RESPONSABIL

Fluturașul de salariu – tot ce trebuie să știi despre el

3 iulie 2019

Autor:

Fluturașul de salariu – tot ce trebuie să știi despre el

Îl primești la avans, lichidare sau deloc și ai vrea să știi exact care îți sunt drepturile, ce obligații are angajatorul față de tine în ceea ce privește fluturașul de salariu. Ei bine, primul lucru pe care trebuie să-l știi este că nu vorbim despre un document obligatoriu prin lege. Prin urmare, din acest punct de vedere, compania la care lucrezi nu are nicio obligație față de tine, ca salariat. În plus, informațiile pe care le conține sunt tot la alegerea angajatorului.

În cele ce urmează afli ce este fluturașul de salariu, ce date poate conține și la ce îți folosește, totuși, dacă îl primești.

Ce este fluturașul de salariu

Fluturașul de salariu este un act prin care angajatorul te informează despre veniturile și contribuțiile tale în momentul plății pe care o face pentru munca pe care ai prestat-o. 

Cum spuneam, nu este obligatoriu prin lege. Cu toate acestea, este un document foarte util pentru tine, deoarece el conține informații despre drepturile și obligațiile bănești pentru luna scadentă. Practic, angajatorul îți transmite, transparent, datele despre salariul brut și net, indemnizații, sporuri, impozite, contribuțiile sociale plătite și nu numai, după cum vei afla în continuare.  

Atenție! Fluturașul de salariu nu este un document fiscal, prin urmare nu reprezintă dovada că angajatorul te plătește în fiecare lună. Nici nu ar avea cum, din moment ce nu este reglementat legal. Dovada că angajatorul ți-a dat salariul corespunzător pentru munca prestată este semnarea statelor de plată sau a altor documente justificative care demonstrează plata, după cum prevede Codul Muncii. Apoi, mai trebuie să știi că, potrivit Legii contabilității, statele de plată și toate celelalte documente justificative sunt păstrate și arhivate de către angajator pentru o perioadă de 50 de ani. 

Un alt aspect important este că fluturașul de salariu conține date confidențiale și, în funcție de regulamentul fiecărei companii, îl poți primi în format electronic sau pe hârtie. 

Citește și: Ce salarii poți câștiga în 2019 pentru cele mai căutate joburi: șofer – menajeră – meseriaș în construcții

Ce conține fluturașul de salariu

Nu există o formă standard a conținutului fluturașului de salariu. Fiecare angajator poate alege care sunt informațiile pe care le face publice și structura lor, în funcție de necesitățile și condițiile sale. În principiu, un astfel de document cuprinde câteva categorii de date cum ar fi cele de mai jos.

Date despre salariul brut și net:

  • salariul de bază – suma care este trecută în contractul individual de muncă, fără alte sporuri, prime;
  • salariul net;
  • prime, sporuri, bonusuri, diurnă;
  • valoarea orelor suplimentare; 
  • indemnizațiile de concediu sau incapacitatea temporară de muncă (dacă e cazul);
  • tichete de masă, cadou, de vacanță;
  • deduceri personale (dacă este cazul);
  • alte beneficii pe care ți le oferă angajatorul: abonamente la clinici medicale private, acces la sălile de fitness, cursuri de perfecționare, etc. 

Informații despre impozite:

  • impozit pe venit: 10%;
  • impozitul pentru tichetele de masă, cadou, de vacanță (sunt considerate venituri suplimentare și se impozitează).

Citește și: Cum îți negociezi salariul în funcție de experiență și industrie

Date despre contribuțiile sociale: 

Potrivit Codului Fiscal, sunt trei categorii de contribuții sociale obligatorii: contribuția la pensie (CAS), contribuția la sănătate (CASS) și contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM). Primele două sunt datorate de tine, ultima este datorată de angajator. Toate contribuțiile sociale sunt, însă, plătite către stat de compania la care lucrezi. Dacă lucrezi în construcții, legea prevede reduceri de taxe salariale în situația în care veniturile lunare brute maxime nu depășesc 30.000 de lei. În cazul în care suma este mai mare, atunci sunt plătite taxe salariale normale.

Contribuții sociale datorate de tine:

  • CAS – 25% (condiții normale de muncă), respectiv 21,5% (dacă lucrezi în construcții);
  • CASS – 10% (nu plătești dacă lucrezi în construcții și veniturile brute lunare nu depășesc 30.000 de lei).

Contribuții sociale datorate de angajator: 

  • CAS (condiții deosebite de muncă): 4% (la fel și în construcții);
  • CAS (condiții speciale de muncă): 8% (la fel și în construcții);
  • CAM: 2,25%, respectiv 0,3375% (în construcții);

Atenție! Pe lângă aceste contribuții sociale, mai sunt și altele, cum ar fi cele referitoare la fondul de șomaj, de exemplu. 

Fluturașul de salariu mai poate conține și alte informații, în funcție de ce decide angajatorul, cum ar fi datele despre zilele de concediu, tipul de concediu pe care l-ai avut, poprirea pe salariu (dacă e cazul). 

Când și cum primești fluturașul de salariu

Dacă primești salariul în două tranșe: avans și lichidare, primești fluturașul doar la lichidare. Compania la care lucrezi s-ar putea, însă, să îți dea un astfel de document și la avans. 

Actul este emis fie de departamentul Resurse Umane, fie de departamentul Financiar-Contabil și poate ajunge la tine în trei moduri:

  • fizic – pe suport de hârtie, înmânat personal, în plic sigilat;
  • prin e-mail;
  • printr-un program care gestionează documentele companiei.

Nu ești obligat, ca angajat, să păstrezi fluturașul de salariu pentru că nu îți va fi solicitat de ANAF sau de angajator. Nefiind un document fiscal, nu poate fi cerut nici în cazul unui control al Inspecției Muncii. Este doar un act de informare pe care compania ți-l poate da sau nu. Nici măcar în cazul în care vrei să obții un credit la bancă nu îți este de folos, pentru că băncile comunică direct cu ANAF-ul. 

Citește și: Creșterea salariului, cea mai importantă motivație pentru schimbarea jobului

Așadar, fluturașul de salariu nu este reglementat de nicio lege și nici nu este obligatoriu. Angajatorul ți-l poate da în cazul în care dorește și tot el este cel care decide ce informații să conțină. Actul în sine îți este foarte util pentru că te ajută să înțelegi mai bine care sunt veniturile tale și, fără să fie obligatoriu, îți dă senzația de transparență a datelor, ceea ce este foarte important în relația pe care o ai cu angajatorul. 

Sursa foto: Shutterstock


Autor:
3 iulie 2019

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

49 − 44 =

Alte articole