Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Comunicarea nonverbală este procesul de transmitere și primire de mesaje, fără a folosi cuvinte spuse sau scrise. Similar cuvintelor italice, limbajul nonverbal poate scoate în evidență anumite părți ale unei conversații, fără a fi nevoie de un semnal verbal. Mai jos poți afla mai multe despre principalele tipuri de comunicare nonverbală, elementele comunicării nonverbale, de ce este importantă aceasta, precum și câteva sfaturi pentru o comunicare nonverbală eficientă pentru angajați și angajatori.
Ce este comunicarea nonverbală
Tipuri de comunicare nonverbală
De ce este importantă comunicarea nonverbală
Limbajul corpului și comunicarea nonverbală
Comunicarea nonverbală în cazul angajaților
Comunicarea nonverbală în cazul managerilor/angajatorilor
Ce este comunicarea nonverbală
Comunicarea nonverbală este, foarte probabil, cea mai importantă formă de comunicare. Deși credem că ceea ce spunem reprezintă majoritatea conținutului comunicării, în realitate, comunicarea nonverbală reprezintă între 80 și 93% din cuprinsul conversației.
Mesajele nonverbale au fost recunoscute de câteva secole ca un aspect esențial al comunicării. Francis Bacon spunea, în volumul „Progresul învățării”, publicat în 1605, că „liniile corpului dezvăluie dispoziția și înclinația minții, dar mișcările chipului și ale altor părți nu numai că fac acest lucru, ci dezvăluie umorul, starea de spirit și dorințele”.
Studiul comunicării nonverbale a început mai târziu, în 1972, odată cu publicarea volumului „Expresia emoțiilor la om și animal”, a lui Charles Darwin. Acesta a început să studieze limbajul nonverbal între animale precum căței, tigri și lei și a observat că acestea folosesc gesturi și expresii fizice, pentru a se face înțelese.
Termenul de „comunicare nonverbală” a fost introdus în anul 1956, de către psihiatrul Jurgen Ruesch și autorul Weldon Kees, în cartea „Comunicarea nonverbală: Note despre percepția vizuală a relațiilor umane”.
Tipuri de comunicare nonverbală
De la apariția cărții lui Darwin, știința a progresat, iar studiile numeroase au dezvăluit tipuri de comunicare nonverbală, forme de comunicare și expresii ale comunicării și comportamentului nonverbal. Deși astfel de indicii și semnale pot fi evidente sau subtile, s-a ajuns la un consens și au fost identificate nouă tipuri majore de comunicare nonverbală. Mai jos, poți citi mai multe despre acestea.
Expresiile faciale
Expresiile faciale sunt responsabile pentru un procent semnificativ al comunicării nonverbale. Gândește-te cât de multe informații sunt oferite printr-un zâmbet sau o încruntare. De foarte multe ori, vedem mai întâi chipul unei persoane, înainte de a-i auzi vocea.
Deși comunicarea nonverbală prin expresii faciale variază de la o cultură la alta, expresiile pentru fericire, tristețe, supărare și teamă sunt comune pentru toate popoarele.
Gesturile
Mișcările regulate sau apărute spontan pot fi semnale importante în comunicare. Indicarea cu degetul arătător, salutul prin mișcarea mâinii, ilustrarea semnului OK sau folosirea degetelor pentru a exprima un număr sunt cele mai comune. Altele pot fi arbitrare sau țin de cultură.
De exemplu, în sala de judecată, avocatul se poate uita la ceas sau își poate da ochii peste cap, pentru a sugera că declarația unui martor este obositoare/plictisitoare.
Elementele paralingvistice
Acestea se referă la acele elemente ale comunicării vocale separate de cuvinte. Pot include tonul vocii, timbrul, inflexiuni etc. Gândește-te ce efect oferă tonul vocii asupra modului în care este percepută o propoziție. Spusă pe un ton puternic, ascultătorul poate percepe aprobare și entuziasm. Aceleași cuvinte, rostite pe un ton ezitant, pot transmite dezaprobare și lipsă de interes.
