COMPETENT

Cum folosești metoda STAR într-un interviu

10 decembrie 2021

Autor: and

Interviul este esențial în obținerea unui loc de muncă, iar impresia pe care o lași potențialului angajator cântărește mult în selecția pe care acesta o face în rândul candidaților. Există numeroase strategii, recomandări și abordări, iar printre acestea se numără și metoda STAR (Situation-Task-Action-Result adică situație, sarcină, acțiune, rezultat), care îți permite să demonstrezi că deții experiența și abilitățile necesare pentru jobul la care ai aplicat. 

Ce este metoda STAR

STAR este una dintre variantele posibile de interviu. Cu toate acestea, metoda este orientată mai mult către cel care răspunde întrebărilor formulate de potențialul angajator, formulând replicile în mod specific. În fapt, tocmai metoda de structurare a răspunsurilor deosebește tehnica STAR de alte tipuri de dialog cu recrutorul și te poate ajuta să reacționezi la orice întrebare, inclusiv la cele referitoare la competențe, experiență și abilități, ca un expert. 

Specific este faptul că indiferent de modul în care îți sunt adresate întrebările, prin varianta STAR vei putea oferi detalii despre o acțiune, sarcină sau o performanță anterioară, utilizând cuvinte puternice care definesc un comportament pozitiv, orientat către succes, care nu poate decât să cucerească interlocutorul. 

Metoda permite răspunsuri concise, convingătoare, puternice și te ajută să-ți promovezi rezultatele, sporindu-ți șansele de a obține un loc de munca. Mai mult, replicile tale vor fi mai ușor memorate de recrutori, ceea ce este un atu important, mai ales când este vorba despre un job cu mulți aplicanți.  

Tehnica STAR este utilă în interviurile clasice, dar și pentru cele comportamentale, se poate folosi la dialogul față în față, dar și la interviurile online sau telefonice. 

Tehnica STAR

Răspunsurile care urmăresc tehnica STAR sunt construite urmând patru elemente esențiale: 

  1. Situația – în care stabilești contextul și detaliile necesare; 
  2. Sarcina – prezentarea responsabilității legate de situația menționată anterior; 
  3. Acțiunea – unde prezinți pașii urmați pentru soluționarea sarcinii; 
  4. Rezultatul – punctarea beneficiilor aduse de acțiunea întreprinsă. 

Folosind această strategie de răspuns, vei oferi la fiecare întrebare o situație concretă despre ceea ce ai făcut și ai realizat sau obținut. 

Evident că nu poți ști exact care vor fi întrebările ce-ți vor fi adresate la interviu, dar oricât ar fi ele de variate, acestea sunt orientate în mod specific către activitatea profesională, reflectată în caracteristicile jobului pentru care aplici. În aceste condiții, îți poți imagina câteva zeci de posibile întrebări, astfel încât să-ți faci un tipar al răspunsurilor care să urmărească schema: situație, sarcină, acțiune, rezultat. 

Tipuri de interviuri de angajare

Exemple de răspunsuri cu metoda STAR 

Tehnica STAR este recomandată de recrutori, de specialiștii în resurse umane și poate fi aplicată indiferent de domeniul de activitate, oricât ar fi de specifice întrebările, și se potrivește pentru toate răspunsurile.

Găsirea unui context potrivit pentru a formula răspunsul structurat este punctul esențial. Ca să-ți fie mai ușor, gândește-te la situații în care s-au consumat evenimente legate de profesie, pe care le-ai rezolvat cu succes. Este bine ca acestea să vină firesc, dar este în regulă dacă te vei gândi câteva secunde. 

Pasul următor este cel care prezintă sarcina. Evită detaliile inutile, limitând-te, în contextul la care deja te-ai referit, la situația în care te-ai aflat. Punctează complexitatea și importanța acesteia. Fii concis, urmărind doar aspectele relevante ale sarcinii și oferă detalii despre responsabilitățile care-ți reveneau.

A treia etapă este cea în care trebuie să explici cum ai soluționat problema. Evită completări de tipul: „am muncit mult”, „m-am străduit”, „am făcut cercetări”. Punctează decizia luată, contribuția personală (dacă soluția a venit din partea unui grup) și modul în care ai implementat-o. 

Finalul se va referi la rezultatele pozitive (pentru că altfel nu ar fi o poveste de succes) și beneficiile obținute. 

De exemplu, să presupunem că întrebarea care îți este adresată este: „Vorbește despre un moment în care ai atins un obiectiv pe care inițial l-ai crezut inaccesibil sau foarte dificil”.

