Autor: Alves Lucas
În meseria de șofer, câștigurile variază la fel de mult ca posibilitățile de practicare a meseriei. Dacă salariul unui șofer de taxi poate ajunge, în București, și la 4.000 de lei, lunar, un șofer care prestează servicii de curierat în Marea Britanie poate câștiga 2.650 de lire, pe lună. Vezi care sunt concluziile noastre mai jos.
Veniturile pentru un profesionist variază atât în funcție de nișa aleasă, dar și în funcție de locul în care își practică meseria sau de cerințele speciale pe care le îndeplinește. De altfel, fișa postului unui șofer, indiferent de specializarea sa, poate include și diferite alte activități, așa cum sunt manipularea mărfurilor transportate sau întreținerea mașinii și efectuarea vizitelor regulate la service.
Dacă îți sună bine un job de șofer în România sau în străinătate, vezi toate ofertele proaspete de pe OLX, aici.
Din ce sunt alcătuite veniturile tale, dacă profesezi ca șofer
Câștigurile materiale nu se limitează întotdeauna la salarii, mai ales în România, unde numeroși angajatori practică plata salariului minim pe economie și „compensează” prin adaosuri și tertipuri specifice, așa cum sunt diurnele și indemnizațiile. Să clarificăm, așadar, în ce constă câștigul unui șofer care alege să își practice meseria în țară:
- Salariul reprezintă contraprestația muncii depuse de către salariat, în baza contractului individual de muncă.
- Diurna reprezintă o cheltuială a angajatorului pentru deplasările angajatului în afara localității de rezidență. Aceasta are menirea de a acoperi cheltuielile uzuale, cele pentru hrană și cele pentru transport în localitatea de deplasare a angajaților. În România, diurna minimă este de 17 lei/ zi, iar cea maximă de 42,5 lei/ zi. În afara țării, dar pe teritoriul Uniunii Europene sau „în comunitate”, limitele acesteia sunt cuprinse între 35 și 87,5 euro/ zi. Ce trebuie să înțelegi, ca salariat, este că diurna nu face parte din salariu, ci reprezintă o cheltuială a companiei în interes propriu; aceasta nu este fiscalizată dacă nu depășește limitele menționate anterior, iar angajatorii nu plătesc taxe sau contribuții la sănătate pentru sumele acordate astfel.
- Indemnizația de cazare este o altă cheltuială pe care angajatorul și-o poate asuma în cazul în care deplasarea angajatului în afara localității impune acest lucru prin respectarea timpilor de odihnă și a programului de lucru.
Ținând cont de aceste tipuri de câștiguri și de specificul lor, este foarte important să îți negociezi salariul astfel încât să beneficiezi de toate drepturile de angajat, de la plata concediului medical în conformitate cu veniturile, la compensările în caz de accidente. Pe scurt, îndreaptă-ți atenția și cere un salariu pe măsura competențelor și a responsabilităților și nu face compromisuri pentru a obține venituri aparent mai mari, dar care pe termen lung nu îți vor aduce niciun avantaj.
Pe forumurile de specialitate este adesea adusă în discuție problema salariului, iar șoferii experimentați sunt de părere că veniturile suplimentare provenite din diurne și indemnizații și acceptarea unui salariu minim pe economie în favoarea acestora „strică piața” și pot genera situații precum plata minimă a orelor suplimentare efectuate noaptea și în weekend sau contribuțiile foarte mici la pensie.
Pentru a înțelege mai bine care sunt drepturile tale în calitate de angajat și pentru a te putea raporta la legislația în vigoare privind desfășurarea muncii în condiții legale pentru a preveni abuzurile, citește și Codul muncii: tot ce trebuie să știi despre drepturile și obligațiile tale, în calitate de angajat.
Care sunt șoferii care câștigă cel mai bine
Atunci când alegi această meserie, știi deja că ai mai multe posibilități de a profesa și, în funcție de prioritățile tale, vei ști și către ce job să te îndrepți. Bineînțeles că un șofer de taxi sau un șofer angajat la o firmă de curierat internă nu va ajunge niciodată la câștigurile colegilor de pe TIR.
Pe de altă parte, salariul unui șofer de camion este comparabil cu al unuia specializat pe transport persoane, dacă acesta conduce un autocar și nu un microbuz. Transporturile speciale, așa cum sunt cele de bani și valori, implică o responsabilitate mare, care îți poate aduce câștiguri frumușele. Același lucru este valabil și în cazul transporturilor agabaritice sau al celor de substanțe inflamabile precum sunt combustibilii.
