Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Este de la sine înțeles faptul că persoanele cu dizabilități se confruntă în fiecare zi cu provocări pe care alți oameni nu le au. Aceste piedici se răsfrâng în toate aspectele vieții, în special în domeniul carierei. Cu toate acestea, există numeroase persoane care, în ciuda dizabilităților, reușesc să obțină performanțe surprinzătoare. Încrederea în sine, capacitatea de a comunica eficient, posibilitatea de a spune ce îți dorești și curajul de a cere ce ai nevoie sunt calități esențiale atât în viața socială, cât și în mediul profesional. Din fericire, acestea se pot dobândi.
Situația persoanelor cu dizabilități în România
Potrivit Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (UNCRPD), persoanele cu dizabilităţi „sunt acele persoane care au incapacităţi fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale pe termen lung, care, în interacţiune cu diferite obstacole, pot împiedica participarea lor deplină şi efectivă la viaţa socială, în condiţii de egalitate cu ceilalţi”.
Conform datelor Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPD), în România au fost înregistrate, la finele lui iunie 2019, 833.131 de persoane cu dizabilități, iar aproximativ 50% dintre acestea au vârsta potrivită pentru a munci.
👉 Prin OLX, dorim să încurajăm recrutarea persoanelor cu dizabilități, de aceea am creat o subcategorie în lista locurilor de muncă, special dedicată. Descoperă toate ofertele din subcategoria Locuri de munca pentru persoanele cu dizabilitati.
Cum să comunici la muncă dacă ești o persoană cu dizabilități
Ca persoană cu dizabilități, găsirea locului de muncă poate fi o provocare, însă, atât timp cât te-ai încadrat cu succes în câmpul muncii, poți spune că pasul cel mai mare a fost depășit. Următoarea etapă presupune adaptare și comunicare la locul de muncă. Chiar dacă ți se pare dificil să comunici deschis cu echipa sau colegii de birou ori cu managerul tău, merită să depășești această barieră. Iată câteva direcții care te pot ajuta:
Comunicarea poate fi o provocare pentru oricine
În cazul în care constrângerile tale nu țin de deficiențe în vorbire sau auz și limitările în comunicare vin mai mult din cauza neîncrederii în sine, este bine să știi că o comunicare bună este o muncă grea, chiar și pentru cel mai experimentat manager. Cu alte cuvinte, nu te subestima. Dacă ai emoții atunci când comunici, nu pune lucrurile pe seama dizabilității tale și amintește-ți că și oamenii fără dizabilități au multe lucruri de îmbunătățit la capitolul comunicare. Această aptitudine nu este înnăscută, ci se exersează prin atenție, voință, perseverență și feedback.
O comunicare bună implică o ascultare activă
Comunicarea eficientă nu înseamnă doar vorbirea clară, ci și ascultarea și prelucrarea informațiilor. Multe greșeli la locul de muncă pot fi rezultatul unui blocaj în comunicare. Angajații pot face greșeli, deoarece nu au ascultat îndeaproape un set de instrucțiuni. De aceea, este esențial să practici ascultarea activă, adică să acorzi interlocutorului tău atenție maximă, să pui întrebări dacă ceva este neclar și să oferi feedback cu mesajul înțeles de tine.
Învață să pui întrebări atunci când ai nelămuriri
Întrebările sunt printre cele mai sigure căi de a-i înțelege pe cei din jur și acțiunile lor. Filtrele personale, presupunerile și judecățile pot distorsiona mesajul pe care celălalt îl transmite. Pentru a te asigura ca înțelegi perfect mesajul, adresează întrebări care să clarifice situația. De exemplu, la finalul conversației, poți face un scurt rezumat al mesajului înțeles de tine, folosind expresii precum: „Vreți să spuneți că ….” „Așadar, înțeleg că…”, „Cu alte cuvinte, am de făcut următorul lucru…”, „Pe scurt, vreți să spuneți că….”.
Evită critica, dar acceptă feedbackul constructiv
De multe ori, considerăm că soluţiile proprii sunt cele mai bune. De aceea, uneori, ne este dificil să acceptăm că pot exista şi alte posibilităţi avantajoase. Mai mult, când ni se prezintă o altă posibilitate sau un feedback, prima noastră reacţie este de respingere. Recomandat este ca, atunci când ți se oferă un feedback, să îți acorzi timp să te gandesti dacă acesta este unul constructiv sau nu. Feedbackul trebuie să te ajute să te dezvolți și să vezi aspecte pe care nu le-ai observa altfel. Un feedback constructiv poate îmbunătăți modul de interacțiune într-o echipă sau atmosfera de lucru. De asemenea, în aceeași măsură în care evităm să îi criticăm pe alții, trebuie să evităm să ne criticăm pe noi înșine. Încrederea în sine ne poate ajuta să comunicăm mai eficient, sincer, deschis în fața celorlalți.
Cunoaște drepturile persoanelor cu dizabilități
Comunică întotdeauna cu managerul tău despre adaptarea ta, despre problemele pe care le întâmpini în comunicarea cu echipa. Este important să te simți confortabil la locul de muncă. De asemenea, poți cere angajatorului drepturile care ți se cuvin. De exemplu, dacă la început vrei să lucrezi part time sau cel mult șase ore, conform legii, orice persoană cu dizabilități are posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi, în condiţiile legii, în cazul în care beneficiază de recomandarea comisiei de evaluare în acest sens. Este bine să îți cunoști toate drepturile, dar și avantajele pe care le aduci unei echipe.
Citește și: Cele mai bune oportunitati de job pentru persoanele cu dizabilitati
Comunicarea și atitudinea față de persoanele cu dizabilități
Când vine vorba despre comunicare, eficiența ei depinde de implicarea ambelor părți. Cu alte cuvinte, atunci când în mediul de lucru există și persoane cu dizabilități, fiecare angajat ar trebui să fie familiar cu câteva bune practici pentru o bună interacţiune cu acestea, de exemplu:
- relaționează ca şi cum ai discuta cu oricine altcineva, nu te uita stăruitor, ci poartă-te normal, relaxat;
- evită să pui întrebări nepotrivite, de genul „Ce s-a întâmplat cu tine?”, „De ce nu poţi să mergi normal?”;
- vorbeşte direct persoanei cu dizabilităţi, nu prin intermediul altor colegi;
- nu folosi termeni ofensatori (de genul „handicapat”, „olog”, „handicapat mintal”, „bolnav”) și tratează persoanele cu dizabilități de la egal la egal;
- rămâi concentrat, ascultă cu atenţie, observă punctul de vedere al celeilalte persoane, răspunde cu empatie.
Mulţi oameni se simt inconfortabil în jurul persoanelor cu dizabilităţi, nu din cauza dizabilităţii în sine, ci pentru că nu ştiu cum să comunice în prezenţa unei persoane cu deficienţe. Însă, cu ajutorul empatiei și al unor reguli de bun-simț, toate aceste bariere pot fi depășite.
👉 Dacă ești o persoană cu dizabilități și ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici ofertele la care poți aplica, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
22 February 2021