Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Minoritățile se bucură mereu de drepturi protejate în sistemele democratice și este perfect normal să fie așa. Este surprinzător de constatat, însă, că una dintre cele mai mari minorități, nu doar în România, ci în general, în oricare altă țară din lume, este cea a persoanelor cu dizabilități. În această categorie se află toți cei care au probleme locomotorii, de văz sau auz, afecțiuni cronice, precum lupusul sau scleroza multiplă, dizabilități intelectuale sau tulburări de spectru autist, dizabilități psihiatrice, cum ar fi depresia, anxietatea sau tulburarea bipolară.
Este vorba despre o comunitate eterogenă, cu o serie de probleme complexe de integrare socială, care, de cele mai multe ori, amplifică suferința principală. Integrarea acestora în societate nu este o obligație, ci o necesitate.
Cei mai buni angajați
Un articol publicat în revista Forbes din SUA, în cadrul unei analize care urmărea factorii principali ce influențează fidelitatea și performanțele angajaților, a concluzionat că persoanele cu dizabilități se aflau în frunte, atât la performanță, cât și la fidelitate și devotament față de angajator. În argumentația articolului se susținea faptul că angajarea persoanelor cu dizabilități nu trebuie privită ca pe un gest de bunăvoință al angajatorului, ci ca pe una dintre cele mai bune modalități de a spori productivitatea, fiind un mijloc util de promovare a firmei. Una dintre concluzii a fost aceea că persoanele cu dizabilitati sunt mai capabile și mai talentate decât se crede. Însă ceea ce scotea în evidență articolul în cauză era faptul că unul dintre principalele motive pentru care un angajator poate ezita, înainte de a angaja persoane cu dizabilități, era necesitatea de a face locul de muncă potrivit pentru nevoile acestuia. Al doilea motiv era acela al eventualelor complicații legate de integrarea în colectiv a acestora sau, mai onest spus, al combaterii prejudecăților.
Primul pas: recrutează activ angajați cu dizabilități
Pentru a putea crea un loc de muncă prietenos pentru angajații cu dizabilități, un angajator trebuie să înceapă prin a impune o politica de recrutare cu șanse egale pentru această categorie. Legile oferă acestora drepturi egale, dar punerea în practică este plină de obstacole. Primul pas îl poate reprezenta încurajarea solicitanților cu dizabilități să aplice pentru joburi special destinate lor, fără a le omite pe celelalte, dacă au competențele necesare.
Organizarea de târguri de locuri de muncă special destinate acestei categorii sau orientarea precisă către angajarea acestora reprezintă soluții ideale. O bună metodă este aceea de a elimina din cerințele care ar putea bloca din start potențialii angajați cu dizabilități. De exemplu, mențiunile: „rezistență la efort”, „bune abilități de comunicare”, „o condiție fizică bună” exclud persoanele cu disfuncții.
Educarea angajaților
Una dintre condițiile importante care duc la crearea unui mediu primitor este educarea angajaților valizi. Evitarea termenilor ofensatori și tratarea persoanelor cu dizabilități de la egal la egal poate părea o chestiune simplu de realizat, dar, în fapt, lucrurile pot fi mult mai complicate decât par la prima vedere. Și aici nu este vorba doar despre evitarea unor termeni care pot fi considerați jignitori sau umilitori. Este, în primul rând, vorba despre atitudine, gesturi și comportament, în general.
Nu toate dizabilitățile sunt vizibile. Există persoane care au probleme invizibile (deficiență de auz sau de vedere, epilepsie, o suferință cronică, depresie majoră sau recuperarea după dependența de alcool). Acesta este motivul pentru care angajatorii care cunosc fișa personală a tuturor angajaților trebuie să impună, prin regulamente interioare, un comportament tolerant, nediscriminatoriu, iar excesele verbale de orice fel – uneori chiar glumele nevinovate, să fie evitate.
Perioadă de acomodare mai mare
Până și politicienii aleși primesc o perioadă de grație. Este normal ca un nou angajat să aibă nevoie de o perioadă de acomodare. În cazul persoanelor care au diferite dizabilități, fie că sunt vizibile sau nu, intervalul acesta trebuie să fie mai mare, pentru că, în cazul lor, trebuie luat în calcul și impactul emoțional. Uneori, acomodarea este mai ușoară dacă se oferă ca suport un partener de lucru, susținerea generală a celor din jur și o anume bunăvoință care să rămână în limitele normalului. Toate acestea nu trebuie să reprezinte o favorizare a unui angajat cu dizabilități, ci o abordare diferită care are ca scop tocmai eliminarea diferențelor, a barierelor și a prejudecăților.