De exemplu, un coleg de muncă te poate întreba „ce faci”. Răspunsul „bine” poate dezvălui multe lucruri despre starea ta de spirit, în funcție de modul în care rostești acest cuvânt. Un ton al vocii rece poate indica o dispoziție nu tocmai grozavă.
Limbajul corporal și postura
Postura și mișcările corpului pot dezvălui și ele multe informații despre o persoană. Încrucișarea picioarelor sau a mâinilor, de exemplu, reprezintă indiciul unei posturi defensive.
Deși astfel de detalii au început să fie studiate începând cu anii ’70, se pare că limbajul corpului este mult mai subtil decât poziția mâinilor și, cu toate acestea, este perceput în moduri diferite de către receptor.
Proxemica
Proxemica se referă la nevoia de spațiu personal, ceea ce reprezintă o formă importantă de comunicare nonverbală. Distanța de care avem nevoie poate fi influențată de normele sociale, particularitățile culturale, factorii situaționali, personalitate și nivelul de familiaritate. În general, vom sta mai aproape de copii sau de partenerul de viață, decât de un necunoscut.
Spațiul necesar pentru o conversație cu o altă persoană variază între 46 cm și 122 cm. Pe de altă parte, într-un spațiu aglomerat de oameni, avem nevoie de 3-4 metri, pentru a ne simți în elementul nostru.
Contactul vizual
Ochii joacă un rol vital în comunicarea nonverbală, iar privirea insistentă sau clipitul reprezintă comportamente nonverbale importante. Atunci când oamenii petrec timp alături de o persoană pe care o plac, crește rata de clipit, iar pupilele se dilată. Privirea unei persoane poate indica emoții dintre cele mai variate, de la interes la ostilitate.
Unii cercetători folosesc privirea pentru a determina cât de sinceră este o persoană. În mod normal, contactul vizual stabil reprezintă un semn că persoana spune adevărul și este de încredere. Persoanele care nu mențin contactul vizual sunt percepute drept mincinoase.
Haptica (comunicarea tactilă)
Comunicarea prin atingere este o altă formă de comunicare nonverbală. Studiile legate de atingere au fost realizate încă din primele zile de viață ale copiilor. Clasic este studiul pe maimuțe, realizat de Harry Harlow. După mai multe experimente, acesta a demonstrat că absența atingerii fizice împiedică dezvoltarea normală.
La maturitate, se pare că unii manageri tind să invadeze spațiul personal cu o mai mare frecvență decât cazul opus, angajat-manager. Diferențele de sex joacă și ele un rol important în comunicarea nonverbală. Femeile ating o altă persoană pentru a indica preocupare, grijă și atenție. De cealaltă parte, bărbații folosesc atingerea pentru a impune controlul asupra altora sau pentru a atenționa.
Aspectul
Culorile folosite, hainele, părul și alți factori similari reprezintă alte elemente de comunicare nonverbală, putând declanșa reacții psihologice, interpretări și judecăți.
Reflectează la lucrurile pe care le gândești atunci când vezi o persoană pentru prima oară: ce îți spune ținuta aleasă, modul în care este prins părul etc. De aceea, experții spun că este foarte important aspectul, atunci când mergi la interviul de angajare.
De asemenea, un studiu din 1996 a concluzionat că avocații care erau văzuți drept atractivi aveau un salariu cu 15% mai mare decât colegii lor. Cultura are și ea rolul său. Dacă în vest, silueta clepsidră este considerată ideală, în unele culturi din lume, excesul ponderal indică bogăție, sănătate și un statut social ridicat.
Obiecte și imagini
Unele obiecte, imagini și instrumente pot dezvălui informații despre o persoană: imaginea avatar, folosită în interacțiunile online, comunică anumite lucruri despre tine. Similar, în cazul persoanelor care pun pe birou anumite obiecte personale (fotografii cu familia, suvenire din vacanță etc.).
Uniforma este un alt simbol de acest fel. Polițiștii, soldații, medicii, pompierii și alții poartă uniformă, care dezvăluie celorlalți meseria pe care o practică.
