Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
La locul de muncă ideal pe care îl dorești, nu se ajunge prin noroc, ci printr-o strategie bine pusă la punct. Demersul presupune căutarea locului de muncă și trimiterea CV-ului, în care trebuie să existe argumente puternice pentru a fi selectat în vederea unui interviu. Odată ajuns în acest punct, urmează să faci demonstrația că ești candidatul ideal. Toată această evoluție începe cu realizarea unui brand personal.
Ce este brandul personal
Brandul profesional și cel personal se suprapun, în cea mai mare măsură, și reflectă ceea ce ești ca individ. Detaliile acestea sunt cele care contează pentru un potențial angajator. Brandul este modalitatea prin care poți să ieși în evidență.
Un brand personal este modul în care te promovezi tu pe tine. Este combinația unică dintre personalitatea ta, abilitățile pe care le ai și experiență acumulată, despre care vrei să afle și alții. Este povestea vieții tale și impresia pe care oamenii și-o formează despre tine, din reputația ta online și offline.
Brandul personal reprezinta acele detalii care fac ca CV-ul tau sa fie selectat dintre alte zeci, sute sau mii de documente similare. Este modul în care ești perceput, cu mult înainte ca cineva să te cunoască în carne și oase. Este prima impresie, iar aceasta este, deseori, definitorie pentru o carieră profesională în aproape orice domeniu de activitate. În prezent, când lumea este din ce în ce mai digitalizată, brandul personal poate fi construit online, iar rețelele sociale (LinkedIn, mai ales) sunt instrumente utile, dacă sunt folosite corect. A fi vizibil în mediul online este unul dintre elementele unui brand personal și profesional puternic.
Fiecare dintre noi are un brand personal, chiar dacă nu a făcut nimic pentru a-l construi. În aceste condiții, este cu atât mai important ca această imagine publică să fie cât mai pertinentă, fie că ai deja în spate o carieră, fie că ești la început de drum.
5 pași esențiali
Această strategie în cinci pași este utilă pentru a pune bazele unui brand personal. Principiile se aplică și atunci când redactezi CV-ul, și atunci când îți construiești un profil pe o rețea de socializare.
Pasul 1: Identificarea punctelor forte, a elementelor care te evidențiază din punct de vedere profesional, social și uman. Arată cine ești! Fii introspectiv și creează o listă cu punctele tale forte, dar nu le exclude pe cele slabe, pentru că suntem oameni!
Răspunde-ți la aceste întrebări:
- ce domenii mă interesează?
- ce mă motivează?
- care sunt abilitățile mele?
- ce mă pasionează?
- ce nu mă interesează?
Pasul 2: Pune accent pe ceea ce urmărești prin activitatea ta, nu pe beneficiile materiale pe care le vrei. Nimeni nu muncește fără să urmărească o recompensă materială, așa că acest detaliu nu trebuie scos în față, pentru ca este evident.
Pasul 3: Stabilește-ți precis obiectivele, adică: unde dorești să ajungi, care sunt persoanele pe care vrei să le cunoști și ce dorești să fii din punct de vedere profesional. De exemplu, dacă obiectivul este ca CV-ul tău să ajungă în atenția unor recrutori sau a unor headhunting, primul pas este ca profilul de LinkedIn să fie perfect. 92% dintre recrutori folosesc rețelele sociale pentru a găsi candidați de înaltă calitate. Dacă te interesează arta și ai nevoie de vizibilitate pentru a obține clienți noi, care să-ți cumpere picturile, de exemplu, mai util va fi să realizezi un site personal sau un portofoliu pe rețelele sociale destinate publicului larg.
Pasul 4: Definește-ți scopul și misiunea și adaptează aceste detalii la necesitățile tale personale, dar și la tendințele pieței și la realitățile economice. Fii atent la schimbări – sociale, economice, politice – și ia în calcul modul în care acestea îți pot influența în bine sau în rău imaginea personală.