Răspunsul după metoda STAR ar putea fi acesta: „S-a luat decizia de a spori lista de abonați la e-mail, iar abordarea a fost destul de agresivă și nu a dus la rezultate (situația), iar mie mi-a revenit misiunea de a crește lista de abonați la newsletter cu 50% în decurs de 30 de zile (sarcina). Promovarea directă a serviciului de newsletter nu a avut efect pozitiv, așa că am reluat, una câte una, postările de pe blog, am făcut upgrade de conținut și le-am promovat pe rețelele sociale. Apoi, am lucrat cu restul echipei pentru a planifica și găzdui un webinar care necesita o adresă de e-mail pentru înregistrare și participare (acțiunea). Cele două strategii au stimulat abonamentele prin e-mail și în final creșterea bazei de date a fost de 60% (rezultatul)

Sau întrebarea ar putea fi: „Ai mai condus vreodată o echipă?”. Dacă vei fi tentat să răspunzi cu „da” la care să adaugi câteva cuvinte, ai ratat una dintre ocaziile excelente prin care te puteai promova. 

Un răspuns STAR ar putea fi acesta: „Da, iar un exemplu relevant este echipa de șase oameni care a primit misiunea de a crește vânzările la ultimul magazin deschis de lanțul XYZ, primul din localitatea X, deci mai puțin familiar oamenilor (situația). Strategia pe care am construit-o în grupul nostru a avut probleme de implementare după ce liderul echipei s-a îmbolnăvit, din păcate, și a trebuit să plece (sarcina). Îmi plac provocările, astfel că am preluat echipa și responsabilitatea conducerii și am pus în practică strategia mea, care consta în acordarea unui bonus de 10% la viitoarea serie de cumpărături, indiferent de valoarea primului bon, timp de două săptămâni, plus devansarea unor promoții planificate (acțiunea). Inițial nu am făcut profit, dar după două săptămâni, acesta a depășit ținta propusă și a continuat să crească până la plafonul stabilit (rezultatul)

Să presupunem că întrebarea este: „Cum rezolvi o problemă complexă? Cum te implici?

Un răspuns după metoda STAR poate fi: „Anul trecut, când lucram la ABC Company, actualizarea stocului de materiale în magazinul real și în cel online se făcea manual și asta provoca mari complicații (situația). Am primit sarcina de a găsi o soluție eficientă pentru magazinul online (sarcina). După ce am analizat câteva programe clasice și după ce am verificat cum stau lucrurile și în magazinul real, am implementat un program de software care actualiza automat stocul de materiale din magazinul online, în funcție de produsele efectiv cumpărate și plătite de clienți, nu doar în funcție de cele puse în coșul virtual. Am extins și la magazinul fizic (acțiunea). Am făcut economii importante și am câștigat clienți noi. Mai mult, compania a vândut licența programului făcut de mine și acesta a adus și alte beneficii (rezultatul)”.

Toate variantele de răspuns prezintă situații concrete, provocări, acțiuni ale candidatului și punctează rezultatele obținute, într-un mod natural și firesc. 

Strategii pentru un interviu de succes

De ce trebuie să ții cont când alegi metoda STAR

Pentru ca metoda să ducă la rezultatele scontate, să convingi auditoriul și să îți promovezi imaginea, ia în calcul fiecare dintre aceste detalii: 

  • respectă și urmărește un fir logic al mesajului; 
  • fii concis, clar și adaptează limbajul la cel accesibil interlocutorului (de exemplu, un specialist in IT este necesar în orice domeniu de activitate, dar nu toți înțeleg limbajul specific al acestora); 
  • folosește doar situațiile și evenimentele reale, chiar dacă creezi contexte diferite pentru acestea; 
  • oferă suficiente detalii pentru a fi credibil; 
  • evită răspunsurile standardizate: fii autentic, deși este recomandat să-ți pregătești câteva răspunsuri și să le înveți, dar nu le recita în cursul interviului; 
  • ia în calcul că poți fi pus în situația să oferi amănunte despre fiecare din situațiile pe care le prezinți, deci fii pregătit cu completările care ți-ar putea fi solicitate; 
  • adaptează răspunsurile și strategia de comunicare la fișa postului pentru care candidezi, astfel încât să-ți promovezi competențele necesare pentru acel job; 
  • actualizează-ți CV-ul pe care îi depui, astfel încât acesta să puncteze exact competențele necesare postului respectiv, aceleași pe care le vei scoate în evidență cu răspunsurile prin metoda STAR; 
  • fiecare răspuns are ca scop să te pună în valoare, deci pune accentul pe tine și folosește mereu formula „eu”, „eu și colegii mei”, „eu și echipa mea”, „eu și echipa din care făceam parte”; 
  • pregătește-ți răspunsurile înainte de interviu. 

Sistemul STAR se poate adapta oricărui domeniu, poate fi o strategie de prezentare personală în orice tip de interviu. Cu toate acestea, ține cont de faptul că recrutorii cunosc această metodă, astfel că succesul pe care structurarea răspunsurilor îl garantează depinde în mod fundamental de veridicitatea afirmațiilor. 

Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.

Sursa foto: Shutterstock.com


Autor: and
10 decembrie 2021


Cele mai noi anunțuri pentru de pe OLX

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 + 1 =

Alte articole