Autor: Alves Lucas
Unul dintre cele mai solicitante joburi în industria hotelieră, dar și printre cele care oferă cele mai mari satisfacții, este cel de recepționer.
Calitățile și abilitățile pe care trebuie să le aibă un recepționer
Ce responsabilități și sarcini ai ca recepționer
Programul de lucru al unui recepționer
Cât poți câștiga dacă te angajezi ca recepționer
Cu siguranță ai avut de-a face până acum cu un recepționer – într-un concediu pe litoral sau într-un city-break peste granițe, dacă te-ai cazat la un hotel sau la o pensiune, acesta a fost prima persoană care te-a întâmpinat atunci când ai intrat pe ușă. Un astfel de job nu se rezumă însă doar la formalitățile de cazare și la predarea cheii.
Dacă vrei să lucrezi în spatele recepției, trebuie să fii pregătit să le oferi clienților servicii și informații complete despre orice i-ar putea interesa – de la restaurante de calitate la atracții turistice și până la solicitări mărunte, cum ar fi orarul de funcționare a barului.
Nu este totul roz pentru un recepționer, oricât de pregătit ar fi. Unii dintre turiști pot avea cereri imposibile, iar nemulțumirile sunt mereu la ordinea zilei. „Salteaua este deteriorată, lenjeria de pat nu este curată, e igrasie în baie, apa nu curge, nu avem șampon, e un bec ars, miroase ciudat, am plătit pentru o cameră cu vedere la mare și balconul dă spre o fundătură”- toate astea sunt probleme pe care un recepționer trebuie să le rezolve cât mai repede și întotdeauna în favoarea clientului.
Iată ce trebuie să știi despre acest job, de la calitățile pe care trebuie să le pui în CV până la responsabilitățile pe care le poți avea la recepție și ce salariu ai putea câștiga.
Unde te poți angaja ca recepționer
- într-un hotel sau într-o pensiune (poate fi un job în țară sau în străinătate)
- într-o companie
- într-o clădire de birouri
În continuare ne vom ocupa în principal de atribuțiile unui recepționer de hotel, pentru că este unul dintre cele mai solicitante și mai căutate joburi.
Calitățile și abilitățile pe care trebuie să le aibă un recepționer
De departe cel mai important lucru de care trebuie să ții cont atunci când vrei să te angajezi în industria ospitalității este să-ți placă să interacționezi cu oamenii, fie că e vorba despre clienți sau despre ceilalți angajați ai hotelului. Dacă ești o persoană morocănoasă care se enervează repede, poate ar fi bine să te orientezi către alt job. Iată care sunt celelalte calități și abilități pe care e bine să le ai în acest domeniu:
Abilități de comunicare verbală și scrisă
Recepționerul este prima persoană cu care interacționează un turist care trece pragul hotelului, așa că trebuie să-i poată oferi acestuia toate informațiile de care are nevoie. Nu e suficient să-i spui doar cât costă o cameră și care e meniul de la micul dejun, așa că trebuie să fii pregătit pentru orice întrebare. Pentru asta e bine să vorbești aceeași limbă – și la propriu, și la figurat -, iar cunoașterea unei limbi străine e esențială pentru a te angaja ca recepționer.
Atenție la nevoile clienților
Printre clienții unui hotel se numără oameni din toate categoriile sociale, cu pretenții și dorințe extrem de variate, pe care de multe ori un recepționer trebuie să le poată rezolva într-un timp cât mai scurt. Un client vrea să ia masa într-un local tradițional, altul, într-unul modern. Sunt cazuri în care oamenii nou-sosiți nu știu la ce să se aștepte într-un oraș nou, așa că trebuie să fii capabil să le faci un program pe gustul lor și recomandări care să-i încânte și să-i facă să revină și data viitoare.
Bun management al timpului
O zi obișnuită de lucru la recepție poate fi una destul de aglomerată, mai ales în sezonul turistic. Poți fi în situația de a discuta cu doi-trei clienți în același timp – unii care abia au sosit, alții care pleacă, plus apeluri telefonice de la oameni care vor să-și facă o rezervare sau cer informații suplimentare despre ofertele de cazare. De aceea e important să știi cum să-ți împarți timpul între ei, în așa fel încât să le oferi tuturor răspunsurile potrivite cât mai repede și cu zâmbetul pe buze.
Cunoștințe de contabilitate
Pe lângă activitățile menționate mai sus, un recepționer trebuie să aibă și cunoștințe generale de contabilitate, pentru că va completa facturi, va semna contracte și va ține o evidență cât mai clară a persoanelor care se cazează la hotel. De asemenea, în cazul în care hotelul are o cameră de depozitare a bagajelor sau cutii de valori pentru clienți, trebuie să țină socoteala bunurilor lăsate în grijă.
Atitudine prietenoasă și ospitalieră
Una dintre principalele calități pe care trebuie să le aibă un recepționer este atitudinea prietenoasă. Toți avem uneori o zi proastă, dar el trebuie să poată trece peste nemulțumirile personale și să afișeze un zâmbet cât mai autentic la orice oră din zi și din noapte. Nu toți vizitatorii (turiști sau nu) sunt în toane bune, mai ales dacă vin de la un drum lung, așa că ultimul lucru pe care ar trebui să-l faci e să-i tratezi „cu acreală” sau să le vorbești de sus. Un zâmbet și câteva vorbe de bun venit, împreună cu servicii prompte, pot face diferența.
