Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
Dacă ești în căutarea unui job nou, poate ai aplicat deja pentru câteva oferte. Ai citit descrierea postului, ai căutat informații despre companie și ai finalizat procesul de aplicare. Tot ce a mai rămas de făcut este să te pregătești pentru procesul de selecție. Dacă CV-ul tău trece de prima etapă, atunci, cel mai probabil, vei fi sunat pentru a stabili un interviu. Așa cum știm, există companii care, în cadrul întâlnirilor, aplică și teste pentru angajare. Pregătirea pentru ele poate fi dificilă, însă, fiind familiarizat cu tipul de teste, vei scăpa de emoții și te vei putea concentra mai bine. Iată, în continuare, câteva informații despre cele mai utile teste în recrutare.
Ce sunt testele de recrutare
Testele de recrutare sunt un instrument eficient, prin care angajatorul poate evalua dacă persoana testată este potrivită pentru nevoile postului oferit și dacă potențialul angajat poate avea o activitate eficientă într-o anumită echipă. Rezultatele sunt întotdeauna corelate cu informațiile din cadrul interviurilor.
Aceste teste pot fi de mai multe tipuri:
- Teste de personalitate
- Teste de inteligență
- Teste de logică
- Teste de atenție
- Teste de inteligență emoțională
- Teste de evaluare a competențelor
Citește și: Care sunt tipurile de personalitate
Exemple de teste de recrutare
Iată, în continuare, câteva tipuri de teste de recrutare pe care le poți întâlni în cadrul procesului de selecție:
Testul valorilor
Este un instrument util atât pentru angajator, cât și pentru tine, ca potențial angajat. La acest tip de test, nu există răspunsuri corecte sau greșite. Tot ce trebuie să faci este să răspunzi cât mai sincer. Mai întâi, ți se va da o listă cu valori de tipul: autenticitate, încredere, sinceritate, succes, responsabilitate, inteligență, creativitate. În prima etapă, ți se va cere să alegi din listă cele mai importante 10 valori, apoi va trebui să renunți la cinci valori, astfel încât să rămâi cu jumătate dintre ele. Intenția celui care aplică testul este să observe dacă valorile tale se potrivesc cu cele ale companiei sau ale postului pentru care aplici. Orice companie ar trebui să aibă un set de valori care să stea la baza culturii firmei, a serviciilor și a echipei. De regulă, le poți afla pe site-ul companiei, la secțiunea „Despre” sau „Misiune”. Observă dacă valorile tale coincid cu cele ale companiei și în ce măsură se potrivesc.
Testul celor cinci personalități
Este numit și Big Five. Este una dintre cele mai cunoscute teorii asupra personalităților, fiind acceptată și des folosită de specialiști. Conform testului, angajatorul poate avea o imagine de ansamblu asupra personalității tale. Potrivit teoriei Big Five, există cinci dimensiuni largi ale personalității: Conștiinciozitatea, Agreabilitatea, Extraversia, Deschiderea spre experiență și Neuroticismul. Testul se poate face online, printr-un set de întrebări. Scrie într-un motor de căutare online „Big Five Test” și aplică pe unul dintre site-urile rezultate. Astfel, te poți familiariza cu întrebările testului.
Testarea calității angajatului de a găsi soluții
Aptitudinea de a găsi rezolvări problemelor este esențială, mai ales pentru joburile în poziții de management. Pentru a determina capacitatea de a găsi soluții, angajatorii pot folosi, în cadrul interviurilor, teste care evaluează candidatul în diferite scenarii. De regulă, la acest test va trebui să bifezi răspunsuri precum: niciodată, rareori, uneori, deseori, la situații precum:
- Pentru a evita să pun întrebarea greșită, am grijă să îmi definesc înainte foarte bine problema;
- Încerc sa privesc problemele din puncte de vedere diferite și să găsesc soluții multiple;
- Atunci când trebuie să găsesc o soluție la o problemă, am toate informațiile necesare în acest scop.
Testul „The Career Interest Profiler”
Pe lângă faptul că este un instrument pe care îl poate folosi orice angajator, The Career Interest Profiler este un test care te ajută să afli mai multe informații despre personalitatea ta. Cu ajutorul lui, descoperi care sunt interesele tale vocaționale și ce tip de job ți se potrivește cel mai mult. Testul mai este numit și RIASEC și, pe baza unor răspunsuri la întrebări, poți observa ce tipologie ai:
- Realistă – acestor persoane le place să aibă un job activ, antrenant, care produce rezultate tangibile;
- Investigativă – sunt personale cărora le place să cerceteze diferite subiecte, să lanseze teorii, să găsească informații;
- Artistică – au nevoie de un job care implică multă creație și care le dă libertate de exprimare;
- Sociabilă – lucrează foarte bine cu oamenii și au tendința de a asculta, de a ajuta și de a fi empatice cu ceilalți;
- Întreprinzătoare – sunt bune pe vânzări, inovație și posturi de manager;
- Convențională – aceste persoane au nevoie de joburi care implică multă atenție la detalii, organizare și acuratețe.
Testul se poate face online, printr-un set de întrebări. Scrie într-un motor de căutare online „Holland Code (RIASEC) Test” și aplică pe unul dintre site-urile rezultate.
Când se aplică testele de recrutare
Testele de recrutare pot fi aplicate fie online, printr-o aplicație specială a companiei sau chiar prin intermediul opțiunilor din Google Drive, fie offline, în cadrul interviurilor. În funcție de scopul testului, îl poți susține în mai multe etape: fie la început, odată cu atașarea CV-ului, fie în cadrul primului interviu, fie la al doilea sau al treilea interviu, dacă angajarea se face în mai multe etape. Pentru eficiență, este important să răspunzi cât mai autentic la întrebări. Nu te gândi să răspunzi cum crezi că ar vrea angajatorul, ci fii sincer. În felul acesta, descoperi dacă jobul respectiv se potrivește cu nevoile tale și dacă este ceea ce îți dorești cu adevărat.
Dacă ești în căutarea unui job nou, OLX te ajută să îl găsești. Simplu și rapid, poți căuta ofertele de angajare la categoria Locuri de munca. Aplică la cele mai potrivite așteptărilor tale.
Sursă foto: Shutterstock
Autor: Sorina Priceputu and Alves Lucas
12 April 2021
Ultima editare: 15 April 2021