Pasul 5: Ai răbdare și fii perseverent! Un brand personal puternic nu se construiește peste noapte. Nu este suficient să ai un cont activ pe rețelele de socializare. Este nevoie de timp pentru a construi o imagine solidă și aceasta implică un efort continuu. Unele dintre strategii sunt: să-ți păstrezi mereu conturile sociale actualizate, să fii în contact cu persoanele importante, care pot avea influență, și să-ți îmbunătățești permanent imaginea.
De ce este important acum brandul personal
Brandul personal devine un detaliu mai important ca niciodată, în contextul actual provocat de pandemie. Este o perioadă nouă, care a schimbat reguli, comportamente și ne-a obligat pe toți la adaptare. Pandemia a întrerupt complet normele profesionale pe care le cunoșteam, iar societatea a adoptat un mod nou de a face lucrurile.
Suntem deja în faza în care trebuie să evaluăm modul în care se vor produce lucrurile de acum înainte și să luăm în calcul oportunitățile. Una dintre ele este aceea că am descoperit toți că locurile de muncă pot să vină de oriunde, iar ocaziile de a munci nu mai sunt legate de locația în care ne aflăm. În acest context, în care interviurile de angajare s-au mutat pe Zoom, recrutarea la distanta este o regulă, iar domiciliul nu mai este o condiție pentru a lucra într-o companie – oricare ar fi ea – brandul personal contează mai mult ca niciodată.
Întreținerea brandului profesional
Unul dintre demersurile care trebuie realizate constant este permanenta actualizare a CV-ului personal. Documentul este expresia cea mai clară a imaginii personale, iar obținerea unui loc de munca potrivit cu experiența, calificarea și abilitățile tale depinde în mod esențial de conținutul din CV.
Una dintre cele mai importante condiții pe care trebuie să o respecți, atunci cand aplici pentru un job, este aceea de a adapta CV-ul la cerințele respectivului post. Exact așa trebuie procedat și cu brandul personal.
Este util să ai în vedere actualizarea profilului LinkedIn și să promovezi interacțiunea pe această rețea socială profesională. Datele de aici nu trebuie să fie identice cu cele din CV, dar trebuie să rămână foarte bine ancorate în realitatea personală, din punctul de vedere al experienței, educației și scopului urmărit. Informațiile trebuie să fie clare, verificabile, actuale, să reflecte interesele personale și să atragă atenția. Mai mult, este foarte important ca mesajul personal pe care îl trimiți recrutorilor, de pe conturile tale sociale, să fie unitar, pentru că niciodată cei care caută angajați nu vor analiza doar datele de pe LinkedIn.
Un truc util îl reprezintă publicarea unei adrese de email (elegantă și reală) și a unei fotografii identice. Analizează dacă impresia bună pe care o lași pe o rețea socială este susținută de datele din contul personal de Facebook. În caz contrar, limitează accesul la acesta din urmă – deși asta nu face o impresie foarte bună recrutorilor – sau analizează cu atenție ce postări sunt publice. Folosește opțiunea „view as” ca să analizezi ce vede oricine îți accesează contul de Facebook. Este un demers extrem de util pentru imaginea personală.
Rebrandingul și actualizarea imaginii
Acesta este necesar atunci când urmărești o schimbare majoră în carieră sau te afli in cautarea unui alt loc de munca. Rebrandingul trebuie făcut cu atenție și pași mici, mai ales dacă ești angajat. Nu este de dorit ca superiorii tăi, colegii sau colaboratorii să știe că ești în căutarea unor noi oportunități, pentru că ți-ai putea pune în pericol slujba pe care o ai.
Cu toate acestea, rebrandingul este necesar, pentru că lumea se schimbă, economia fluctuează, iar abilitățile fiecăruia dintre noi se modifică. Statistica arată că o persoană își schimbă, în medie, locul de muncă de 10-15 ori de-a lungul perioadei de activitate, iar de fiecare dată, modul în care îți actualizezi imaginea contează.
Pe măsură ce câștigi experiență, urmezi un curs sau capeți abilități noi, acestea trebuie adăugate în CV-ul tău și la profilul LinkedIn. Imaginea personală este completă cu adevărat doar dacă reflectă ceea ce ești, de unde ai pornit și unde vrei să ajungi.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Pexels.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
27 January 2021
Ultima editare: 29 January 2021