Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Căutarea, adaptarea și cizelarea CV-ului, interviul și, în general, tot ceea ce presupune demersul necesar pentru obținerea unui loc de muncă sunt provocări serioase pentru oricine, chiar și în cele mai bune perioade, dar cu atât mai mult în prezent, când peisajul ultra competitiv, schimbările de tot felul și un mediu economic relativ instabil fac lucrurile mai complicate. Pe lângă toate acestea, trebuie înfruntată și situația în care un posibil angajator care te-a chemat la interviu nu mai răspunde în niciun fel. Deși este o situație extrem de neplăcută, există abordări care o pot debloca și îți pot deschide drumul către locul de muncă pe care ți-l dorești.
Ce faci după interviu
După participarea la primul interviu, care s-a desfășurat suficient de bine pentru a avea speranțe justificate legate de obținerea respectivului loc de muncă, primul pas este acela de a trimite, angajatorului sau persoanei care te-a invitat la interviu, un mesaj de mulțumire.
Cea mai bună abordare este aceea de a răspunde la mesajul prin care ai fost chemat la interviul pentru un loc de munca, deoarece un email de răspuns are infinit mai multe șanse de a fi deschis și citit, comparativ cu unul cu un topic nou. Păstrează, deci, email-ul prin care ai fost contactat, iar răspunsul după interviu, la „subiect”, va arăta așa: „Re: Interviu joi, la 10 AM”.
Mesajul de mulțumire este unul care te readuce în atenția angajatorului sau a delegatului acestuia, scopul fiind de a se realiza o bună conexiune între numele tău și persoana ta, aspectele dialogate la interviu și CV-ul tău. Mai mult, acesta dovedește interes, preocupare și dorința de a deveni membru al acelei echipe și poate să îți aducă o importantă bilă albă, în procesul de recrutare. Acest mesaj este binevenit și pentru că, în mod cert, nu ai fost singura persoană chemată la interviu, iar aceste modalități elegante, prin care ești readus în prim-plan, merită valorificate.
Mesajul de mulțumire
Textul acestuia trebuie să fie simplu și la obiect, dar să atingă câteva puncte esențiale: numele tău, poziția pentru care ai aplicat și acel ceva care să te particularizeze. Adoptă un stil simplu și direct, nu lăsa să transpară timiditate sau nesiguranță. Fii clar și concis. Nu face glume, nu folosi emoticoane, limitează-te la formulările protocolare, evită-le pe cele cu notă familiară, folosește persoana a II-a plural, dacă așa s-a vorbit la interviu, sau adresarea la singular, dacă acesta a fost tipul de dialog la întâlnirea față în față. Menționarea exactă a postului, a numelui și detaliilor legate de momentul când a avut loc interviul sunt esențiale.
Nu face completări inutile, nu te lăuda și nu adăuga nimic mai mult decât ceea ce este în șablonul ideal de mai jos. Un astfel de mesaj trebuie trimis a doua zi după interviu (nici mai devreme, nici mai târziu).
„Bună ziua, <dl/dnă NUME>,
Vă mulțumesc că v-ați alocat timp pentru interviul la care am participat în data de <SE TRECE DATA>. A fost interesant și util să aflu amănunte despre poziția/jobul <MENȚIONEAZĂ EXACT TITULATURA POSTULUI> pentru care candidez. Acesta reprezintă o oportunitate extraordinară pentru mine de a pune în aplicare ceea ce am învățat și experiența deja acumulată și aștept cu nerăbdare răspunsul dv. Mulțumiri!
<SEMNĂTURA>”
Cum faci o actualizare
În mod normal, un angajator poate avea nevoie de câteva zile pentru a decide, în urma interviurilor, cine va ocupa postul liber. Este bine de știut că cei care vor fi respinși nu primesc întotdeauna un răspuns în acest sens. Pe de altă parte, absența unui răspuns nu înseamnă neapărat că ai ratat ocazia de a te angaja.
Pentru a clarifica lucrurile, te va ajuta tot un e-mail. Este în continuare important să utilizezi mesajul inițial, cel care te invita la interviul primar. În cazul în care, după mesajul de mulțumire, ai primit un răspuns, include-l și pe acela în conversație, folosind tot soluția replay.
