COMPETENT

Cum să fii un coleg de muncă bun, pentru o persoană cu dizabilități

19 August 2021
Array

Autor: and

Oamenii fără dizabilități nu știu care este cel mai potrivit comportament față de colegii cu dizabilități. Deseori, tocmai pentru că sunt empatici și au cele mai bune intenții, pot avea atitudini sau reacții nepotrivite, iar pentru că nu știu cum să relaționeze, tind să-i ignore în mod neintenționat, deoarece nu găsesc cele mai potrivite modalități de a interacționa cu aceștia, de teama de a nu fi considerați ofensatori. Pentru toate aceste motive, dar și pentru a avea o atmosferă degajată și echilibrată la job, merită luate în calcul aceste sfaturi care vor contribui la integrarea socială și profesională a persoanelor cu dizabilități, în mediul de la locul de muncă.

Adresare directă

Una dintre marile greșeli ale colegilor este aceea de a considera că o persoana cu dizabilitati la locul de munca are nevoie de asistență, susținere sau sfaturi în plus, pentru a-și putea îndeplini sarcinile. Realitatea este că cel în cauză este conștient de existența dizabilităților și are metode prin care le poate depăși.

În consecință, adresarea directă este cea mai bună cale. Întrebările de genul: „ai nevoie de ajutor?”, „pot să fac ceva pentru tine?” sau afirmațiile: „dacă ai nevoie de suportul meu, sunt gata să te ajut” ori „dacă este ceva care te depășește, te rog să-mi spui” sunt bine-venite.

Este evident că o persoană cu dizabilități ar putea avea nevoie de ajutor, de susținere sau de indicații suplimentare, dar este bine să nu presupui acest lucru, la modul general. În felul acesta, o persoană cu deficiențe, oricare ar fi ele, se va simți integrată în colectiv și va ști că poate primi ajutor – ca oricare altcineva, până la urmă – atunci când îl solicită și are, cu adevărat, nevoie.

Adaptează modul de comunicare

Există dizabilități care îi determină pe unii oamenii să prefere o metodă de comunicare în locul alteia. De exemplu, unele persoane cu autism compensat sau cu unele probleme legate de calitatea simțurilor (auz, văz) pot prefera comunicarea prin e-mailuri sau doar pe cea verbală. Alte persoane pot răspunde cel mai bine la conversațiile față în față, astfel încât să poată vedea limbajul nonverbal al corpului și expresiile faciale.

Acceptă, deci, o varietate de metode de comunicare. Dacă este necesar un răspuns în scris, acceptă și varianta celui verbal și invers, pentru o oferi oportunități egale tuturor.

Cu toate acestea, nu este indicat să presupui că știi ce metodă de comunicare preferă. Nu fi sigur că un coleg care este hipoacuzic nu va putea înțelege o conversație față în față ori că cel nevăzător nu poate citi e-mailurile – există tehnologie adaptată pentru aceste dizabilități, care fac comunicarea perfect posibilă pentru oricine. Cea mai bună cale este să-i întrebi, pur și simplu. Presupunerile sunt infinit mai frustrante pentru ei, în timp ce solicitarea de clarificări este naturală și umană.

Citește și: Cum creezi un mediu de lucru primitor pentru un nou angajat cu dizabilitati

Conduita la locul de munca

Nu ignora dizabilitatea colegului tău

O persoană cu dizabilități este perfect conștientă de problema pe care o are și știe exact care sunt limitările pe care aceasta le produce. Deci nu-i jigni inteligența, ignorându-i problema. Cu toate acestea, nu-i oferi ajutor, suport sau susținere, dacă nu-ți cere acest lucru.

Gesturile simple, cum sunt cele de a face loc scaunului cu rotile, în sala de ședințe, de a da sonorul mai tare, de a furniza o transcriere sau de a-i ține deschisă ușa liftului, fac parte dintr-o atitudine naturală. Nu confunda, însă, empatia, firească și necesară, față de colegul care are o dizabilitate, cu o atitudine exagerat de miloasă și săritoare.

Un alt aspect care trebuie urmărit este acela de a oferi ceea ce dizabilitatea nu permite. De exemplu, un angajat hipoacuzic poate avea probleme în a procesa o expunere sau în a formula o concluzie ori o opinie, astfel că i se poate lăsa mai mult timp pentru a-și expune părerea. Este foarte posibil să fie una inedită, viabilă și utilă, la care ceilalți să nu se fi gândit, tocmai pentru că aceste persoane văd realitatea dintr-un unghi diferit. O dovadă în acest sens (dacă mai era necesară) este studiul celor de la Harvard Business Review, care dovedește că 75% dintre angajații cu dizabilități au avut idei ce au generat plus valoare pentru companie. Persoanele cu dizabilități sunt nevoite să gândească în mod creativ, uneori, altfel decât ceilalți, pentru a găsi soluții la problemele lor de zi cu zi, iar acest lucru le dezvoltă inventivitatea și originalitatea.

Secretul unei atitudini corecte este acela de a nu face aprecieri cu privire la capacitățile colegului cu dizabilități, de a nu interveni dacă nu-ți solicită acest lucru, dar, în egală măsură, de a nu-l ignora. Un tratament de la egal la egal, luând în calcul, cu onestitate, limitele colegului, este cea mai simplă și mai bună cale pentru toți.

