Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Angajatorii care, din diferite motive economice, tehnologice sau structurale, doresc să întrerupă sau să reducă activitatea firmei, pot opta pentru varianta șomajului tehnic. Află în cele ce urmează ce înseamnă șomajul tehnic, care sunt opțiunile pentru angajator și care sunt beneficiile pentru salariați pe această perioadă.
Ce este șomajul tehnic – reglementări legale
Cum se acordă șomajul tehnic
Condiții impuse angajatorilor pentru a beneficia de ajutor din partea statului
Care sunt avantajele șomajului tehnic
Ce este șomajul tehnic – reglementări legale
Este important de menționat că șomajul tehnic nu înseamnă încetarea raportului de muncă, ci doar se suspendă activitatea salariaților pe o anumită perioadă. Din punct de vedere legislativ, șomajul tehnic este reglementat de Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii.
Totodată, șomajul tehnic poate începe numai din inițiativa angajatorului. Acest lucru este prevăzut de art. 52, alin. (1), lit. c) din Codul Muncii. Angajatorul nu este obligat să suspende toate contractele de muncă, ci poate opta pentru suspendarea unui număr limitat de contracte individuale de muncă.
Trebuie menționat faptul că, în contextul actual al situației epidemiologice provocate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, a intrat în vigoare OUG nr. 30/2020. Această Ordonanță de Urgență prevede modificări a unor acte normative, astfel încât angajații să poate beneficia de mai multă siguranță la locul de muncă.
Citește și Codul muncii: tot ce trebuie sa stii despre drepturile si obligatiile tale, in calitate de angajat
Cum se acordă șomajul tehnic
Așa cum am specificat mai sus, șomajul tehnic presupune suspendarea contractelor de muncă ale salariaților, doar la inițiativa angajatorului. Cu alte cuvinte, salariatul este considerat în continuare angajat, iar contractul de muncă este suspendat. Acest lucru înseamnă că angajații care se află în această situație nu pot cere ajutor de somaj. Salariații rămân în continuare la dispoziția angajatorului.
În ceea ce privește angajatorul, acesta poate opta pentru următoarele variante:
Reducerea programului de muncă
Programul va fi redus de la cinci la patru zile pe săptămână, în cazul în care activitatea este redusă pe o perioadă care depășește 30 de zile lucrătoare. Implicit, în această situație va fi redus și salariul până când situația va fi remediată. Reducerea programului de muncă poate fi echivalat, astfel, cu zile de concediu fără plată.
Această decizie aparține angajatorului și trebuie luată după consultarea în prealabil a sindicatului sau a reprezentantului salariaților. Mai departe, angajatorul este obligat să informeze salariații despre hotărâre, având în vedere faptul că este vorba de o modificare a contractului de muncă. Acest aspect este prevăzut de art. 17 din Codul Muncii. Urmează, apoi, emiterea deciziei de reducere a programului de muncă. Decizia trebuie înregistrată în Registrul General de Evidență a Salariaților, cel târziu în ziua anterioară celei în care s-a produs modificarea.
Dosarul pentru șomajul tehnic, în această situație, trebuie să cuprindă următoarele documente:
- Decizia comunicată de către angajator salariaților;
- Documente care să demonstreze faptul că a existat o consultare cu sindicatul sau cu reprezentantul salariaților;
- Hotărârea pentru reducerea temporară a activității;
- Referat pentru justificarea și motivarea acestei decizii.
Suspendarea contractelor de muncă
În cazul în care angajații nu mai desfășoară nicio activitate, aceștia pot beneficia de indemnizație care nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază pentru locul de muncă respectiv. Această situație este valabilă doar dacă nu a fost redus programul de lucru la patru zile pe săptămână.
Pe durata acestei perioade, când contractele de muncă sunt suspendate și angajații nu prestează muncă, se vor calcula, reține și vira impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii. Totuși, în cazul acestei indemnizații, nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă.
Dacă sunt acordate indemnizații pentru trecerea temporară în altă muncă ori carantină sau alte venituri care sunt asimilate salariilor, se va aplica un impozit, conform Codului Fiscal.
Decizia trebuie comunicată salariaților și înregistrată apoi în Registrul General de Evidență a Salariaților, cel târziu în ziua anterioară celei în care s-a produs modificarea. Salariații trebuie să țină cont de faptul că rămân la dispoziția angajatorului odată ce activitatea va fi reluată, în cazul în care acest lucru este posibil.
Dosarul pentru șomajul tehnic, în cazul suspendării contractul de muncă, trebuie să conțină următoarele documente:
- Decizia comunicată de către angajator salariaților;
- Hotărârea pentru întreruperea temporară a activității;
- Referat pentru justificarea și motivarea acestei decizii.
Citește și Care este rolul sindicatelor: cadru legislativ, roluri si avantaje
Șomajul tehnic în perioada epidemiei COVID-19
În cele din urmă, este important de menționat următorul fapt: angajatorii care vor să beneficieze de subvenție de la stat, așa cum este specificat în OUG nr. 30/2020, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Activitatea este întreruptă parțial sau total în baza certificatului de urgență;
- Activitatea este redusă în urma efectelor produse de epidemia COVID-19 și nu pot plăti toate salariile angajaților.
Dacă angajatorul nu îndeplinește aceste criterii, atunci va trebui să achite pe cont propriu indemnizația de șomaj tehnic, din fondul de salarii. Impozitul pe venit va fi calculat conform Codului fiscal, art. 78, alin. (2), lit. a).
Ultimele modificări au fost făcute în baza situației actuale provocate de epidemia COVID-19 și pot apărea și alte modificări, pe măsură ce situația se schimbă.
Condiții impuse angajatorilor pentru a beneficia de ajutor din partea statului
În ceea ce privește condițiile pentru primirea ajutorului din partea statului, Ordonanța de Urgență 30/2020, adoptată în contextul situației actuale de epidemie COVID-19, prevede următoarele aspecte:
- Angajatorii nu mai au obligația de a menține raporturile de muncă pentru o perioadă de cel puțin șase luni de la data la care a fost suspendată activitatea;
- Angajatorii trebuie să depună certificatul de situație de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și lista salariaților care vor beneficia de indemnizația de șomaj tehnic (documentele pot fi depuse prin poșta electronică).
Care sunt avantajele șomajului tehnic
Din punctul de vedere al avantajelor pentru angajați, șomajul tehnic reprezintă o opțiune eficientă pentru a putea rămâne angajat în continuare și de a primi o indemnizație care nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază.
Pentru angajatori, varianta șomajului tehnic le permite acestora să păstreze angajații pe perioada în care contractele de muncă sunt suspendate. De asemenea, le permite reducerea cheltuielilor salariale și a altor contribuții și cheltuieli.
Așadar, șomajul tehnic presupune reducerea programului de lucru sau suspendarea contractelor de muncă, în cazul în care angajații nu mai desfășoară nicio activitate. Referitor la cea de-a doua situație, angajații au dreptul de a primi o indemnizație în valoare de 75% din salariul de bază pentru acea funcție.
Sursă foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
7 April 2020
Ultima editare: 12 May 2020