Profesionalism și ținută exemplară
Așa cum am văzut mai sus, una dintre calitățile necesare este ospitalitatea, dar aceasta trebuie însoțită și de o ținută exemplară în spatele recepției. În majoritatea hotelurilor se poartă hainele office, iar costumul – sau taiorul – este „uniforma” de zi cu zi. Aspectul trebuie să fie unul îngrijit, pentru că recepționerul este, de multe ori, prima persoană cu care un nou-venit are contact odată sosit în hotel. Ținuta profesională se vede și în spatele ghișeului, care trebuie să fie ordonat și curat la orice oră din zi și din noapte.
Alte aptitudini necesare pentru un recepționer
- Răbdare și calm – vei avea de-a face cu tot felul de oameni, unii mai enervanți decât alții. Trebuie să știi să-ți păstrezi atitudinea binevoitoare în orice moment.
- Cunoștințe turistice despre oraș – e esențial să le poți da indicații și recomandări celor care îți solicită ajutorul, de la restaurantele cele mai populare din zonă până la atracții și cum se ajunge cât mai ușor la ele.
- Lucru în echipă – recepționerul este legătura dintre client și ceilalți angajați, fie că e vorba despre cei de la restaurant sau de la curățătorie, așa că e esențial să aibă relații bune cu fiecare dintre aceștia.
Ce responsabilități și sarcini ai ca recepționer
Pe lângă primirea și cazarea turiștilor, un recepționer trebuie să jongleze cu nenumărate alte sarcini: să răspundă la telefoane și la e-mailuri, să ofere indicații și recomandări tuturor celor care-i solicită ajutorul, să se ocupe de bagaje și să facă rezervări. Iată care sunt principalele responsabilități pe care le poți avea la recepția unei unități de cazare:
- Să-i întâmpini pe clienți și să îndeplinești operațiunile de check-in și check-out cu profesionalism.
- Să răspunzi la telefon și să oferi consiliere clienților deja cazați sau celor care urmează să sosească la hotel și cer informații suplimentare.
- Să supraveghezi și să coordonezi, în unele cazuri, întreaga activitate a recepției, de la portari la băieții de serviciu și la cameriste.
- Să cunoști foarte bine toate facilitățile pe care le oferă hotelul, detalii despre restaurant, meniu, room-service și curățătorie de haine – dacă este cazul.
- Să le oferi clienților informații corecte despre atracțiile și locurile de vizitat în apropierea hotelului și nu numai.
- Să faci rezervări pentru clienții care solicită alte servicii pe lângă cele oferite de hotel, cum ar fi rezervări la restaurante, mijloace de transport de la și până la aeroport, închirierea unui autoturism.
- Să cunoști și să pui în aplicare, atunci când e cazul, normele de siguranță și regulamentele unității de cazare.
- Să păstrezi discreția în legătură cu solicitările clienților și să le respecți acestora intimitatea.
- Să primești nemulțumirile celor cazați în hotel și să iei măsuri pentru rezolvarea lor, dacă este posibil.
- Să te ocupi de organizarea unor evenimente diverse, de la conferințe până la mese festive.
- Să păstrezi ordinea și curățenia în recepția hotelului.
Dacă îți sună bine un job de recepționer, vezi toate ofertele proaspete de pe OLX, aici.
Condiții pentru angajarea ca recepționer
Te poți angaja ca recepționer și dacă nu ai experiență anterioară în acest domeniu, dar de multe ori – mai ales la hotelurile cu tradiție, care oferă servicii de calitate – sunt necesare studii de specialitate în domeniu. În România există multe instituții acreditate care oferă cursuri de recepționer, cu o durată variabilă, de la câteva săptămâni până la un an.
Dacă ai lucrat în vânzări sau într-un departament de relații cu clienții, vei avea un avantaj major la interviul de angajare. Pentru început însă, diploma de bacalaureat este suficientă pentru a-ți face intrarea în acest domeniu. Cunoașterea limbii engleze la nivel conversațional este esențială, pentru că vei avea de-a face cu mulți turiști străini.
Programul de lucru al unui recepționer
Principalul lucru pe care trebuie să-l știi despre programul unui recepționer este faptul că e în ture. Asta înseamnă că vei lucra uneori dimineața, alteori seara, în weekend sau de sărbători. Programul de lucru poate fi de 8 ore, însă, în unele cazuri – mai ales pentru cei care lucrează în ture de noapte -, poate ajunge până la 12 ore, urmate de 24 de ore libere. Dacă ești la începutul carierei sau ești încă student, îți poți găsi chiar și un job part-time în domeniu.
Cât poți câștiga dacă te angajezi ca recepționer
Salariul pe care îl poate câștiga un recepționer poate varia în funcție de mai multe criterii, cum ar fi responsabilitățile pe care le are, numărul de stele ale hotelului sau orașul în care se află. De exemplu, la un hotel de patru stele amplasat într-o stațiune turistică de la malul mării, un recepționer va fi mai bine plătit decât la o pensiune aflată la marginea unui oraș mic, într-o zonă în care turiștii ajung rareori.
Chiar și așa, salariul brut pentru un recepționer poate fi de două ori salariul minim pe economie (aproximativ 2.000 de lei net) și crește odată cu experiența angajatului și cu pretențiile unității de cazare. În plus, multe hoteluri oferă masă gratuită, iar cele aflate în stațiuni oferă și cazare în perioada de vârf a sezonului, așa că poți aplica la un job de recepționer chiar dacă este în alt oraș.
Dacă vrei să afli mai multe informații despre meseria pe care ai ales-o, dar şi despre cum să-ţi îmbunătăţeşti şansele la un loc de muncă mai bine plătit, intră pe OLX.ro. Vei găsi nu doar articole interesante, ci și joburi pe măsura așteptărilor tale. Îți ținem pumnii la interviu!
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Alves Lucas
22 April 2019
Ultima editare: 24 February 2020