Nu-l exclude!

Unele dizabilități pot reduce performanțele fizice sau pe cele senzoriale, dar nu aduc niciun deficit capacităților intelectuale, uneori chiar din contră. În consecință, nu-l exclude de la decizii, consultări, analize sau din discuțiile amicale dintre colegi, doar pentru faptul că nu poate ajunge în sala de ședințe sau pentru că modul de comunicare este unul diferit de cel uzual.

Persoanele cu dizabilități senzoriale pot utiliza toată tehnologia modernă la fel de eficient precum toți ceilalți. Orice sistem poate fi perfect adaptat la nevoile lor. În plus, există soluții care compensează disfuncțiile, de la scaune electrice, care le permit să se deplaseze fără efort și ajutor, până la proteze auditive.

Deci, fii prietenos, adoptă o atitudine normală, sinceră și un comportament firesc, indiferent că este vorba despre activități profesionale sau despre cele relaxate de la job ori din afara lui.

Citește și: Top motive pentru care sa angajezi persoane cu dizabilitati

Relatiile de serviciu cu persoane cu dizabilitati

Ce să nu-i spui niciodată

Sunt câteva lucruri pe care este de dorit să nu le incluzi niciodată în dialogul cu o persoană cu dizabilități. Cele mai importante abordări, întrebări sau afirmații care trebuie evitate sunt:

  1. Nu întreba „Ce-i cu tine?”. Un angajat cu dizabilități își dorește să fie evaluat prin prisma performanțelor sale, nu a problemelor pe care le are. În plus, această întrebare este demoralizantă, deprimantă și frustrantă, pentru o persoană din această categorie.
  2. Nu pune problema tratamentului special de care beneficiază la locul de munca. Persoanele cu dizabilități nu primesc „tratament special”. Tehnica adaptată pe care o folosesc sau eventualele înlesniri nu privesc activitatea profesională, ci doar condițiile fizice ale acesteia.
  3. Multe dizabilități nu pot fi evaluate doar în funcție de ceea ce „se vede”. În consecință, nu întreba „care este problema ta, pentru că pari OK?”.
  4. Deși, uneori, pare că o persoană cu dizabilități face eforturi pentru a se ridica, deplasa sau pentru a comunica, nu interveni.
  5. Nu spune „Ești atât de inteligent pentru cineva ca tine”. Este de condamnat presupunerea că un handicap afectează capacitatea intelectuală a unei persoane. Sunt dese exemplele în care cei cu disfuncții sunt foarte bine pregătiți, au studii prestigioase, dar, deseori, capacitățile lor sunt subevaluate.
  6. Nu face propuneri care nu sunt accesibile. Este deprimant pentru persoana cu dizabilități și inuman pentru tine. Nu insista dacă refuză o invitație și, mai ales, nu cere explicații prin care să-și justifice refuzul.

A avea colegi cu dizabilități ar trebui să facă parte din normalitate. Nu sunt cu nimic diferiți și, în limitele disfuncției pe care o au, sunt la fel de utili societății ca oricine altcineva. Pe de altă parte, stabilirea unor reguli de conduită între colegi ajută la integrarea acestora și face relațiile interumane normale și firești și pentru cei cu dizabilități, dar și pentru ceilalți.

Citește și: Locuri de munca pentru persoanele cu dizabilitati – subcategorie noua si gratuita pe OLX

Sursa foto: Shutterstock.com

Array

Autor: and
19 August 2021


Cele mai noi anunțuri pentru de pe OLX

  • Angajam 3,5 cu experinta

    Angajăm șoferi 3,5 Minim 3 anieperenta similară pentru curse lungi minim 900km pe zi
    Se lucrează doar de noapte
    Transfer de filiale
    Șoferul nu încarcă nu descarc!

    Bucuresti - Ilfov Azi 06:10 Full time

  • Angajam URGENT soferi pentru curierat cat.B in Germania

    Angajam in orasele: München, Messkirch, Stuttgart, Freiburg, Augsburg, Nittenau si Moosburg.

    Alătură-te echipei noastre până în luna decembrie si îți d..

    Alba Azi 12:10 Necesita deplasari

  • Casier Auchan Baia Mare

    Candidatul ideal:

    -Studii medii absolvite

    -Persoana amabila, cu un nivel bun de comunicare

    -Atentie la detalii si promptitudine in reactii si raspunsuri

    -Toleranta la stres ..

    Maramures 17 Oct 05:10

  • Angajam Muncitori calificați și necalificați în construcții

    Clinica Sante SRL angajează muncitori calificați și necalificați în domeniul construcțiilor, în special finisaje interioare.

    Se oferă:

    • Buzau Azi 13:10 Necesita deplasari

    • Ajutor Macelar Carrefour Vulcan

      Principalele tale responsabilități: - Prepararea produselor și aranjarea la raft, astfel încât să le oferi clienților o experiență de cumparaturi cât mai plăcută; - Asigurarea calităț..

      Bucuresti - Ilfov Azi 13:10

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

− 5 = 1

Alte articole