INDEPENDENT

Biasul cognitiv – semnificație, tipuri, implicații profesionale

19 august 2021

Autor: and

Biasul cognitiv reprezintă o scurtătură mentală, manifestată adesea sub forma unei erori în procesul de gândire, care apare în momentul procesării informațiilor provenite din mediul înconjurător. Acest tip de eroare automată, generată de inconștientul nostru, alterează modul în care sunt abordate diferitele situații din viața de zi cu zi și poate favoriza luarea anumitor decizii în detrimentul altora, fără a se afla un motiv rațional în spate. Află, în cele ce urmează, ce este biasul cognitiv, care sunt tipurile principale de bias, din ce cauze apare, care sunt semnele care ne ajută să îl recunoaștem și ce implicații profesionale poate prezenta.

Ce înseamnă bias cognitiv și ce presupune
Care sunt cauzele apariției biasului cognitiv
Principalele tipuri de biasuri cognitive
Semne specifice biasurilor cognitive
Impactul biasurilor cognitive la nivel profesional

Ce înseamnă bias cognitiv și ce presupune

Pentru a putea înțelege de unde provine denumirea de bias cognitiv și ce indică, mai exact, trebuie să ne gândim la semnificația fiecărui cuvânt component în parte. Astfel, prin bias înțelegem o tendință (chiar preferință) spre o anumită idee, convingere, credință, persoană etc., produsă într-un mod subiectiv și, de multe ori, nedrept și fără concordanță cu realitatea. Cuvântul cognitiv se referă la procesul mental prin care se realizează actul cunoașterii.

Astfel, biasul cognitiv semnifică încercarea inconștientului de a lua decizii într-un mod mai rapid decât normal, prin accesarea tendințelor și preferințelor deja cunoscute lui, în detrimentul unor decizii noi, raționale și adaptate la situația în cauză.

Care sunt cauzele apariției biasului cognitiv

Cu toate că biasurile cognitive au anumite părți negative care pot reprezenta un obstacol atât în comunicare, cât și în relaționare, scopul lor principal este acela de a facilita un proces decizional, indiferent de situația la care suntem expuși.

Dată fiind complexitatea lumii care ne înconjoară, nu am putea să procesăm fiecare fenomen cu care luăm contact cu aceeași atenție și/sau să depunem același efort mereu. În aceste situații, biasurile cognitive ne vin în ajutor, simplificând niște demersuri potențial consumatoare de timp, prin abilitatea lor de a acționa ca niște scurtături mentale. Astfel, cauzele lor de apariție sunt în strânsă legătură cu modul de adaptare și integrare a omului în societate.

Pe lângă necesitatea unor scurtături mentale, ce reprezintă principala cauză de adoptare a biasurilor cognitive, există și alte motive care pot fi considerate cauze de apariție a lor, cum ar fi:

  • Presiunea socială;
  • Diferitele emoții resimțite la un moment dat în timpul vieții;
  • Motivația personală;
  • Limitele personale de procesare a informațiilor provenite din mediu.

Principalele tipuri de biasuri cognitive

În funcție de modul în care acestea se produc și decurg, biasurile cognitive se pot împărți în mai multe categorii. Unele dintre ele sunt mai des întâlnite decât altele, astfel că printre cele mai comune se află:

  1. Biasul de ancorare – prin ancorare, se înțelege tendința de focusare asupra primei informații primite legate de o persoană, lucru, eveniment (ex: un angajator care se ghidează după prima impresie oferită de candidat);
  2. Biasul de confirmare – semnifică tendința de a accepta idei, păreri care confirmă/se suprapun cu propriile convingeri (ex: ignorarea/judecarea unui angajat cu păreri diferite de propriile preferințe și convingeri);
  3. Prejudecata cognitivă – reprezintă acel tip de bias prin care se optează pentru opiniile preformate cu privire la o persoană, eveniment etc. (ex: o opinie deja formată despre un angajat înaintea momentului interviului);
  4. Biasul actor-observator – semnifică tendința de a lega propriile greșeli de factori externi și greselile altora de factori interni (ex: angajatorul consideră că a întârziat la interviu din cauza unei urgențe personale, iar angajatul a întârziat din cauza propriei neglijențe);
  5. Efectul halo – reprezintă tipul de bias cognitiv prin care prima impresie despre un om, eveniment etc. este cea care rămâne până la final, indiferent de ce urmează ulterior (ex: atunci când prima impresie oferită de către un angajat în cadrul interviului este cea definitorie).

Semne specifice biasurilor cognitive

Biasurile cognitive al angajatorului

Deși biasurile cognitive sunt scurtături mentale care pot să difere de la o persoană la alta, ele sunt specifice omului ca entitate, indiferent de forma sub care acestea sunt expuse. Astfel, există anumite trăsături comune, care ne pot orienta către momentul în care cineva aplică un bias cognitiv. Câteva exemple de semne care pot trăda biasurile sunt:

  • Ancorarea de prima impresie legată de un lucru, eveniment sau persoană;
  • Acceptarea doar a părerilor care coincid cu convingerile personale;
  • Focusarea doar asupra opiniilor preformate despre un lucru, eveniment sau persoană;
  • Tendința de atribuire a surselor externe ca motiv al propriilor greșeli și a celor interne ca motiv al greșelilor altora;
  • Focusarea doar asupra primei impresii oferite de un lucru, eveniment sau persoană, indiferent de alte detalii ulterioare care ar putea fi mult mai utile în formarea unei păreri definitorii;
  • Credința că toată lumea trebuie să împărtășească aceleași opinii și convingeri cu tine.

