în care vinovăția este a unui superior, poți căuta aliați, poți demonstra lipsa de vină, dar trebuie să iei în calcul faptul că aceasta ar putea tensiona serios atmosfera la locul de muncă. Discuțiile trebuie să fie private, între cei implicați, de dorit în prezența unei persoane neutre, care are putere de decizie. Este indicat să apelezi la serviciul de resurse umane, care poate contribui la gestionarea dialogului, astfel încât să nu genereze conflicte ulterioare.

Învață din greșeli

Este neplăcut să fii pus în poziția celui care greșește. Este normal să te simți stânjenit și frustrat, poate chiar nedreptățit și umilit. Fii blând cu tine și nu te judeca în termeni foarte aspri, mai ales dacă există o cale prin care eroarea poate fi îndreptată. Acceptă faptul că toată lumea greșește și că cel mai important este să eviți repetarea erorilor. Acordă-ți un timp de reflecție, analizează situația cu sinceritate și identifică exact cauza. Dacă evenimentul a fost unul traumatizant, poți cere un răgaz, pentru a te echilibra emoțional.

Uneori, gestionată cu abilitate și decență, o greșeală se poate transforma într-o oportunitate de a învăța ceva nou, de a te perfecționa sau de a dovedi inventivitate prin găsirea unor soluții eficiente, care să repare greșeala sau să elimine riscul ca aceasta să se repete.

Unii oameni văd eșecul ca fiind o cale de dezvoltare personală. Asta nu înseamnă că trebuie să comiți în continuare erori, dar nu se poate să nu observăm că mulți oameni de succes au făcut greșeli foarte mari pe parcurs. Secretul lor este că au avut puterea să și le asume și au știut să învețe din acele experiențe nefaste.

Este posibil ca erorile comise să fie sancționate. Poate să fie o mustrare sau o penalizare la salariu. Acceptă sancțiunile, dar nu le privi ca pe o catastrofă. Este indicat să dovedești multă atenție la activitatea profesională pe care o desfășori, pentru a nu comite alte greșeli. De cele mai multe ori, în câteva zile, situația neplăcută este dată uitării și lucrurile intră în normal, mai ales dacă eroarea a fost corectată.

Este adevărat că toată lumea face greșeli. Ceea ce contează cu adevărat este cum știi să gestionezi această situație, cum înțelegi să-ți asumi evenimentul, ce înveți din această lecție și cum reușești să te recuperezi moral și profesional. Gestionată corect, toată această conjunctură poate fi benefică și pentru cel în cauză, și pentru colaboratorii acesteia.

Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.

Sursa foto: Shutterstock.com


Autor: and
28 iunie 2021


Cele mai noi anunțuri pentru de pe OLX

  • Sofer camion c+e

    Angajez sofer camion pentru ruta de curierat intern. Detalii la telefon 07******39

    Suceava Azi 14:10 Necesita deplasari

  • Angajam Vanzator/ Vanzatoare in Mega Mall

    Suntem in cautare de colegi pentru pozitia de Vanzator/Vanzatoare pentru lantul nostru de restaurante de tip fast food din Mega Mall.

    Cerinte:

    - atenție la detalii;

    - atitudine p..

    Bucuresti - Ilfov Azi 14:10 Locatie stabila

  • Gi Group angajeaza montator subansamble

    Gi Group angajeaza montatori subansamble pentru o companie care asambleaza sisteme electrice de siguranta a cladirilor si persoanelor, sisteme de semnalizare a situatiilor de urgenta si sisteme ele..

    Arad Azi 13:10

  • Lucrător Fabrica de piese Germania 3500 €

    Firma serioasa recruteaza muncitori (Bărbați) pentru Germania( zona Stuttgart).

    Avem nevoie de oameni seriosi ,dornici de munca si pe termen lung , in fabrici de Piese Auto si utilaje (..

    Dolj Azi 15:10 Locatie stabila

  • Lucrător Fabrica de piese Germania 3500 €

    Firma serioasa recruteaza muncitori (Bărbați) pentru Germania( zona Stuttgart).

    Avem nevoie de oameni seriosi ,dornici de munca si pe termen lung , in fabrici de Piese Auto si utilaje (..

    Suceava Azi 15:10 Locatie stabila

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

29 − = 25

Alte articole