Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Curriculum vitae este o expresie latinească, însemnând „istoricul vieții”. Azi, CV-ul, abreviere care a intrat în limbajul uzual la începutul secolului XX, cuprinde datele esențiale ale unei persoane, studiile, activitatea profesională, aptitudinile și competențele acesteia. Pentru că este prima formă de contact dintre un angajator și o persoană care dorește un loc de muncă – indiferent de domeniu, CV-ul are, de cele mai multe ori, un caracter tipizat, iar în Europa s-a convenit o standardizare (formatul Europass), pentru ca CV-ul să aibă aceeași structură și ordine de prezentare a informațiilor, indiferent de limba în care este scris.
Statistica arată că un angajator acordă, în medie, între șapte și zece secunde unui CV. Pe de altă parte, există acest format standard de redactare. În aceste condiții, se pune, în mod firesc, întrebarea care sunt metodele prin care se poate scoate în evidență un CV. Cele ce urmează sunt răspunsuri la această întrebare.
Personalizează conținutul CV-ului
Asta nu înseamnă să exagerezi sau să spui minciuni. Te vei descalifica grav, pe termen lung. CV-ul nu este, însă, un document bătut în cuie, așa că este foarte important să personalizezi informațiile, astfel încât angajatorul căruia îi trimiți documentul să vadă că ai calificările și aptitudinile potrivite.
Este o mare eroare trimiterea aceluiași CV la angajatori din domenii diferite. Dacă vrei să ieși în evidență, trebuie să răspunzi, în primul rând, la cerințele din fișa postului pentru care aplici. Se poate face acest lucru raportând competențele pe care le deții la cerințele principale ale jobului dorit. Trebuie spus că angajatorii caută mereu candidații care să înțeleagă jobul pentru care aplică și, dacă poți demonstra acest lucru, CV-ul tău va ieși în evidență.
Cum faci asta?
Există câteva abordări care funcționează. Acestea atrag atenția și dovedesc potențialului angajator (care cunoaște foarte bine aceste „trucuri”) că ai acordat atenție CV-ului, înainte de a-l expedia. Iată câteva aspecte considerate esențiale:
- folosește cifre: „servire la 15 mese simultan” sună mai bine decât „servire în restaurant aglomerat” sau „redactarea a 30 de articole pe lună” este de preferat exprimării „redactarea unui text pe zi” – principiul este cuantificarea cu numere;
- text lizibil și perfect corect gramatical, cu puține acronime, cu spații libere corecte, egale și un front normal, uzual, fără underline, cu bold doar pentru funcțiile deținute și angajatori, iar litere mari doar pentru nume;
- prezintă realizări, nu sarcinile joburilor anterioare;
- dacă ai avut o funcție de conducere, nu este esențial numărul celor din subordine, ci realizările echipei;
- alege cuvinte puternice de tipul: „analizate”, „cuantificate”, „planificate”, „programate”, „proiectate”, „predate”, „instruite”, „realizate”, „inițiate” și „supravegheate”;
- nu repeta cuvintele – caută sinonime („gestionat” – „coordonat”);
- evită șabloanele de exprimare – uită expresia „abilități de lucru în echipă” și alege „deschis la comunicare” sau, în loc de „orientat spre detalii”, este de preferat „capabil să identific erori”;
- nu supralicita – este de dorit să scrii „secretară”, în loc de „asistent manager”;
- nu minți – orice angajator poate verifica foarte simplu și rapid datele din CV, iar o minciună te va descalifica (angajatorii folosesc personal specializat în resurse umane pentru a găsi angajații ideali, iar aceștia știu să identifice minciunile din CV și ai toate șansele să ajungi pe o „listă neagră”);
- nu te minimiza – poți lăsa impresia de nesiguranță; evolutia ta profesionala trebuie punctată fără modestie, în mod echilibrat.
Arată că ești apt
Dacă nu ai calificările solicitate, în mod cert, CV-ul nu va fi luat în seamă. Pentru a intra pe o listă scurtă de candidați, este imperios necesar să îndeplinești cel puțin condițiile minime necesare. În caz contrar, pierzi timp și îți faci iluzii deșarte.
Concentrarea pe realizările profesionale la joburile anterioare sau pe perioada studiilor este mai importantă pentru un angajator decât ceea ce ai făcut anterior, deoarece contează mai mult ce ai făcut efectiv, nu ceea ce scria în fișa postului ocupat. Realizările profesionale trebuie incluse începând cu cele mai recente, la fel trebuie prezentate și studiile.