Impactul biasurilor cognitive la nivel profesional

Biasurile cognitive pot fi adesea instrumente extrem de utile în facilitarea unor procese mentale care, altfel, ar putea fi mari consumatoare de timp și energie. Uneori, această proprietate are un impact pozitiv asupra vieții oamenilor, întrucât îmbunătățește abilitățile de relaționare și sporește atenția asupra unor evenimente, cu scopul evitării producerii greșelilor anterioare. Totuși, în multe alte situații, aceste scurtături mentale pot fi dezavantajoase atât pentru persoana în cauză, cât și pentru cele aflate în contact cu ea.

Un exemplu în care biasurile cognitive au un rol esențial, care poate oscila între un impact pozitiv sau negativ, este domeniul profesional. Astfel, la locul de munca, atât angajatorul (managerul), cât și angajații pot fi considerați vinovați de aplicarea acestor scurtături mentale. Motivul pentru care fiecare le folosește diferă în funcție de scopul care trebuie atins.

Biasul cognitiv în cazul angajatorului

Biasurile cognitive pot reprezenta instrumentele preferate de către angajator (manager), mai ales la momentul interviului (angajării propriu-zise), dar și ulterior deciziei de angajare a persoanei respective. Acest fapt poate fi datorat atât convingerilor personale preexistente ale angajatorului, precum și dorinței sale de a găsi omul potrivit care să întrunească așteptările pentru postul respectiv.

Astfel, în timpul procesului propriu-zis de angajare, pot interveni biasuri de tip ancorare, confirmare, actor-observator, dar și prejudecăți și bias de tip efect halo. Toate acestea influențează decizia de angajare și pot face diferența între doi candidați cu același nivel de experiență și aceeași performanță în timpul interviului.

Biasurile cognitive ale angajatului

În plus, chiar și după ce persoana a trecut interviul respectiv și a fost angajată, biasurile cognitive ale angajatorului pot continua și pot apărea scurtături mentale noi. Un exemplu este evaluarea performanței angajatului doar în urma evaluării rapoartelor de la final de zi (fără a ține cont de posibila influență a unor factori externi și/sau interni).

Biasul cognitiv în cazul angajatului

Chiar dacă manifestarea biasurilor cognitive ale angajatorului poate fi definitorie pentru viitorul angajatului la locul de muncă, angajatul, la rândul său, poate aplica acest tip de scurtături și își poate influența propriul demers într-un sens pozitiv sau negativ.

Principiile după care se ghidează biasurile cognitive ale angajatului sunt aceleași precum în cazul angajatorului, fiind strâns legate de experiențele sale din trecut (ex: fostele locuri de muncă). Astfel, un angajat poate să desconsidere un potențial loc de muncă, dacă prima impresie îi amintește de o experiență neplăcută din antecedente și/sau dacă se ancorează de prima impresie oferită de către angajator. De asemenea, preconcepțiile îi pot altera părerile despre angajator și noul job, care, altfel, poate ar fi fost diferite dacă erau analizate la momentul respectiv, într-un mod rațional, fără accesarea scurtăturilor mentale.

În concluzie, biasurile cognitive sunt instrumente care pot acționa atât în favoarea, cât și în defavoarea noastră, ca persoane care încearcă să relaționeze cât mai eficient cu lumea ce ne înconjoară. În funcție de modul în care aceste instrumente sunt aplicate în cadrul domeniului profesional, ele au abilitatea de a influența pozitiv sau negativ relația dintre angajator și angajat și pot deveni elemente definitorii pentru viitorul acesteia.

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  1. Ce este biasul cognitiv https://www.verywellmind.com/what-is-a-cognitive-bias-2794963
  2. Tipurile de biasuri cognitive https://www.verywellmind.com/cognitive-biases-distort-thinking-2794763
  3. Despre biasul cognitiv https://www.simplypsychology.org/cognitive-bias.html
  4. Biasul cognitiv în relația angajator-angajat https://hbr.org/2017/08/when-employees-think-the-boss-is-unfair-theyre-more-likely-to-disengage-and-leave
  5. Biasul cognitiv în procesul de angajare https://ojs.aaai.org/index.php/HCOMP/article/view/5281/5133

Autor: and
19 august 2021


Cele mai noi anunțuri pentru de pe OLX

  • Sofer comunitate

    DMT EURO SERVICES SRL cu sediul in Albota angajeaza soferi categoria CE cu experienta in conditii avantajoase pentru comunitate .

    Salariu pe comunitate 72 EUR / ZI ( din vama in vama) pl..

    Arges Azi 19:09

  • Angajam lucrator comercial raion legume fructe la SELGROS Brasov

    Cv-urile se pot depune si in magazinul SELGROS Brasov la Biroul informatii clienti precum si pe site-ul companiei SELGROS la sectiunea “Cariere”

    Descrierea postului:

    Brasov Azi 19:09

  • Angajam Coordonator/Planner Transport Marfuri

    Suntem o companie de transport romano-americana care doreste sa isi extinda echipa.

    Pentru pozitia de Dispecer/Planner, ne dorim un coleg serios si responsabil impreuna cu care sa ne extindem..

    Cluj Azi 16:09 Locatie stabila

  • Băiat 20 ani caut angajare

    Băiat 20 ani, permis cat B experienta 2 ani, experienta manipulant, experienta ajutor de ospatar, deschis la orice fel de job, student Management anul 3 astept oferte.

    Constanta Azi 21:09 Soferi - Servicii auto - Curierat

  • Clinica CasaDente cauta Asistent Medical Stomatologie

    Clinica CasaDente cauta coleg/colega pentru postul de asistent medical stomatologie.

    Iti doresti o experienta medicala complexa alaturi de o echipa tanara?

    Asteptam sa ne trimiti un ..

    Sibiu Azi 21:09

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

83 − 78 =

Alte articole