Unul dintre secretele reușitei este acela de a oferi angajaților informații despre problemele și dificultățile pe care o persoană cu dizabilități le poate avea la locul de muncă, pentru a evita situațiile în care alți angajați ar putea fi părtinitori, în mod conștient sau inconștient, cu privire la omologii lor cu dizabilități. Este, de asemenea, util ca angajaților să li se ofere informațiile de bază cu privire la modul în care își pot ajuta colegii cu dizabilități, în caz de urgență.
Tehnologia de asistență
Este termenul generic al sistemelor de tehnologie pe care le pot folosi persoanele cu dizabilități. Majoritatea locurilor de muncă moderne implică utilizarea tehnologiei, iar cea de asistență oferă angajaților din această categorie posibilitatea de a-și îndeplini sarcinile de serviciu fără obstacole.
Tehnologia de asistență include tastaturi codate prin culori, afișaje Braille reîmprospătabile, software specializat pentru citirea ecranului, dispozitive de ascultare asistată, aplicații de recunoaștere a vorbirii și limbajului semnelor și browsere care oferă o interfață web ușor de utilizat și personalizabilă. Soluțiile oferite devin optime numai atunci când angajații cu dizabilități sunt instruiți pentru a le folosi, iar perfecționarea continuă a acestora este vitală pentru integrarea lor în colectiv. Acest lucru, în general, îmbunătățește participarea și moralul angajaților și ajută la menținerea unui mod confortabil de lucru, pentru toți.
Accesibilitatea, o prioritate
Un loc de muncă ușor accesibil este extrem de important pentru angajații cu dizabilități: îi ajută să se deplaseze, să-și facă treaba și să se bucure de timpul petrecut la serviciu.
Totul poate începe cu locul de parcare pentru persoanele cu dizabilități sau cu oferirea posibilității de a asigura transportul de acasă la serviciu și invers, pentru aceștia. Costurile sunt minime, iar beneficiile, importante. Ușile accesibile pentru scaunul cu rotile, rampele la intrările și ieșirile clădirilor, coridoarele largi, butoanele de operare ale ascensoarelor accesibile, toaletele adaptabile sunt facilități care trebuie să existe în orice zonă de lucru, atâta vreme cât munca este compatibilă cu dizabilitățile locomotorii.
În plus, toate acestea nu trebuie gândite ca pentru un angajat unic, ci sunt pasul care permite utilizarea potențialului creator și a capacității de muncă a persoanelor cu dizabilități, în general.
Feedback corect
Aceasta este una dintre componentele esențiale atunci când vine vorba despre echilibru și echitate. Dacă managerii vor arăta clemență față de angajații cu dizabilități la evaluări, acest lucru le poate afecta acestora din urmă relația cu ceilalți angajați, provocând în rândul celor valizi sentimente de frustrare și discriminare. Mai mult, o astfel de atitudine va plafona și va reduce șansele persoanei cu dizabilități de a-și îmbunătăți performanțele.
Un feedback sincer îl va ajuta pe angajatul cu dizabilități să se simtă la fel de responsabil pentru munca sa precum ceilalți angajați. Aceasta implică și posibilitatea ca persoanele cu deficiențe să poată fi promovate sau să progreseze și să-și poată construi o carieră. Evident, aceasta este responsabilitatea liderilor.
Citește și: Locuri de munca pentru persoanele cu dizabilitati – subcategorie noua și gratuita pe OLX
Beneficii multiple
Prezența angajaților cu dizabilități într-o colectivitate are multiple beneficii. Dincolo de cele care privesc direct persoana cu disfuncții, indiferent de natura acestora, restul angajaților au de câștigat. Astfel, crește nivelul moral al colectivului și empatia față de persoanele cu dizabilități. Mai mult, acestea vor avea capacitatea de a-i încuraja pe angajați valizi să depășească mai ușor complicațiile lor proprii (dacă un om cu probleme de mobilitate poate să vină în fiecare zi la ora corectă la serviciu, acest lucru îi va mobiliza pe ceilalți să fie punctuali).
Angajatorii a căror afacere implică o interacțiune extinsă cu publicul știu că prezența persoanelor care pot comunica prin limbajul semnelor, de exemplu, reprezintă un beneficiu care poate atrage o categorie aparte de clienți. Și nu doar asta: angajații cu dizabilități vor avea o șansă mai mare de a empatiza cu clienții, în general, sau cu cei care, la rândul lor, se confruntă cu circumstanțe similare.
Uneori, oamenii omit că o persoană cu handicap este, în primul rând, o ființă umană cu dorințe, talente, abilități, dureri, idealuri, ambiții și capacități la fel ca toți ceilalți. Interacțiunea la job cu persoanele cu dizabilități poate fi extrem de utilă pentru toți.
👉 Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Shutterstock.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
13 January 2021