Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
România a fost inclusă, recent, într-un top al celor mai bune țări în care să lucrezi de acasă în 2021. Țara noastră ocupă a treia poziție datorită costului scăzut al vieții și prețului accesibil al internetului de mare viteză.
Înainte de anul 2020, românii nu prea erau obișnuiți cu munca de acasă. Țara noastră s-a clasat, ani la rând, pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de persoane care muncesc de la distanţă. Situația s-a schimbat, însă, odată cu apariția primelor cazuri de Covid-19. În sectoarele în care a fost posibil, angajații au început să își desfășoare activitatea profesională de acasă. Dacă în 2019, mai puțin de 1% dintre angajați munceau de acasă, anul trecut, procentul a crescut la 20%.
Adaptarea la munca de acasă poate fi dificilă, mai ales că se schimbă modul de comunicare. Lipsa interacțiunii directe cu colegii, cu șefii și cu clienții poate îngreuna activitatea și, în unele cazuri, timpul petrecut rezolvând sarcinile de serviciu poate crește semnificativ. De aceea, o bună comunicare este esențială când angajații lucrează de acasă.
Iată câteva idei care te pot ajuta să menții o comunicare permanentă și eficientă cu echipa, chiar dacă nu mai lucrați de la birou:
Folosește instrumentele potrivite
Dacă atunci când activitatea se desfășoară la birou, angajații pot comunica între ei rapid și simplu, deplasându-se din spațiul lor de muncă spre cel al persoanei cu care vor să vorbească, lucrul de acasă le limitează, într-o oarecare măsură, răspunsurile imediate. De aceea, este important să fie stabilite un sistem de lucru, un program și o modalitate rapidă de comunicare. Instrumente precum Outlook, Google Calendar, Google Drive, Gmail și Zoom sunt eficiente pentru planificarea ședințelor, a sarcinilor, a deadline-urilor și a întâlnirilor cu echipa. Este important ca, la nivelul companiei, să fie stabilită cea mai eficientă metodă de comunicare și fiecare angajat să știe care este politica firmei. Pe de altă parte, pentru comunicare rapidă, pot fi folosite aplicațiile de tip chat, prin care să poată fi purtate discuții atât în grup, cât și individual. WhatsApp, Skype sau Facebook Messenger sunt doar câteva dintre platformele online care permit o comunicare eficientă.
Totodată, este vital ca fiecare angajat să aibă parte de condiții optime de desfășurare a activității, puse la dispoziție de angajator, respectiv echipament de lucru (laptop, telefon) și conexiune bună la internet.
Citește mai multe despre: Discriminarea la locul de munca. Ce este si cum poate fi combatuta
Nu presupune că ceilalți înțeleg tot ce le transmiți
Oamenii nu sunt, în mod natural, buni comunicatori. Aceasta este o abilitate care se învață, iar pandemia de coronavirus a venit cu noi provocări, printre care și comunicarea la distanță. Nick Morgan, autorul volumului „Can You Hear Me?“, susține că, atunci când oamenii transmit informații în mod virtual echipelor cu care lucrează, au impresia că, în 90% din cazuri, ceilalți înțeleg mesajele lor. Realitatea este că doar 50% dintre informațiile transmise sunt înțelese.
De multe ori, managerii ori angajații consideră că discuțiile online sunt la fel ca cele față în față. S-a dovedit, însă, că acest tip de comunicare are lacune în privința empatiei, conectării, emoțiilor și feedback-ului. Un mesaj poate fi prost înțeles atunci când este transmis prin intermediul e-mailului, de pildă. Într-o interacțiune față în față, emoțiile, limbajul non-verbal și atitudinea pot face ca mesajul să fie mai bine înțeles. De aceea, este important ca, atunci când trebuie transmise sarcini importante sau când trebuie explicate normele de realizare a unei activități, să fie folosite platforme video, astfel încât interacțiunea să fie cât mai asemănătoare cu cea față în față și să nu existe neînțelegeri. Un e-mail trimis ulterior, cu un sumar al explicațiilor, poate fi, de asemenea, de folos.
Din acest articol, poți afla mai multe despre plafonarea la locul de muncă: ce este, cum o eviți, care sunt soluțiile.
Stabilește un program de comunicare zilnic
Stabilirea unui program de lucru contribuie la identificarea priorităților pentru fiecare zi. Rebecca Cafiero, branding strategist și gazda podcastului „Becoming You“, este de părere că o consecvență în activitatea profesională creează certitudini, iar în vremuri incerte, este cu atât mai important să fie stabilite procese prin care toți cei implicați să se afle pe aceeași lungime de undă.
Drept urmare, întâlnirile zilnice, chiar dacă se desfășoară virtual, sunt esențiale pentru a întări conexiunile cu colegii și partenerii de afaceri. Totodată, este important ca, la începutul fiecărei întâlniri, să manifești interes către viața personală a colegilor. Cercetări recente au arătat faptul că izolarea are efecte asupra psihicului uman, provocând, printre altele, insomnii, tristețe, frici excesive, lipsă de interes pentru a face lucruri, atacuri de panică și anxietate. Pentru o bună comunicare, este vital ca fiecare angajat să simtă că activitatea pe care o desfășoară la locul de muncă este importantă, iar interesul manifestat de colegi poate fi util pentru o gândire pozitivă. Empatia este esențială în perioadele de criză.
Munca la distanță a devenit o alternativă viabilă a activității desfășurate la birou, motiv pentru care practicile bune de comunicare sunt esențiale. Pentru a fi productivi, angajații trebuie să își adapteze munca la mediul de acasă, unde, de multe ori, condițiile sunt diferite de cele de la birou: mai mult zgomot, conexiune la internet mai slabă, copii prin preajmă etc. De aceea, uneori, este util să fie stabilite noi metode de comunicare și în funcție de preferințele angajaților.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât din candidat să devii proaspăt angajat.
Sursă foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
1 March 2021
Ultima editare: 8 March 2021