Adaugă abilitatile relevante. Este mai important că vorbești limba germană, de exemplu, decât faptul că ai competențe de utilizare a unui PC, după cum este mai important faptul că ai permis de conducere pentru categoria D (transport persoane) decât permis categoria B (pe care îl are aproape toată lumea).
Ia în calcul atașarea unei scrisori de intenție, chiar dacă nu se specifică expres acest lucru în oferta de angajare, pentru că niciun angajator nu o va ignora. Nu este exclus ca scrisoarea de intenție să nu fie cerută în mod expres, exact cu scopul de a-i selecta cu prioritate pe cei care o trimit din proprie inițiativă. Aceasta este cea mai bună modalitate de a te evidenția și de a-ți pune în valoare abilitățile pe care le ai pentru acest post. Atașarea unei scrisori de intenție poate crește cu 40% probabilitatea ca CV-ul să fie remarcat.
Cum scrii o scrisoare de intenție
O scrisoare de intenție este un document trimis împreună cu CV-ul și are scopul de a furniza informații suplimentare care nu pot fi menționate în CV, despre abilitățile și experiența deținută. Nu repeta ceea ce este deja scris în CV, ci adaugă informații specifice cu privire la motivele pentru care consideri că ești persoana potrivită pentru respectivul job.
Scopul scrisorii de intenție este de a asocia CV-ul cu date și fapte și de a adăuga o notă personală cererii de angajare. În plus, este documentul care poate face prima impresie, așa că trebuie să fie perfect redactat, de lungimea potrivită (300-500 de cuvinte) și să se plieze pe fișa postului pentru care aplici. Ca să fie eficientă, trebuie să explice motivele interesului pentru respectiva companie, dar și pentru postul în cauză.
Începe cu un rezumat al abilităților și realizărilor cheie. Acest lucru va atrage atenția și spune angajatorului sau recrutorului cine ești. Folosește termeni pozitivi: „entuziast”, „muncitor”, „abilități interpersonale excelente”. Exprimă-ți dorința cu formule elegante: „sunt nerăbdător”, „doresc să particip”, „vreau să folosesc experiența acumulată” etc.
Scrisoarea nu trebuie să conțină detalii personale. CV-ul și scrisoarea de intenție fac referire doar la profesie, nu la viața personală. Nu include informații despre familie, hobby-uri sau orice altceva care nu are legătură cu munca. Nu face referire la salariile anterioare sau la cel pe care îl dorești, decât dacă angajatorul solicită expres asta. Scrisoarea de intenție nu trebuie să conțină întrebări din partea solicitantului.
Începe cu reluarea datelor personale, inclusiv adresă de e-mail, pagină personală linkedin.com, formulă de adresare („Stimată/e doamnă/domn/manager”), apoi reia jobul pentru care candidezi. Folosește cuvinte tari, puternice, nu exagera, nu ruga, nu fi patetic. Semnătura olografă pe scrisoarea de intenție este, practic, obligatorie și dovedește un plus de interes.
Adaugă informații importante
Dacă ești la începutul carierei, adaugă stagiile de pregătire din timpul școlii, joburile cu jumătate de normă, practica și experiența în voluntariat.
Pentru cei care au o experiența vastă, este bine dacă vor menționa doar posturile ocupate, fără a mai intra în detalii, atunci când se referă la locurile de muncă din urmă cu mai mult de 10 ani.
Adaugă referințe, dacă acestea există, de la locurile de muncă anterioare, de la profesori, de la coordonatorii acțiunilor de voluntariat.
Detaliile fac diferența
Respectă toate informațiile anunțului de recrutare, în cele mai mici detalii. Uneori, acesta este un test în sine, pe baza căruia să face o primă selecție. Fii extrem de atent la detalii (data limită de trimitere a CV-ului, formatul pdf sau doc, cerințele – se solicită sau nu recomandări, este necesar să adaugi sau nu o fotografie, sunt necesare sau nu date de contact de la ultimul loc de muncă).
Adună informații despre firma/compania pentru care aplici, ca să știi în amănunt care este activitatea, care sunt scopurile, căutând articole în mass-media. În felul acesta, îți vei putea pregăti CV-ul, dar și un eventual interviu.
Eleganța în exprimare, echilibrul, onestitatea și sinceritatea în prezentarea pe care o faci despre propria persoană în CV sunt elementele esențiale care te pot scoate în evidență, la fel de mult cum o pot face studiile, experiența, abilitățile și cariera.
👉 Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici mii de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Unsplash.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
10 December 2020