Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Atunci când o echipă sportivă câștigă un campionat, jucătorii și antrenorii vorbesc despre unitatea și colaborarea grupului, ca fiind sursa principală a succesului. Același lucru este valabil și în lumea afacerilor. Unitatea unei echipe, indiferent de domeniul în care activează, îmbunătățește productivitatea, crește factorul motivațional, încurajează comunicarea și induce un sentiment general de încredere și respect. Un team building este modalitatea prin care interacțiunea interumană în cadrul unui colectiv este încurajată să se dezvolte, într-un mediu care nu este legat de muncă. Contextul crizei sanitare globale a dus la inventarea reuniunilor de tip team building virtual, iar în timp, acestea s-au perfecționat, devenind elaborate și foarte versatile. Încet, revenim la normalitate.
Ce beneficii aduce un team building
Team building în pandemie
Organizarea unui team building
Trucuri care funcționează
Posibile dezavantaje
Ce beneficii aduce un team building
Este dificil să cunoști cu adevărat pe cineva, dacă singurul loc unde interacționezi cu acesta este la serviciu. A cunoaște personalitatea, pasiunile, felul de a fi al colegilor de muncă aduce avantaje reale colectivului, consolidează echipa, creează amiciții, motivează și detensionează eventualele conflicte, iar în final, generează beneficii afacerii.
Munca împreună determină un anumit tip de interacțiune, încadrată în tipare și convenții sociale. Activitățile într-un spațiu care nu are legătură cu partea profesională, fără restricții, vor genera noi relații, oferind posibilitatea oamenilor să se descopere cu adevărat, într-un mediu complet eliberat de stresul activității. Principiile care justifică organizarea de ieșiri de tipul team building sunt:
- angajații au ocazia să se vadă și să se cunoască într-o lumină diferită;
- se oferă posibilitatea interacțiunii între persoane care nu colaborează în mod regulat;
- se identifică pasiuni și interese comune;
- cu cât se cunosc mai bine, cu atât angajații se vor simți mai conectați;
- integrarea în colectiv este mai eficientă;
- scade nivelul de stres provocat de relațiile profesionale;
- oamenii care se plac și se simpatizează lucrează mai bine împreună;
- crește implicarea individuală și colaborarea devine mai eficientă;
- camaraderia dintre angajați crește fidelitatea acestora pentru compania unde activează;
- se reduc costurile asociate angajării și integrării noilor angajați;
- se formează o cultură a companiei, care generează spirit de echipă;
- angajații se simt mai implicați și funcționează mai bine;
- lucrătorii se simt parte a unei afaceri și își asumă noi provocări;
- se reduce decalajul dintre angajați, se stimulează colaborarea și se încurajează comunicarea.
Studiile și statisticile au probat faptul că o afacere de succes este susținută de implicarea reală a fiecărui angajat. Mai mult, atunci când angajații simt că opiniile lor contează, scade presiunea psihologică și este stimulată colaborarea, ceea ce duce la creșterea productivității și a cifrei de afaceri, concomitent cu reducerea semnificativă a incidentelor și conflictelor. Un alt beneficiu adus de aceste întâlniri este reducerea fluctuației personalului, concomitent cu atragerea de angajați performanți.
Team building în pandemie
În contextul epidemiologic global din 2020 și din prima parte a anului 2021, cifrele arată o creștere a interesului pentru reuniuni virtuale cu 2500% (și procentul nu este greșit). Munca la distanță, lipsa de socializare și izolarea, dar și stresul provocat de pandemie, asociat cu dificultățile legate de locul de muncă, au crescut exponențial nivelul de anxietate al angajaților, iar asta a dus la o scădere considerabilă a eficienței, cu 21%, calculată în urma unui studiu Gallup. Soluția găsită, probabil, singura posibilă au fost reuniunile virtuale. Cele mai frecvente astfel de întâlniri ale echipei au fost organizate în Singapore, Statele Unite, Australia, Canada, Africa de Sud și Noua Zeelandă. În Europa, cele mai numeroase team building-uri virtuale au avut loc în Regatul Unit, Olanda și Germania.