Deși, în principiu, salariul crește pe măsură ce competențele (permis de categoria C și E, card de tahograf etc.) și responsabilitățile sunt mai mari, există și situații când un șofer auto cu permis categoria B poate câștiga mai mult decât un șofer pe camion; ia în calcul, de exemplu, varianta angajării la o ambasadă sau ca șofer personal al unei familii foarte înstărite.
Există și alte nișe în care câștigurile pot fi substanțiale în această meserie, așa cum sunt domeniul agricol sau cel medical. Pentru a afla mai multe despre posibilitatea de a face bani și de a trăi exclusiv din condus, dar și pentru a ști ce competențe sunt necesare pentru această meserie, citește și Ce joburi poți avea ca șofer profesionist și ce calificări îți trebuie pentru fiecare.
Cum arată harta salariilor pentru șoferi: unde se câștigă mai bine, în România sau în străinătate?
Pentru că nivelul de trai și costurile sunt mult mai reduse la noi în țară, câștigurile salariale sunt și ele mai mici, în general. De altfel, în această comparație nu vom include veniturile provenite din diurne și indemnizații și ne vom raporta strict la salariile șoferilor din România și din străinătate.
Asta nu trebuie să te descurajeze să profesezi pe teritoriul țării, cu atât mai mult cu cât acest lucru îți va permite să rămâi aproape de familie și prieteni și să ai un oarecare confort emoțional.
Iată însă care sunt țările în care meseria de șofer este foarte bine plătită brut, conform unui studiu realizat în 2016 de către Comite National Routier, care este în continuare de actualitate din punct de vedere comparativ pentru șoferii de pe rutele internaționale:
- Luxemburg: 39.702 euro/ an, respectiv 3.308,5 euro/ lună
- Germania: 31.972 euro/ an, respectiv 2.664 euro/ lună
- Belgia: 31.428 euro/ an, respectiv 2.619 euro/ lună
- Franța: 29.736 euro/ an, respectiv 2.478 euro/ lună
- Italia: 29.294 euro/ an, respectiv 2.441 euro/ lună
- Spania: 19.878 euro/ an, respectiv 1.656,5 euro/ lună
- România: 5.143 euro/ an, respectiv 428 euro/ lună
- Bulgaria: 3.636 euro/ an, respectiv 303 euro/ lună
Pe lângă salariul propriu-zis, șoferii angajați în toate aceste țări, inclusiv în România, beneficiază de indemnizații destul de mari ca valoare, după cum urmează:
- Luxemburg: 4.256 euro/ an, respectiv 354,6 euro/ lună
- Germania: 5.292 euro/ an, respectiv 441 euro/ lună
- Belgia: 8.161 euro/ an, respectiv 680 euro/ lună
- Franța: 8.780 euro/ an, respectiv 731,6 euro/ lună
- Italia: 11.409 euro/ an, respectiv 950,7 euro/ lună
- Spania: 10.738 euro/ an, respectiv 894,8 euro/ lună
- România: 11.550 euro/ an, respectiv 962,5 euro/ lună
- Bulgaria: 11.550 euro/ an, respectiv 962,5 euro/ lună
Asta înseamnă că veniturile medii lunare ale unui șofer angajat în Luxemburg sunt de aproximativ 3.663 euro, pe când cele ale unui șofer de încadrare similară din România se apropie de valoarea de 1.400 euro. Costurile necesare traiului zilnic diferă și ele, așadar salariul și indemnizațiile nu sunt întotdeauna un criteriul cel mai bun de alegere a unui job.
Gândește-te la nevoile tale financiare, la necesitatea sau dorința de a fi alături de familie, la sacrificiile pe care ești dispus să le faci pentru un trai mai bun și la compromisurile pe care nu ți le poți asuma. Trage linie după ce ai cântărit avantajele și dezavantajele și virează cu încredere spre drumul pe care l-ai ales.
Dacă vrei să afli mai multe informații despre meseria pe care ai ales-o, intră pe OLX, unde vei găsi nu doar articole interesante, ci și joburi pe măsura așteptărilor tale. Îți ținem pumnii la interviu!
Autor: Alves Lucas
12 November 2018
Ultima editare: 18 December 2019