De ce este importantă comunicarea nonverbală
Comunicarea nonverbală poate completa un mesaj, prin ticuri verbale și prin gesturi comportamentale. Corpul oferă semnale conștiente și subconștiente, iar dacă ceea ce spunem nu este sincronizat cu limbajul nonverbal, putem transmite un mesaj greșit. Mai jos sunt principalele motive pentru care comunicarea nonverbală este importantă:
- Îi ajută pe cei din jur să înțeleagă ce spui – de exemplu, dacă vorbești despre o problemă de mare importanță pentru tine, expresia facială și gesturile îi ajută pe ceilalți să înțeleagă și importanța mesajului comunicat. De asemenea, dacă zâmbești sau dai din cap aprobator, le arăți celorlalți că îi asculți și că ești de acord cu ei;
- Arată că ai încredere în tine – de multe ori, persoanele sigure pe ele transmit acest lucru. Mai mult, cele care vor să pară mai încrezătoare, de exemplu, la un interviu de angajare, ar trebui să țină umerii drepți, capul în poziție relaxată și să mențină contactul vizual;
- Te ajută să faci o (primă) impresie bună – se crede că persoana din față își face o impresie despre tine în mai puțin de șapte secunde, uneori, înainte de a spune ceva. De aceea, este important să fii atent la comunicarea nonverbală (gesturi, ticuri, ținută etc.).
Limbajul corpului și comunicarea nonverbală
Poziția mâinilor și a picioarelor, gesturile și postura sunt cele mai importante, în comunicarea nonverbală. Mai jos, poți citi mai multe despre ce dezvăluie aceste elemente.
Gesturile mâinilor
Mâinile pot dezvălui multe lucruri legate de starea de spirit a unei persoane. Mai jos sunt cele mai comune ticuri nonverbale:
- Trosnitul degetelor – indică agitație, plictiseală, anxietate;
- Jocul repetitiv cu degetele – indică nervozitate, plictiseală sau dorința de a spune ceva;
- Mișcarea unor obiecte (pix, creion etc.) – dezvăluie nerăbdare, nervozitate, nesiguranță, proces intern puternic;
- Palme la vedere – indică deschidere, interes, lejeritate;
- Acoperirea unei mâini – poate indica sentimente contradictorii sau insecuritate;
- Mâini strânse la piept – indică teamă și o persoană defensivă;
- Pumn strâns – indică agitație, iritare sau agresivitate;
- Rosul unghiilor – indică mai ales nervozitate.
Gesturile picioarelor
În ceea ce privește comunicarea nonverbală a picioarelor, tindem să observăm mai ales dacă o persoană stă picior peste picior. Deși s-a crezut multă vreme că această poziție este una defensivă, recent, s-a demonstrat că este adoptată mai ales atunci când șederea este îndelungată.
Mișcarea continuă a picioarelor poate indica stres, îngrijorare, nervozitate sau furie. Picioarele larg deschise indică siguranță, încredere în sine și reprezintă o poziție de lider, în cazul bărbaților. Statul cu picioarele încrucișate poate semnifica relaxare, încredere în propriile forțe și atenție față de persoana din față.
Gesturi și postură
Atunci când stai jos, este în regulă să te relaxezi, însă poziția corpului ar trebui să se adapteze la context, pentru a evita să fii înțeles greșit. Dacă ești în ședință, așază-te în așa fel încât să ai contact cu spătarul în partea inferioară a spatelui. În cazul unei întâlniri formale, este indicat să menții ambele picioare pe podea. Dacă este vorba despre un cadru informal, îți poți încrucișa picioarele.
Când stai în picioare, este important să ai o atitudine încrezătoare, care să denote profesionalism. Încearcă să stai drept, cu pieptul în față și umerii în spate, mâinile lejere pe lângă corp. Pentru a evita blocajul genunchilor, alternează greutatea de pe un picior pe altul, cu îndoirea genunchiului. Evită să încrucișezi mâinile, deoarece acest semnal indică nesiguranță, frică și inflexibilitate. Dacă îți este greu să ții mâinile pe lângă corp, ține-le pe lângă un obiect și încearcă să te relaxezi.
