Autor: Alves Lucas
Ai trecut de stresul interviului și ești gata să începi un nou job. Mai ai doar un pas pentru aceasta: dosarul de angajare, adică actele pe care trebuie să le aduci noului angajator ca să-ți poată încheia un contract de muncă. Unele dintre aceste documente îți sunt cerute indiferent de compania la care te duci să lucrezi sau de specificul funcției pe care o vei avea. Altele ți se pot cere doar în anumite situații.
Iată, mai jos, care sunt actele și documentele de care ai nevoie atunci când te angajezi:
Documente de care ai nevoie, indiferent de jobul pe care vrei să îl obții
Indiferent de jobul pe care vrei să-l obții, orice angajator îți va solicita, obligatoriu, următoarele acte pentru angajare:
- actul de identitate – este primul document din dosarul tău de angajare, prin care atești identitatea ta și domiciliul;
- certificat medical – este actul prin care demonstrezi că ești apt de muncă; îl poți obține de la medicul de familie, dar cel mai bine este să ți-l dea un medic specializat în medicina muncii;
- acte de studii – diplomă de la ultima școală absolvită (liceu, bacalaureat, licență, master, certificate de calificare, atestate – care au legătură cu specificul noului tău job);
- certificat de căsătorie și certificatele de naștere ale copiilor – pentru ca angajatorul să-ți poată acorda deduceri personale.
Dacă este vorba despre un cetățean străin, angajatorul îi va solicita, pe lângă cele de mai sus, și avizul de angajare, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări.
Acte pe care trebuie să le soliciți de la fostul loc de muncă
Atunci când îți schimbi locul de muncă, noul angajator îți va solicita anumite documente de la fosta companie sau instituție la care ai lucrat. Iată care sunt acestea și motivul pentru care îți sunt cerute la angajare:
- nota de lichidare – angajatorul nu are obligația, din punct de vedere legal, să-ți elibereze un astfel de act, ceea ce înseamnă că nu trebuie să te aștepți ca el să facă acest lucru automat; ți se va emite un astfel de document numai dacă tu îl soliciți; motivul pentru care noul angajator îți va cere nota de lichidare este că vrea să se asigure că între tine și fosta companie la care ai lucrat nu există niciun fel de datorie;
- adeverință de vechime în muncă – este un act prin care dovedești că ai fost angajat într-un anume interval; este un document important, mai ales în situația în care Casa de Pensii îl solicită; în plus, noul angajator poate calcula ce beneficii, sporuri, câte zile de concediu de odihnă pe an îți poate acorda, în funcție de vechimea pe care o ai;
- adeverință medicală – este actul care atestă câte zile de concediu medical ai avut în ultimele 12 luni și pentru ce afecțiuni. Atenție! Este un document diferit de certificatul medical ce este emis de un medic specializat în medicina muncii, după cum ai aflat mai sus.
Acte și documente pe care unii angajatori ți le pot cere
Pe lângă toate documentele menționate mai sus, angajatorul îți mai poate cere și alte acte, cum ar fi cele de mai jos:
- curriculum vitae – unele companii îți pot cere acest document, ca să-l pună în dosarul tău de angajare; mare atenție la redactarea CV-ului pentru că angajatorul îl poate folosi în momentul în care vrea să facă o restructurare sau să renunțe la serviciile tale, argumentând că informațiile trecute în curriculum vitae nu corespund cu aptitudinile și pregătirea profesională pe care le-ai demonstrat la locul de muncă;
- recomandare de la vechiul loc de muncă – în momentul în care dorești să îți schimbi jobul, noul angajator poate cere o scrisoare de recomandare din partea fostului tău superior, ca să se convingă de faptul că ești potrivit pentru funcția pe care el ți-o oferă; de obicei, acest document este solicitat odată cu scrisoarea de intenție pe care tu o trimiți angajatorului înainte de interviu;
- cazierul judiciar și cazierul fiscal – sunt două acte pe care angajatorul ți le poate cere ca să se asigure că ai respectat legile penale (cazierul judiciar) și legislația din domeniul fiscal (cazierul fiscal);
- brevete, atestate – în funcție de specificul jobului, angajatorul îți poate solicita un brevet, o licență pe care o ai pentru a desfășura o anumită activitate sau un atestat care să dovedească pregătirea și experiența profesională;
- alte documente – repartiția AJOFM (dacă ai avut ajutor de șomaj), declarație pe proprie răspundere că nu ai făcut poliție politică (dacă vrei să obții un post în Jandarmerie, de pildă), declarația privind conflictul de interese (dacă vrei să fii funcționar public).
Indiferent dacă angajatorul îți solicită sau nu anumite documente, este bine să le ai într-un dosar al tău pentru situația în care îți vor fi cerute sau măcar să știi de unde le poți obține.
Dacă vrei să afli mai multe informații despre meseria pe care ai ales-o, intră pe OLX.ro, unde vei găsi nu doar articole interesante, ci și joburi pe măsura așteptărilor tale. Îți ținem pumnii la interviu!
Sursa foto: Shutterstock
Autor: Alves Lucas
18 September 2019