Chiar dacă reuniunile virtuale nu au efectul celor reale, soluția a dus la mobilizarea echipelor, la atenuarea sentimentelor de stres și anxietate, la reconfirmarea utilității fiecărui angajat în parte, la relansarea relațiilor de comunicare și, în final, la creșterea productivității și a eficienței.
Cele mai eficiente forme de relaționare virtuală au fost jocurile, desfășurate pe parcursul a zile întregi, sau, pur și simplu, în timpul ședințelor virtuale, pentru 30-60 de minute. Acestea determinau echipa să interacționeze, din cu totul alte motive decât cele profesionale. S-a jucat bingo, „adevăr sau provocare”, jocuri de perspicacitate, s-au făcut puzzle-uri virtuale în grup, cu chat-ul deschis, ore de dans în comun, teste de personalitate amuzante, reuniuni cu meniu fix (pe care fiecare l-a primit acasă, la ușă) și așa mai departe, totul cu scopul de a menține relația dintre oameni. Exact cu același țel s-au organizat pauze de cafea neanunțate, aniversări virtuale, seri de karaoke și chestionare de tip Trivia.
Organizarea unui team building
Deși, la prima vedere, poate părea relativ simplă, organizarea unui team building care să aducă beneficii reale companiei este extrem de complicată. Deși, în principiu, o astfel de acțiune urmărește să scoată echipa din zona de confort, evenimentele nu trebuie să fie nici obositoare, nici stresante, ci agreabile pentru toți participanții, pentru a-i face să se simtă importanți și implicați. Un organizator de evenimente poate fi util.
Planificarea activităților, dar și a locului ales și a duratei evenimentelor trebuie să aibă în vedere nevoile tuturor. În funcție de aceste caracteristici, un team building reușit poate să fie și o reuniune la final de săptămână, care să dureze câteva ore, dar și o deplasare de două zile, într-un loc complet diferit. Se consideră că reuniunile lungi, în varianta ideală, durează două nopți și două zile pline, la care se adaugă o zi liberă de recuperare, pentru participanți.
Primul pas este stabilirea obiectivelor. Un team building este o investiție, astfel că trebuie să-și dovedească eficiența și să-și atingă obiectivele. În aceste condiții, uneori, este utilă stabilirea unor zone de lucru, unde angajații să poată discuta liber sau să dezbată subiecte propuse. Aceste propuneri trebuie împletite cu activități relaxante, diferite de preocupările profesionale. În funcție de aceste obiective, de durata evenimentului și de numărul participanților, se stabilește un buget. Este util ca detaliile legate de finanțarea acțiunii, care revin exclusiv companiei, să fie stabilite înainte de a trece la organizarea efectivă, pentru a rămâne în limitele bugetul planificat.
Un al doilea element esențial pentru reușită este acela de a implica tot colectivul. Trebuie luate în calcul eventualele conflicte, refuzul participării, posibilele afecțiuni și probleme de sănătate ale participanților. Nu aduce niciun beneficiu dacă participă la eveniment doar oamenii sociabili și tineri, dacă restul echipei nu se implică.
Găsirea momentului ideal poate să fie o veritabilă provocare. De regulă, zilele de weekend sunt dedicate vieții personale, astfel că o soluție convenabilă pentru angajați o reprezintă zilele lucrătoare. Este foarte important ca team building-ul să fie anunțat din vreme, astfel încât programul domestic și obligațiile profesionale să fie puse în ordine.