Comunicarea nonverbală în cazul angajaților
La locul de munca, este foarte important să acorzi atenție comunicării nonverbale. Un gest aparent nesemnificativ poate duce la succesul sau, din contră, eșecul unei negocieri. Este vital să acorzi atenție următoarelor elemente:
- Contactul vizual – acest lucru indică faptul că ai încredere în tine și în interlocutor. Această legătură va fi foarte utilă, mai ales dacă participi la un interviu, ții o prezentare sau negociezi un contract. De asemenea, se crede că, dacă urmărești privirea persoanei din fața ta, îți poți da seama dacă informațiile spuse de aceasta sunt reale sau nu;
- Respirația – oferă calm și este în strânsă legătură cu modul de formare a gândurilor. Atunci când îți controlezi eficient respirația, ai un mai mare control asupra corpului și transmiți o stare de încredere și siguranță;
- Îmbrăcămintea – modul în care o alegi depinde și de mediul în care lucrezi. Dacă ești mai neconvențional, îmbină stilul mediului în care îți desfășori activitatea cu stilul tău. Te poți îmbrăca strident la birou, însă acest lucru va atrage atenția și este posibil să te împiedice să fii productiv. Cum ținuta spune multe despre personalitate, vârsta psihologică, statutul social sau situația financiară, este bine să fii atent în alegerea hainelor, mai ales dacă lucrezi în mediul de afaceri;
- Strângerea de mână – un alt element important în comunicarea nonverbală. Ajută la crearea unei imagini pozitive. Strângerea de mână este indicată la prima discuție cu o persoană, când vrei să transmiți felicitări sau când îți iei la revedere de la cineva.
Comunicarea nonverbală în cazul managerilor/angajatorilor
Înțelegerea elementelor comunicării nonverbale reprezintă un avantaj în interacțiunile cu echipele de lucru, competitorii și clienții actuali și potențiali. Mai jos sunt câteva recomandări pentru înlesnirea comunicării nonverbale:
- Încearcă „oglindirea” – această tehnică poate fi folosită pentru a îmbunătăți relațiile cu angajații. Constă în copierea limbajului lor corporal, pentru a empatiza și înțelege ceea ce simt într-o anumită situație. Astfel, îți poți adapta mesajul la reacțiile lor;
- Acordă atenție posturii – dacă postura indică semne de slăbiciune sau nervozitate, acestea vor fi observate de către angajați, iar încrederea și respectul lor în tine pot scădea. Este recomandat să optezi pentru o postură deschisă. Astfel, este bine să eviți încrucișarea mâinilor sau să stai cu spatele la cei care te ascultă. Dacă angajații cred că nu te pot aborda din cauza posturii închise, problemele de business pot ajunge să fie neraportate și să nu mai fii la zi cu activitatea companiei;
- Asumă-ți riscuri – dacă vrei să pari prea cuminte în comunicarea nonverbală, nu vei fi perceput în mod neutru, ci negativ. Persoanele care încearcă să ascundă ceea ce simt nu prea reușesc acest lucru. O atitudine aparent neutră poate fi percepută drept preocupată, plictisită sau dezinteresată. Nu îți fie teamă să îți asumi riscuri (limitate), în ceea ce privește comunicarea nonverbală;
- Fii flexibil în tonul vocii – învață să îți adaptezi tonul vocii, în funcție de situație. O conversație cu angajații poate fi informală, însă, dacă te întâlnești cu un reprezentant al băncii, pentru un împrumut, va fi nevoie de o atitudine ceva mai sobră. Evită, totuși, afirmațiile cu întrebare, adică acelea în care ultimele cuvinte ale unei propoziții se termină cu un ton mai sus. Acest lucru te face să pari nesigur în poziția de lider;
- Repetă, repetă, repetă – pentru a adapta comunicarea nonverbală la discursul tău, este indicat să investești timp pentru a repeta într-un mediu sigur: în birou sau acasă.
Elementele comunicării nonverbale spun mult mai multe despre noi decât ceea ce spunem efectiv. Așadar, acordă atenție sfaturilor și recomandărilor din articol, exersează și, în timp, postura, gesturile și tonul vor fi în concordanță cu mesajul pe care dorești să îl transmiți și chiar te vor ajuta să comunici mai ușor.
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
4 August 2021