Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Indiferent în ce domeniu activezi, cauți să fii cât mai productiv la locul de muncă, fie pentru că te gândești că numai așa îți poți păstra jobul, fie pentru că urmărești să evoluezi în carieră și să demonstrezi ce calități ai. De cele mai multe ori, însă, conceptul de productivitate este înțeles greșit, pentru că el nu înseamnă nicidecum să faci liste cu multe taskuri, pe care să le bifezi în fiecare zi și la care să adaugi altele. Oamenii de succes nu se concentrează pe ideea de a face cât mai multe lucruri, ci la îndeplinirea sarcinilor de serviciu într-un mod eficient.
În cele ce urmează, afli care sunt câteva trucuri rezultate din experiența unora dintre cei mai de succes oameni ai planetei și ce poți face concret pentru a-ți crește productivitatea.
Ce înseamnă productivitatea muncii
Până în 1926, când Henry Ford a stabilit săptămâna de muncă la 40 de ore, se credea că productivitatea se poate măsura în numărul de ore. Prin urmare, cu cât oamenii stăteau mai mult la serviciu, cu atât erau mai productivi. Henry Ford a constat, însă, că numărul excesiv de ore de muncă nu creștea productivitatea decât foarte puțin și pentru perioade scurte de timp. Așadar, productivitatea nu se poate obține prin creșterea timpului alocat muncii.
Apoi, un alt element-cheie care definește productivitatea este aplicarea principiului „Work smarter, not harder” (Muncește inteligent, nu din greu). Cu alte cuvinte, a fi productiv nu înseamnă să rezolvi multe taskuri adunate pe agenda zilnică, ci să lucrezi eficient.
Pentru o bună productivitate, orice angajator ar trebui să țină seama de cinci aspecte importante:
- Stabilirea unor obiective măsurabile și concrete. Pentru atingerea acestora, angajații primesc direcțiile corecte.
- Coordonarea eficientă. Nicio echipă nu poate avea rezultatele dorite, în lipsa unui management adecvat. Prin urmare, orice lider de echipă trebuie să știe să ghideze oamenii, să le ofere suportul profesional și uman de care au nevoie, pentru a îndeplini obiectivele fixate la nivelul companiei.
- Pregătirea și aptitudinile. Alegerea oamenilor potriviți pentru un anume tip de job.
- Condițiile de muncă. Pentru o productivitate satisfăcătoare, este nevoie de crearea unui mediu de lucru în care oamenii să se poată concentra, să aibă echipamentele necesare, să muncească în siguranță, să poată face pauze de masă sau de relaxare.
- Problemele personale. Fiecare om poate avea probleme care îi influențează la un moment dat productivitatea: o perioadă stresantă, o afecțiune medicală, meteosensibilitate.
Pe de altă parte, lipsa de productivitate poate avea cauze multiple și identificarea obstacolelor este importantă, ca să știi cum să acționezi punctual, pentru a-ți crește eficiența în muncă. Concret, există trei mari categorii de factori care pot influența negativ productivitatea:
- factori de mediu – zgomotele, anumite elemente vizuale, oamenii din jur îți pot distrage atenția;
- factori organizaționali – fixarea unor obiective nerealiste sau neclare, la nivel de companie, lipsa flexibilității, multitasking-ul, echipamentele insuficiente sau neperformante;
- factori psihologici – comunicarea deficitară, neîncrederea, negativismul, lipsa de respect.
În general, măsurarea productivității se face la începutul unui ciclu de lucru și apoi, din nou, peste șase luni sau un an, pe baza unor calcule matematice, ținând cont de cât poate produce un angajat pe oră, raportat la costurile produsului în sine și la salariul său. Când vine, însă, vorba despre munca de creație ori de activități de formare, cum se întâmplă atunci când ai un job în domeniul educatie sau training, măsurarea productivității este foarte dificilă.
Ce fac oamenii de succes, pentru a fi productivi – trucuri utile
Nu există o rețetă universal valabilă pentru a fi productiv, dar cu siguranță sunt câteva exemple de oameni de succes de la care ai ce învăța la acest capitol. De la „renunță la hârtie” (Bill Gates), „învață să spui «nu»” (Warren Buffet), „ia o pauză de la munca de birou” (Winston Churchill), până la „asigură-te că dormi suficient” (Arianna Huffington) sau „nu uita să te antrenezi” (Richard Branson), îți poți construi un set generos de metode pe care le poți încerca pentru a-ți menține productivitatea în muncă și chiar a o îmbunătăți. Iată care ar fi unele dintre cele mai interesante trucuri pe care ai putea să le aplici în viața ta:
- Fii impulsiv – Bill Gates – „Când îți vine o idee bună, acționează imediat”; aceasta, pentru că trebuie să te miști repede și să fii cu un pas înaintea competiției.
