Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Gestionarea unei conversații dificile cu șeful tău necesită, întâi de toate, curaj. Nu toate persoanele au încredere să inițieze conversații pe subiecte delicate. Dar partea bună este că, prin comunicare, dobândești multe calități. Poți rezolva nenumărate probleme, poți evita conflicte mari, poți crea legături puternice cu echipa și poți învăța lecții importante despre empatie, înțelegere și vulnerabilitate. Dacă nu știi cum să abordezi conversațiile dificile într-un mod cât mai profesionist, iată câteva sfaturi care te pot ajuta.
Planifică discuția
Indiferent că vrei să ceri o mărire de salariu, să rezolvi o problemă, să discuți despre o neînțelegere cu echipa, recomandat este să nu te lași pradă emoțiilor sau să reacționezi impulsiv. Asigură-te că discuția dorită va avea loc face-to-face sau într-o conferință online unu la unu, cu șeful tău. Evită să trimiți un e-mail lung, în care să povestești în detaliu problema ta, ci pur și simplu informează-ți managerul că ai nevoie să discutați și întreabă-l dacă are 10 minute libere în ziua „X”. Programează întâlnirea în calendarul tău, apoi clarifică-ți lucrurile pe care vrei să le discuți.
Stabilește intenția conversației
Odată ce ai început conversația cu managerul tău, clarifică mai întâi intenția acelei întâlniri. Mai exact, ce îți dorești să obții după acea ședință? Ce dorești să realizezi, prin această conversație? Ce te-a determinat să o inițiezi? Despre ce vrei să discuți în cele zece minute? Care este deznodământul dorit? Îți poți stabili răspunsurile la aceste întrebări înainte de întâlnire, iar când veți fi față în față, îi poți prezenta managerului tău intențiile principale fără să te pierzi în detalii și fără să fii agitat sau condus de emoții. Fii clar, concis, proactiv și articulează problema în cel mult trei fraze scurte, argumentate solid.
👉 Dacă îți dorești fie un job part-time, fie unul full-time, pe site-ul OLX poți descoperi cele mai noi anunțuri din toate domeniile de interes. Descoperă lista completă de domenii accesând pagina „locuri de munca” de pe site-ul OLX.
Gestionează-ți emoțiile
Încearcă să-ți expui intenția cât mai rațional, logic și obiectiv, fără să devii victimă sau agresor. Atunci când vrei să discuți pentru a rezolva un conflict, poate fi riscant să expui din prima toate nemulțumirile ori nedreptățile situației. Acest tip de abordare poate transforma o discuție constructivă într-un reproș. Nu uita că unii șefi au fost angajați datorită priceperii lor pe partea tehnică, de profesie, și, ca atare, nu sunt mereu comunicatori abili. Nu întotdeauna știu să abordeze într-un mod deschis discuțiile delicate. Evită tonul mânios, agresiv, plângăcios şi limbajul neadecvat.
👉 Citește și: Relatia cu superiorul: cum o gestionezi in caz de conflict si cum te afecteaza
Prezintă contextul problemei
Fie că este vorba de un conflict cu un coleg, de faptul că nu ţi-au fost recunoscute meritele în anumite situaţii, fie că strategiile și managementul firmei ți se par deficitare, oricare ar fi problema, încearcă să expui întreg contextul, astfel încât managerul să înțeleagă problema ta. De exemplu, dacă lucrezi pe un calculator vechi, cu programe depăşite, sau nu ți se oferă condiții optime de lucru, explică-i calm care sunt acele lucruri care îți lipsesc și modul în care problema îți impactează productivitatea.
Cere părerea șefului
Amintește-ți că modul în care abordezi tu problema poate fi diferit de cel al managerului tău. Asigură-te că înțelegi și părerea celuilalt. Întreabă-l cum vede el situația, ce crede, ce soluții are. Dacă punctul tău de vedere este în contradicţie cu cel al şefului tău, ai nevoie de dovezi solide, logice, obiective, care să îți susțină ideea sau să demonstreze că planul managerului nu este unul fezabil. Exprimă-ți interesul în a înțelege perspectiva șefului, astfel, veți putea ajunge la o abordare comună.
Stabiliți o rezolvare sau o înțelegere comună
În final, negociați un acord cu care vă puteți mulțumi amândoi. Ascultă cu atenție feedback-ul primit și nu ezita să ceri clarificări dacă este necesar. Niciunul dintre voi nu ar trebui să plece cu întrebări fără răspuns, chiar dacă părerile sunt diferite. Care sunt acțiunile concrete pe care le puteți face pentru a rezolva problema? Dacă există pași și strategii noi de făcut, nu uita să le notezi în agendă și să le expui într-un mail comun la finalul conversației. Odată ce ai determinat acest aspect, planifică încheierea conversației și trece în revistă aspectele importante pe care le-ați abordat în cadrul ședinței.
Chiar dacă discuțiile delicate sunt inconfortabile și avem tendința să le amânăm, nu uita că, de cele mai multe ori, ele devin un instrument vital: pot detensiona anumite conflicte, pot soluționa probleme și pot fi cheia care stă la baza unei echipe mai productive și mai eficiente.
👉 Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
22 February 2021