Acest mesaj de actualizare trebuie să fie ferm, clar, limpede, dar în același timp calm, fără să pară anxios, nesigur sau rugător. Redactat corect, va produce aproape sigur un răspuns în care ți se va spune fie că postul a fost alocat altcuiva, fie că încă nu s-a luat o decizie. La fel de posibil este ca răspunsul să fie unul pozitiv.
Este bine ca acest mesaj să fie trimis după 5-6 zile de la interviu, evident, într-o zi lucrătoare din săptămână, în prima parte a zilei (un truc bun spune că ora ideală este între 9 și 11 dimineața – acesta fiind intervalul în care cei mai mulți își verifică mesageria electronică sau sunt receptivi la mesajele noi). Nu există riscuri în trimiterea acestui mesaj. În cel mai rău caz, afli cum stau lucrurile și îți poți reîncepe căutările pentru un nou job. Ceea ce trebuie să știi este că, uneori, recrutorii chiar așteaptă astfel de mesaje, pentru că oamenii care le trimit dovedesc un real interes pentru respectivul loc de muncă.
Un model de mesaj este acesta:
„Bună ziua, <dl/dnă NUME>,
Revin din dorința de a ști dacă există actualizări legate de jobul/poziția <MENȚIONEAZĂ EXACT TITULATURA POSTULUI> pentru care candidez. Am participat în data de <SE TRECE DATA> la primul interviu și doresc să menționez, din nou, că acest job reprezintă o oportunitate extraordinară pentru mine de a pune în aplicare ceea ce am învățat și experiența deja acumulată. Aștept cu nerăbdare decizia dvs. și nu ezitați să mă contactați dacă aveți întrebări sau nelămuriri în ceea ce mă privește. Mulțumiri!
<SEMNĂTURA>”
Una și gata!
Ultimul mesaj, conform șablonului, trebuie să se soluționeze cu un răspuns. Este greu de crezut că nu va fi urmat de nicio reacție, deși nici această situație nu trebuie complet exclusă. Un răspuns îți va clarifica situația: ai primit sau nu respectivul loc de muncă.
O completare este necesară: uneori, la finalul unui prim interviu, este posibil să-ți fie indicat un interval cu privire la cât timp ar trebui să aștepți înainte de a primi un răspuns. În acest caz, mesajul de actualizare se poate trimite la două-trei zile după ce acest interval a trecut (niciodată mai devreme).
O alternativă poate să fie și un apel telefonic, deși varianta „în scris” este mai sănătoasă. Telefonul este o opțiune atunci când nu a existat comunicare în scris. Poți utiliza soluția unui SMS, pentru a formula mai bine și mai concis mesajul.
Singura dilemă care mai poate rămâne este aceea în care nu primești niciun răspuns. În acest caz, repetă mesajul inițial după 24 de ore și adaugă mențiunea că ai mai scris, iar reluarea mesajului este determinată doar de faptul că ai făcut presupunerea că acesta nu a ajuns. Acesta trebuie să fie ultimul pe care îl mai trimiți. Va fi punct ochit, punct lovit sau ratare. Poți primi un răspuns, în una dintre variantele „da” sau „nu” sau niciun răspuns. În acest ultim caz, cel mai bine este să reiei cautarea unui loc de munca. O companie care ignoră potențialii angajați poate să fie un loc în care să nu merite să muncești.
Căutarea unui loc de muncă este un job în sine. Aceasta este cea mai sinceră și mai pragmatică abordare. Totul începe cu un CV bine pus la punct, eventual, alături de un portofoliu profesional. Nu omite pregătirea pentru interviu și fii gata, în orice moment, să participi la dialog, dacă ești solicitat. În rest, mai sunt de folos perseverența și un tonus psihic bun. Locul de muncă ideal există pentru oricine, fiind doar o chestiune de timp până îl vei găsi.
Exact în spiritul acestei idei, ratarea unei angajări trebuie privită ca pe o oportunitate care îți oferă șansa de a găsi cu adevărat un loc de muncă mai bun, unde performanțele, abilitățile și experiența ta să fie cu adevărat apreciate și valorificate.
Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, OLX te ajută să îl găsești pe cel potrivit pentru tine. Descoperă aici sute de joburi la care poți aplica simplu și rapid, astfel încât, din candidat, să devii proaspăt angajat.
Sursa foto: Shutterstock.com
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
19 August 2021