- Cum îi poți urma exemplul: productivitatea înseamnă eficiență, în primul rând, dar și creativitate. Atunci când îți vine o idee pentru a rezolva un task, nu ezita să o pui imediat în practică.
- Câte puțin în fiecare zi – Stephen King – cu peste 60 de romane la activ și peste 200 de nuvele, este unul dintre cei mai productivi scriitori contemporani; el spune că secretul este să scrii zilnic, indiferent unde te afli și chiar și atunci când ești în vacanță; se știe despre el că scrie 10 pagini pe zi și că, pentru un singur roman, are cel puțin trei ciorne;
- Cum îi poți urma exemplul: atunci când ți se încredințează proiecte mari, cu deadline-uri, încearcă să faci în fiecare zi câte puțin, pentru a-ți atinge obiectivele. Renunță la toate lucrurile neimportante care nu contribuie la rezultatele pe care vrei să le obții.
- Nu acorda prioritate corespondenței – Napoleon Bonaparte era adeptul gândirii strategice, care înseamnă să te asiguri că lucrurile care contează cu adevărat sunt bine făcute. Prin urmare, el obișnuia, de exemplu, să amâne citirea scrisorilor pe care le primea, pentru un moment în care nu avea de rezolvat probleme importante.
- Cum îi poți urma exemplul: prioritizează mesajele primite pe mail. Citește-le doar pe cele urgente și lasă-le pe restul pentru mai târziu. Pe cât posibil, nu deschide mailul non-stop și nu încerca să răspunzi instant la toate mesajele. Asigură-te că verifici corespondența de două ori pe zi, dar nu mai mult.
- Angajează oameni cu experiență – făcând referire la postul de asistent manager, Ramit Sethis, autorul cărții ”I Will Teach You To Be Rich”, spune că una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac antreprenorii este să angajeze începători fără experiență pe o astfel de poziție. El consideră că o astfel de persoană nu are capacitatea să valorifice timpul pe care îl are la dispoziție și nici să organizeze foarte bine lucrurile, ceea ce va rezulta într-o productivitate mică.
- Cum îi poți urma exemplul: dacă ești în căutarea unor angajați valoroși, un site specializat, așa cum este OLX, te ajută să îi găsești pe cei mai buni pentru tine. Poți să-ți faci cunoscut anunțul de angajare aici și să atragi candidații potriviți, care pot aplica simplu și rapid, la jobul pe care și-l doresc. Important pentru tine nu este neapărat să găsești oameni tineri și fără experiență, doar pentru că le poți oferi un salariu mai mic. Scopul tău este să alegi oameni care au pregătire și care pot fi productivi, fără să-i impingi tu de la spate.
Cum îți crești productivitatea – reguli generale
Dincolo de modelele pe care le poți urma, ca să poți avea rezultate similare oamenilor de succes, există niște reguli simple de care ar fi bine să ții cont, pentru a fi mai eficient la locul de muncă:
- renunță la întreruperile inutile – potrivit Asociației Americane de Psihologie (APA), există mai mulți factori perturbatori, care îți pot afecta productivitatea; de pildă, dacă ai un job în domeniul finante-contabilitate, atunci este posibil ca puterea ta de concentrare să nu mai fie aceeași dacă acorzi prea mare importanță e-mailurilor sau dacă folosești rețelele de socializare; mai ales când ai un proiect dificil și urgent, este indicat să reduci la minimum aceste tipuri de interacțiune; pe cât posibil, încearcă să te izolezi pentru câteva ore;
- fă pauze scurte – numeroase studii au demonstrat că puterea de concentrare scade după 30 de minute de activitate continuă; soluția este să faci pauze scurte o dată la jumătate de oră, dar, dacă faci o muncă de creație, cum este cea din marketing sau public relations, atunci nu te întrerupe când simți că ai inspirație; termină o etapă din ceea ce ai de făcut și pe urmă, ia o pauză;
- împarte-ți atribuțiile în categorii – dacă ai de rezolvat 10 lucruri într-o zi, poate nu sunt toate la fel de urgente sau importante; prin urmare, împarte sarcinile de pe agenda zilnică, pe categorii, în funcție de prioritate;
- folosește dimineața pentru tine – dimineața este cel mai important moment al zilei, când vine vorba despre productivitatea muncii; regula de aur este să nu îți începi ziua cu verificarea mailurilor și a calendarului, pentru că e ca și când le permiți altora să-ți facă programul; începe-ți ziua printr-un mic dejun delicios, citește știrile, meditează, privește natura, fă un pic de mișcare, dă o tură de parc; în felul acesta, îți vei asigura „combustibilul necesar” pentru o zi productivă.
Productivitatea muncii depinde de foarte mulți factori și, uneori, este foarte greu să fii performant. Ținând cont de câteva trucuri simple, testate de oamenii de succes din întreaga lume, și de regulile simple care definesc și îmbunătățesc productivitatea, poți fi eficient la locul de muncă, indiferent de situațiile care apar.
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
30 March 2021