Locul ales pentru reuniune este un alt element important. Ideal este ca acesta să fie cât mai diferit, iar o mare parte din activități să se deruleze în aer liber. Soluția este ideală și în context sanitar, dar și pentru că este un element care aduce confort, în condițiile în care munca la birou – dar nu numai, se derulează în interior. Evident, acest lucru nu este întotdeauna posibil, astfel că trebuie luate în calcul și activități indoor. Programul ar trebui să urmărească implicarea tuturor, concomitent cu provocarea acestora de a se implica în activități interesante, menținând, în același timp, o atmosferă pozitivă. Demersul poate să fie destul de dificil, unii participanți nefiind interesați să se expună în fața colegilor lor.
Cele mai bune activități sunt:
- jocurile în aer liber și drumețiile pe trasee lejere;
- traseele cu bicicleta;
- atelierele de creație sau improvizație;
- acțiunile de voluntariat pentru o cauză demnă, urmate de o zi de relaxare;
- un curs interactiv pe o temă de interes general;
- provocări de tipul escape room, unde membrii echipei să rezolve puzzle-uri;
- activități care implica lucrul împreună.
Programul participanților nu trebuie să fie sufocat de activități comune, la care să participe toți, fiind util a lăsa timp și pentru interacțiuni libere, pe grupuri de interese, dar fără a permite formarea de grupuri. O idee bună, care duce la rezultate de acest fel, este, de exemplu, organizarea unui bufet suedez, combinat cu o masă comună, principiul fiind acela de a determina grupul să stea unit.
Trucuri care funcționează
Fiecare eveniment de tipul team building trebuie adaptat pentru stilul angajaților. În plus, merită luate în calcul câteva trucuri utile, care contribuie la reușita evenimentului. Astfel:
- propune un cod vestimentar lejer, simplu sau oferă participanților tricouri inscripționate;
- funcțiile de lider trebuie ignorate;
- participarea liderilor este utilă, necesară și benefică, dar aceștia trebuie tratați în mod egal cu restul echipei;
- participarea la eveniment este obligatorie, iar acest amănunt trebuie transmis clar angajaților;
- răsplătește participarea cu o zi liberă sau daruri utile identice (cosmetice, produse de curățenie, papetărie) sau individualizate, dar de valoare egală;
- cere feedback de la participanți, referitor la rezultate (ideal este un sondaj anonim, cu întrebări pertinente, care să poată forma o concluzie viabilă);
- organizează o competiție care să genereze implicare, colaborare, emulație și amuzament și anunță câștigătorii la finalul întâlnirii;
- realizează un album foto sau un film, pe care să-l distribui participanților la întoarcerea la job;
- propune celor foarte îndrăzneți să facă ceva inedit (un salt cu parașuta, bungee jumping), ceea ce va induce emoție în tot grupul;
- apelează la serviciile unor animatori cu experiență, eventual, la propunerea unui specialist in resurse umane, pentru a stimula interacțiunea, mai ales în cazul în care echipa este la primul eveniment de acest gen;
- creează cadrul necesar pentru ca reuniunea să devină tradiție.
Posibile dezavantaje
Un eveniment de tipul team building are numeroase avantaje, iar unele dintre beneficii sunt pe termen lung, dar există și reversul medaliei. Posibilele dezavantaje ale reuniunii:
- dezorganizarea și un program prea bogat sau prea lejer;
- absența liderilor din grup;
- lideri excesiv de sociabili și prietenoși sau o atitudine nepotrivită a acestora;
- prezența unor personalități perturbatoare;
- focalizarea prea intensă pe obiectivele companiei;
- durata prea mare sau prea mică a team building-ului – oamenii se plictisesc sau acțiunea se termină când se stabilesc primele conexiuni;
- favoritismele;
- formarea de grupuri mici care nu interacționează, ca urmare a lipsei de activități interesante pentru toți;
- participanții nu se simt confortabil sau se simt marginalizați, excluși.
Indiferent dacă sunt organizate online sau offline, în aer liber sau în interior, există activități adecvate pentru fiecare situație. Depinde de organizatori și de experiența lor, dar și de relațiile care deja există între angajații care participă la team building.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Shutterstock.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
18 June 2021